SJ-buss fråga

Startat av 1896, 10 augusti 2009, 11:53:42 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

S Svensson

Postens inv nr skiljde sig från de som fanns i Malmberget. Det finns en lista på dessa i en tidning. Några PV bussar fick MOAB nr när de fördes över från PV.
Apropå Bert Gradin. Han var ordförande i Svenska Busstrafikförbundet. Han lär inte kört buss själv. Men jag vill minnas att han arbetade på SJ en tid som lokförare.
Staten genom Postverket tog över aktierna i företagen. Om jag nu skall krångla till det så undrar jag om det inte var så att man använde Malmfältens omnibus AB som driftbolag, enbart ,även om båda ab var inblandade. Som kuriosa så såg jag den lilla Renault som tidigare gick i Visby (motivlack) och som senare hamnade hos LO Claesson, Va Frölunda (Härryda bla som skolbuss) i trafik i Gälivare. Det var sommartid då.

I Sollefteå använde Postverket två B10R med Säfflekaross på en tätortslinje-
I Lycksele körde ett privat företag med två bussar. PV ville inte ha det ekonomiska ansvaret för tätortstrafiken. 

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 augusti 2009, 17:38:21 PM
Tätortstrafiken i Kiruna kördes av Kiruna Trafik AB fram till 1995, då företaget såldes till Linjebuss. Inte att förväxla med dagens Kiruna Trafik AB. Tätortstrafiken i Gällivare och Malmberget kördes av Malmfältens Omnibus AB fram till 1992, då det såldes till Swebus.
Körde Postens diligenstrafik överhuvudtaget något i Kiruna?



Tätortstrafiken i Kiruna fick Swebus redan 1993, det vet jag särskilt eftersom vi som blev övertaliga vid Swerbus i Ånge då, där Linjebuss fick trafiken, blev erbjudna jobb i
Kiruna. Något som en anställd nappade på, dock inte jag.

/Christian

Greger Larsson

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 16 augusti 2009, 20:42:34 PM

Tätortstrafiken i Kiruna fick Swebus redan 1993, det vet jag särskilt eftersom vi som blev övertaliga vid Swerbus i Ånge då, där Linjebuss fick trafiken, blev erbjudna jobb i
Kiruna. Något som en anställd nappade på, dock inte jag.

/Christian

Jodå, det stämmer bra med 1993, samma år blev man också av med trafiken i Skellefteå och möbler/utrustning från kontoret/expeditionen där flyttades till Kiruna, vill minnas att man lastade in grejorna i en Säffleboggi.

Ang Lycksele så övertog Diligensen stadstrafiken där under 1989, då Olofssons upphörde med verksamheten.

/GL