ULs nya hållplatsskyltar på väg upp!

Startat av RoTe, 10 augusti 2009, 17:18:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Ber om ursäkt för den USLA bildkvaliten! Jag är bara busschaufför, ingen fotograf.  ;)
Vet inte om någon annan fått bättre bilder på dessa? JoSe har på "oäkta" skyltar iaf vet jag.



Tycker dom är mycket snygga, äntligen matchar dom bussarna igen! Måtte dom nu inte få för sig att byta färg...

Stefan P

Hej

Det var snyggt med gula skyltar, men vad står 2810 B för?

mvh Stefan P

virtual1

Citat från: RoTe skrivet 10 augusti 2009, 17:18:54 PM
Ber om ursäkt för den USLA bildkvaliten! Jag är bara busschaufför, ingen fotograf.  ;)
Vet inte om någon annan fått bättre bilder på dessa? JoSe har på "oäkta" skyltar iaf vet jag.



Tycker dom är mycket snygga, äntligen matchar dom bussarna igen! Måtte dom nu inte få för sig att byta färg...

Ärligen tycker jag det ser för jävligt ut!!! Usch! - Skrotful logotyp, ingen vettig struktur och sen en Zon/Hållplats-beteckning som har större typsnitt än destinationen?!?! De gamla var ju tusen ggr bättre, sen kanske man kunde valt att bara byta färg från det vinröda till gult istället! Jfr. med Skånetrafikens som är riktigt snygga och har ungefär samma struktur som UL:s gamla!

Bussmicke

Sämre än tidigare, nu finns inte LInje och Destination längre.
Bara ett Mot xx..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Ax

Citat från: Bussmicke skrivet 10 augusti 2009, 21:39:46 PM
Sämre än tidigare, nu finns inte LInje och Destination längre.
Bara ett Mot xx..

Det var inte på alla det stod linje och destination heller.
Det var många det inte stod nånting på.

mackanz

Ser skumt ut när inte rundningen där uppe följer rundningen på UL-loggan.
Men jobbar man med loggor och grafik till vardags kanske man är lite för petig =)

Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se

Carl W

Att UL står för Upplands Lokaltrafik är lite konstigt. Det är ju ett länstrafikbolag, och länet heter Uppsala Län. Halva Stockholms Län ligger ju i Uppland.

virtual1

Citat från: Björn Ax skrivet 10 augusti 2009, 21:48:00 PM
Det var inte på alla det stod linje och destination heller.
Det var många det inte stod nånting på.

Då man ändå valde att sätta upp en ny skylt kunde man väl för tusan valt att sätta dit linjenumret också? Dumsnålt!

Cero

Citat från: mackanz skrivet 10 augusti 2009, 22:09:16 PM
Ser skumt ut när inte rundningen där uppe följer rundningen på UL-loggan.
Men jobbar man med loggor och grafik till vardags kanske man är lite för petig =)



Det kanske är två olika personer som jobbar med skyltens form och loggans form. De har kanske inte träffats på länge. ;D

Personligen tycker jag en hållplatsskylt som minimum ska innehålla avsändare (dvs UL i det här fallet), hållplatsens namn samt vilka linjer (nr och destination) som trafikerar. Dessutom ska det finnas en tidtabell på stolpen. Då uppfyller man de basala kraven på kundservice. Finns det sedan en linjekarta med bytespunkter, taxeinformation, regnskydd och eventuell realtidsinfo är det pluspoäng.

En toppskylt som denna är helt meningslös. Man kan lika gärna skriva "riktning norrut" eller vad som helst och det blir lika intetsägande och då är hållplatsen helt anonym. Att ha linjeinformationen bara på tidtabellen räcker inte för den är lätt att riva ner. Själva hållplatstavlan brukar de flesta huliganer låta vara (även om dessa givetvis också försvinner ibland).

Björn Ax

Citat från: virtual1 skrivet 10 augusti 2009, 22:50:03 PM
Då man ändå valde att sätta upp en ny skylt kunde man väl för tusan valt att sätta dit linjenumret också? Dumsnålt!

Om man som dom senaste tiden sett så har UL ändrat linjenr inför varenda tidtabell byte.
Så dom vill väll inte åka ut och byta nr hela tiden på skyltarna. :P

virtual1

Citat från: Björn Ax skrivet 10 augusti 2009, 23:11:34 PM
Om man som dom senaste tiden sett så har UL ändrat linjenr inför varenda tidtabell byte.
Så dom vill väll inte åka ut och byta nr hela tiden på skyltarna. :P

De ändrar väl EN gång isf i just ett specifikt område - knappast att de ändrar linjenummer vid vartenda tabellskifte, vilket fantastiskt jobb att i värsta fall behöva åka o klistra om skylten! busschaffisarna passerar ju bara ställena flera gånger dagligen, vad synd om nån stackare måste ta sig dit ett tillfälle o ändra...

Björn Ax

Citat från: virtual1 skrivet 10 augusti 2009, 23:21:51 PM
De ändrar väl EN gång isf i just ett specifikt område - knappast att de ändrar linjenummer vid vartenda tabellskifte, vilket fantastiskt jobb att i värsta fall behöva åka o klistra om skylten! busschaffisarna passerar ju bara ställena flera gånger dagligen, vad synd om nån stackare måste ta sig dit ett tillfälle o ändra...

Du såg kanske inte min smiley där sist. Självklart ändrar dom inte linjenummer varje tidtabellsbyte men dom senaste 2 har dom gjort det på många linjer har jag för mig.
Jag skulle dock inte vilja ha det jobbet att åka och byta ut alla nummer. Det är ju några hållplatser.

Omnilasse

Citat från: Björn Ax skrivet 10 augusti 2009, 23:58:24 PM
Du såg kanske inte min smiley där sist. Självklart ändrar dom inte linjenummer varje tidtabellsbyte men dom senaste 2 har dom gjort det på många linjer har jag för mig.
Jag skulle dock inte vilja ha det jobbet att åka och byta ut alla nummer. Det är ju några hållplatser.
Jag har förstått det som att UL måste ha en väldigt liten organisation för att sköta infrastrukturen (skyltar och annat). Just med tanke på det stod det väl som en allmän information förra tidtabellsskiftet (eller förrförra) att man skulle byta hållplatsskyltar långt in på hösten! Jag menar SL klarar ju av att byta alla tidtabeller ute på alla hållplatser på någon dag, + alla linjeändringar på skyltarna, som ju totalt i hela SL-området ju ändå är rätt omfattande! Jag har aldrig hört att det skulle vara något problem! (förutom då att man satt skyltar åt fel håll och sådant - men det har ju upptäckts rätt omgående). För jag håller fullständigt med, ska kollektivtrafik bli attraktivt och kunna locka över bilister att ta bussen, så bör det framgå vilka linjer som trafikerar och vilken väg de åker, samt förstås en tidtabell på stolpen. Det behöver ju inte vara någon ensam stackas sate som byter alla hållplatsskyltar - man har ju dock ändå rätt goda (förhoppningsvis) kontakter med ett antal entreprenörer och fordon, där det nog finns många som antagligen helt frivilligt skulle kunna ta på sig en sådan uppgift... 

Janne Rickman

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 augusti 2009, 08:39:39 AM
Inom SL området är det inte SL själva som sköter detta utan allt hpl underhåll etc är bortlejt. Vad gäller UL kan jag inte tänka mig att det är UL:s eget folk som åker runt i länet utan det torde väl vara samma här att det är externa företag som sköter den biten.

UL har egen hållplatsavdelning med en fast anställd person. Jag misstänker att de är ett fler års projekt. Som det ser ut så verkar de återanvänder gamla topskyltarna.

Stadstrafikens hållplatser sköts av GUB och samma här med en fast anställd person.

/Janne

Janne Rickman

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 augusti 2009, 09:13:37 AM
En person i hela Uppland förutom Gub:s trafikområde! ja det är ju sysselsättning under flera år det, allt löpande arbete ska ju skötas samtidigt.

GUB har extra personal när de är tidtabellsbyten. Dom tas internt.

/Janne