Tilldelningsbeslut Jönköpings län

Startat av julle, 09 september 2009, 22:23:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

julle

Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.

Trafikområde                        Vinnande anbud    Näst bästa anbud
(antal fordon)

Gränna (10)                          Orusttrafiken       Buss i Väst
Habo (_8)                              Buss i Väst          Orusttrafiken
Jönköping (14)                      Buss i Väst          Orusttrafiken
Gislaved (15)                       Orusttrafiken        Orusttrafiken
Värnamo-Vaggeryd (15)         Orusttrafiken        Buss i Väst

Sävsjö-Lammhult (11)           Orusttrafiken        Bergkvarabuss
Gnosjö (_8)                           Orusttrafiken        Orusttrafiken
Nässjö (13)                          Buss i Väst          Orusttrafiken
Vetlanda (14)                       Buss i Väst          Orusttrafiken
Eksjö-Mariannelund (9)          Buss i Väst           Nilsbuss

Åseda (3)                             Buss i Väst          Nilsbuss
Aneby (3)                             Buss i Väst          Anebybuss
Bottnaryd (3)                        Buss i Väst          Bergkvarabuss
Tranås (5)                            Buss i Väst          Anebybuss

När det gäller områdena Gislaved, Värnamo och Gnosjö så har Orusttrafiken vunnit dessa i kombinationsanbud (därav är Orust både 1:a och 2:a på några av områdena).

Följande bolag lade anbud på hela eller delar av trafiken:
Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Anebybuss, Buss i Väst, BK Buss, Arriva, Karlssonsbuss, Sven Karlssons Trafik, Lingmerths, Carlstens och Nilsbuss

virtual1

Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.

Trafikområde                        Vinnande anbud    Näst bästa anbud
(antal fordon)

Gränna (10)                          Orusttrafiken       Buss i Väst
Habo (_8)                              Buss i Väst          Orusttrafiken
Jönköping (14)                      Buss i Väst          Orusttrafiken
Gislaved (15)                       Orusttrafiken        Orusttrafiken
Värnamo-Vaggeryd (15)         Orusttrafiken        Buss i Väst

Sävsjö-Lammhult (11)           Orusttrafiken        Bergkvarabuss
Gnosjö (_8)                           Orusttrafiken        Orusttrafiken
Nässjö (13)                          Buss i Väst          Orusttrafiken
Vetlanda (14)                       Buss i Väst          Orusttrafiken
Eksjö-Mariannelund (9)          Buss i Väst           Nilsbuss

Åseda (3)                             Buss i Väst          Nilsbuss
Aneby (3)                             Buss i Väst          Anebybuss
Bottnaryd (3)                        Buss i Väst          Bergkvarabuss
Tranås (5)                            Buss i Väst          Anebybuss

När det gäller områdena Gislaved, Värnamo och Gnosjö så har Orusttrafiken vunnit dessa i kombinationsanbud (därav är Orust både 1:a och 2:a på några av områdena).

Följande bolag lade anbud på hela eller delar av trafiken:
Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Anebybuss, Buss i Väst, BK Buss, Arriva, Karlssonsbuss, Sven Karlssons Trafik, Lingmerths, Carlstens och Nilsbuss

Swebus var inte med alls????? - och vilka bolag kommer få företräda Buss I Väst då? (Lysekil?)

julle

Citat från: virtual1 skrivet 09 september 2009, 22:30:27 PM
Swebus var inte med alls????? - och vilka bolag kommer få företräda Buss I Väst då? (Lysekil?)

Det är klart förvånande att varken Veolia eller Busslink deltagit och kanske ännu mer förvånande att Swebus har hoppat över...

yngrot

Hur går det för Sven Carlsson trafik ??  Och övriga mindre bolag ?? Helt borta??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Citat från: virtual1 skrivet 09 september 2009, 22:30:27 PM
Swebus var inte med alls????? - och vilka bolag kommer få företräda Buss I Väst då? (Lysekil?)

Haboavtalet lär väl Omnibuslinjen Habo-Hjo få fortsätta med.
Även andra BiV-företag ligger närmare till (Gustavssons Busstrafik, Carlsteins)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Kaxen

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 10 september 2009, 00:28:43 AM
Haboavtalet lär väl Omnibuslinjen Habo-Hjo få fortsätta med.
Även andra BiV-företag ligger närmare till (Gustavssons Busstrafik, Carlsteins)

//Jonas G

Och det grundar du på?

Jonas Gustafsson

Citat från: Kaxen skrivet 10 september 2009, 01:28:03 AM
Och det grundar du på?

Nja, Gustavssons och Carlsteins är bara en gissning, men vad gäller Omnibuslinjen tror jag knappast Buss i Väst INTE låter dem köra vidare på en trafik de redan kör.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ersa

Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:42:03 PM
Det är klart förvånande att varken Veolia eller Busslink deltagit och kanske ännu mer förvånande att Swebus har hoppat över...

Om de tre största har fattat ett aktivt beslut att hoppa över hela denna upphandling undrar man ju varför. Fanns det inga pengar att tjäna här?

Christer K

Citat från: Verspieder skrivet 10 september 2009, 05:01:11 AM
Om de tre största har fattat ett aktivt beslut att hoppa över hela denna upphandling undrar man ju varför. Fanns det inga pengar att tjäna här?

Man blir förvånad att inte Swebus och Busslink lämnar anbud. Men detta verkar vara en trend som kommer inom större bolag. På företaget där jag arbetar nu finns man över hela Sverige, då det gällde ett anbud som vi körde på olika platser i landet. Så valde man att inte lämna in anbud igen. På min direkta fråga till ledningen varför, så blev svaret att det inte skulle gå att få lönsamhet under perioden. Då hade vi ändå kör detta under en upphandlad period av 7 år.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ulf Rådeström

Buss i Väst-företagen som skall köra trafiken är:
Gustavssons Buss, Omnibuslinjen Habo-Hjo AB, Bottnaryds Trafik AB, Sandhem Trafik, Hjalmarssons Buss AB, Aneby Buss AB, Söne Trafik AB, Vårgårdabuss AB, Bullarens Busstrafik AB, Sennans Buss AB och Lysekils Busstrafik AB .

De företag som förlorar all sin trafik är:
Lingmerths Buss AB, Trafikbolaget Carlstens i Bodafors AB, BK Buss AB, Nilsbuss AB, Åseda Trafik AB, Hjälmåkrabuss AB, Ramkvillabuss AB, Arriva Sverige AB, Sven Carlsson Trafik AB och Karlssonbuss i Vaggeryd AB

1896

Kostnaden för trafiken har ju ökat, men man har också utökat trafiken.

Jan

Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:42:03 PM
Det är klart förvånande att varken Veolia eller Busslink deltagit och kanske ännu mer förvånande att Swebus har hoppat över...

Upplägget var sådant att smååkare skulle ha en fördel som jag ser det.
I branschen 37 år

Johan Hansson

Verkar i så fall som om Sennans buss ska expandera
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2009, 18:02:13 PM
Nä tvärtom, kvalitetskravet gör att alla smååkare förlorat, tänk på att man talar om teoretisk kvalité, inte nån redan uppnådd.
Det gäller att ljuga tillräckligt förtrendeingivande i ett dokument om jag ska vara stygg :-)

De stora aktörerna vill ha få depåer med många bussar. Störst här 15 bussar!!!
I branschen 37 år

Johan B

Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.

Trafikområde                        Vinnande anbud    Näst bästa anbud
(antal fordon)

Gränna (10)                          Orusttrafiken       Buss i Väst
Habo (_8)                              Buss i Väst          Orusttrafiken
Jönköping (14)                      Buss i Väst          Orusttrafiken
Gislaved (15)                       Orusttrafiken        Orusttrafiken
Värnamo-Vaggeryd (15)         Orusttrafiken        Buss i Väst

Sävsjö-Lammhult (11)           Orusttrafiken        Bergkvarabuss
Gnosjö (_8)                           Orusttrafiken        Orusttrafiken
Nässjö (13)                          Buss i Väst          Orusttrafiken
Vetlanda (14)                       Buss i Väst          Orusttrafiken
Eksjö-Mariannelund (9)          Buss i Väst           Nilsbuss

Åseda (3)                             Buss i Väst          Nilsbuss
Aneby (3)                             Buss i Väst          Anebybuss
Bottnaryd (3)                        Buss i Väst          Bergkvarabuss
Tranås (5)                            Buss i Väst          Anebybuss

När det gäller områdena Gislaved, Värnamo och Gnosjö så har Orusttrafiken vunnit dessa i kombinationsanbud (därav är Orust både 1:a och 2:a på några av områdena).

Följande bolag lade anbud på hela eller delar av trafiken:
Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Anebybuss, Buss i Väst, BK Buss, Arriva, Karlssonsbuss, Sven Karlssons Trafik, Lingmerths, Carlstens och Nilsbuss

Stort tack för listan! Siffran inom parantes är antalet bussar antar jag? Du har inte möjlighet att komplettera med nuvarande trafikutövare?