(bygg)modell av buss

Startat av Skyliner, 06 september 2009, 17:17:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skyliner

Har letat runt lite efter skalamodeller av våra bussar (Neoplan Cityliner -81 och Skyliner -86) men har inte lyckats hitta något... Någon av er som vet vart man kan hitta modeller av våra bussar? Byggmodell, samlarmodell eller leksak spelar ingen roll, bara det är rätt buss... Skala max skala 1:40 (dvs max 30 cm) borde vara lagom i storlek...

Niclas Rosenius

Citat från: Skyliner skrivet 06 september 2009, 17:17:40 PM
Har letat runt lite efter skalamodeller av våra bussar (Neoplan Cityliner -81 och Skyliner -86) men har inte lyckats hitta något... Någon av er som vet vart man kan hitta modeller av våra bussar? Byggmodell, samlarmodell eller leksak spelar ingen roll, bara det är rätt buss... Skala max skala 1:40 (dvs max 30 cm) borde vara lagom i storlek...

   I den skalan är det ganska svårt att hitta men i H0-skala 1/87 finns det en hel del att få tag på. Men tyvärr så är det oftas med olika företagsstripning på dessa.

   Typ denna som är en 86:a till 93:a tillverkad av Rietze. Att få tag på en Cityliner från -81 är nog lite svårare.

   

    //Niclas

Skyliner

Skit i skalan bara den får plats inne i min buss :)
Skalan var bara ett exempel, jag bara menar att den inte får vara alldeles för stor, mindre går givetvis bra!

Är modellen på bilden din?

Niclas Rosenius

Citat från: Skyliner skrivet 06 september 2009, 19:03:57 PM
Skit i skalan bara den får plats inne i min buss :)
Skalan var bara ett exempel, jag bara menar att den inte får vara alldeles för stor, mindre går givetvis bra!

Är modellen på bilden din?

   Japp. Det är en av alla mina Neoplan-modeller.

   //Niclas

Skyliner

Har du många bussmodeller?
Hur kom det sig att du just diggar Neoplan?

Någon annan som kan tipsa om vart man kan få tag i modell på Cityliner (81-85?) och Skylinermodeller (86-93) i Sverige eller utomlands?

Niclas Rosenius

#5

   Att jag fastnat för Neoplan ligger långt bak i tiden.

   Här är en länk till Modellhobby i Luleå som säljer olika modeller.

   http://www.modellhobby.se/

   //Niclas

Skyliner

Japp, jag mailade Modellhobby igår efter att jag Googlat fram dem... De verkar ju ha "en del" så jag chansar på att de har något även till oss. Får se vad svaret blir....