Huvudmeny

"Karuseller"

Startat av Bengt Jönsson, 11 augusti 2007, 16:52:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Nu tänker jag inte på sådana karuseller som finns på tivolin utan den mer skånska benämningen på trafikplatser på motorvägar.  Sålunda är jag helt säker på att jag ett flertal gånger har hört benämningen "Flädie-karusellen" (eller med annat namn före -karusellen) när man avsett trafikplats Flädie eller annan trafikplats.

Typ:  ".. avfarten vid Flädie-karusellen är blockerad.. "

Är det någon annan som hört samma benämning av trafikplatser eller är det ett lokalt skånskt fenomen?

Undrar
/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 augusti 2007, 16:52:31 PM
Nu tänker jag inte på sådana karuseller som finns på tivolin utan den mer skånska benämningen på trafikplatser på motorvägar.  Sålunda är jag helt säker på att jag ett flertal gånger har hört benämningen "Flädie-karusellen" (eller med annat namn före -karusellen) när man avsett trafikplats Flädie eller annan trafikplats.

Typ:  ".. avfarten vid Flädie-karusellen är blockerad.. "

Är det någon annan som hört samma benämning av trafikplatser eller är det ett lokalt skånskt fenomen?

Undrar
/Bengt

Det är nog i varje fall väldigt sydsvenskt. Någonstans i Halland liksom i Västergötland benämns ju motsvarande företeelse för mot. För att sedan bli trafikplats lite längre norrut.
I övrigt anmäler jag ingen avvikande uppfattning. Trafikradion i Malmö sedan legendariske Karsten Erichs (Malmös motsvarighet till Sven-Roland Engström) tid säger i alla fall "karusell".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 augusti 2007, 16:52:31 PM
Nu tänker jag inte på sådana karuseller som finns på tivolin utan den mer skånska benämningen på trafikplatser på motorvägar.  Sålunda är jag helt säker på att jag ett flertal gånger har hört benämningen "Flädie-karusellen" (eller med annat namn före -karusellen) när man avsett trafikplats Flädie eller annan trafikplats.

Typ:  ".. avfarten vid Flädie-karusellen är blockerad.. "

Är det någon annan som hört samma benämning av trafikplatser eller är det ett lokalt skånskt fenomen?

Undrar
/Bengt

Lunde-karusellen fanns/finns i närheten av sandöbron över ångermanälven längs gamla sträckningen av E4 mellan Härnösand och Övik. Det är den enda benämningen jag har hört tidigare. Så det finns nog på andra håll i landet också.

Walter

Sege-karusellen är ju även idag ett gångbart och flitigt använt namn på platsen där motorvägen till lund och inre ringvägen möts i Malmö. Men numera heter det trafikplats officiellt.

Karusell vara en annan (äldre) benämning på plats med rondell?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Göran Westman

I Västerås kallas avfarter på motorvägen för "mot." Jag undrar om man haft någon trafikexpert från väst-eller sydsverige.

Simon Bertilsson

Citat från: Göran Westman skrivet 13 augusti 2007, 17:48:19 PM
I Västerås kallas avfarter på motorvägen för "mot." Jag undrar om man haft någon trafikexpert från väst-eller sydsverige.
I Götet heter väl nästan varenda korsning med en hyffsat stor väg xxxx-motet...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 augusti 2007, 23:50:50 PM
I Götet heter väl nästan varenda korsning med en hyffsat stor väg xxxx-motet...

Mot kallas det i hela västra Götaland. Det är samma sak som trafikplats. Det vill säga en korsning med en annan väg på olika plan. Det är det normala på motorvägar och motortrafikleder men förekommer också på andra stora vägar.
När det gäller "karusell" kom jag tänka på att avser inte det platser där vägarna går i minst tre olika plan, som t ex Kropp utanför Helsingborg? Alltså korsningar där det skulle kunna stå en skylt som det gjorde i en gammal Kalle Anka: "Vill ni åt höger sväng åt vänster".



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Att trafikplats skulle vara det uppsvenska ordet för vad som på västsvenska kallas mot är ett sent påfund, förmodligen med någon Vägverket-byråkrat som ursprung. En mängd trafikplatser på Sveriges östra sida som tidigare kallats mot fick nämligen under 1990-talet nya namn och kallades därefter trafikplats. Västerås står som det enda(?) undantaget.

Anders

Staffan A

Uttrycket "mot" lanserades av professorn, språkforskaren och sedemera akademiledamoten Ture Johanisson inför invigningen av motorvägen Göteborg - Kungälv 1955. Johanisson satt vid den tiden i Göteborg stads gatunamnberedning och har i olika tryckta uppsatser beskrivit motiven till ordet mot. Det är ett fornnordiskt uttryck för mötesplats. Samtliga trafikplatser på denna sträcka av Riksväg 2 fick tillägget mot, Brunnsbomotet, Backamotet osv. När sedan motorvägsbyggandet fortsatte i Västsverige försökte VV döpa något till trafikplats, men fick ge sig för opioner bland de styrande i berörda kommuner.

Anders Noren

Citat från: Staffan A skrivet 21 augusti 2007, 09:01:24 AM
Uttrycket "mot" lanserades av professorn, språkforskaren och sedemera akademiledamoten Ture Johanisson inför invigningen av motorvägen Göteborg - Kungälv 1955. Johanisson satt vid den tiden i Göteborg stads gatunamnberedning och har i olika tryckta uppsatser beskrivit motiven till ordet mot. Det är ett fornnordiskt uttryck för mötesplats. Samtliga trafikplatser på denna sträcka av Riksväg 2 fick tillägget mot, Brunnsbomotet, Backamotet osv. När sedan motorvägsbyggandet fortsatte i Västsverige försökte VV döpa något till trafikplats, men fick ge sig för opioner bland de styrande i berörda kommuner.

...och, som sagt, bruket i Sverige av benämningen "trafikplats" i stället för "mot" härrör från de senaste femton åren.

Anders

Stefan K

Det skulle vara roligt att testa ordet mot på några ställen  ;)
Kronetorpsmotet, Segemotet osv.
Ordet trafikplats hörs väldigt betydelselöst, typ en plats det det finns trafik.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 21 augusti 2007, 19:40:17 PM
Det skulle vara roligt att testa ordet mot på några ställen  ;)
Kronetorpsmotet, Segemotet osv.
Ordet trafikplats hörs väldigt betydelselöst, typ en plats det det finns trafik.



Det går väl att använda mot överallt. Även om "Motalamotet" låter lite konstigt, kanske.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2007, 20:20:46 PM
Det går väl att använda mot överallt. Även om "Motalamotet" låter lite konstigt, kanske.



Är det vanligt bland allmänheten i Västsverige att folk säger mot? Skulle man döpa om trafikplatserna i Uppsala till mot så tror jag att många skulle undra vad mot betyder. Det verkar vara väldigt lokalt det här med mot eller trafikplats
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 augusti 2007, 20:37:15 PM


Är det vanligt bland allmänheten i Västsverige att folk säger mot? Skulle man döpa om trafikplatserna i Uppsala till mot så tror jag att många skulle undra vad mot betyder. Det verkar vara väldigt lokalt det här med mot eller trafikplats

Javisst säger man mot. Det står ju så på skyltarna också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan K

Intressant diskussion;
Men oavsett om man/vi i Sverige väljer mot eller trafikplats, så blir ju kanske det tyska "Anslutningsställe" ett lite väl främmande ord. Dock skriver de ju inte ut dessa på skyltar, utan referar endast till avfartsnummer och namn på närmaste större ort, som också får bli namn för motet!

Det jag längtar efter, off topic, däremot är att få E47 och E55 till Sverige :-)