"9443 Rmo" - Ny Setra i SL-trafiken

Startat av Ersa, 31 juli 2009, 23:21:15 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: homer skrivet 01 augusti 2009, 12:31:05 PM
Då har dem ett eget designprogram att följa isåfall eftersom Vagnar som ägs av Busslink, Swebus och Arriva inte får ha företagsnamnet sitta i fronten utan endast ha den lilla "Sl i samarb..." dekalen på sidorutorna

Rätta mig gärna om jag har fel, men såvitt jag vet har inte Fridströms något avtal med SL utan med Busslink. Därför kan man inte ha "SL i samarbete med..." i fönstret för man har inget samarbete. Antagligen är det också därför SL accepterar något avvikande design med företagsnamn och fordonstillverkare i fronten. Fridströms måste sannolikt ha möjlighet att använda bussarna till annat också.

Tommy E

Citat från: Cero skrivet 01 augusti 2009, 14:45:57 PM
Rätta mig gärna om jag har fel, men såvitt jag vet har inte Fridströms något avtal med SL utan med Busslink. Därför kan man inte ha "SL i samarbete med..." i fönstret för man har inget samarbete. Antagligen är det också därför SL accepterar något avvikande design med företagsnamn och fordonstillverkare i fronten. Fridströms måste sannolikt ha möjlighet att använda bussarna till annat också.

SL i samarbete med Busslink i samarbete med Fridströms :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Cero skrivet 01 augusti 2009, 14:45:57 PM
Rätta mig gärna om jag har fel, men såvitt jag vet har inte Fridströms något avtal med SL utan med Busslink. Därför kan man inte ha "SL i samarbete med..." i fönstret för man har inget samarbete. Antagligen är det också därför SL accepterar något avvikande design med företagsnamn och fordonstillverkare i fronten. Fridströms måste sannolikt ha möjlighet att använda bussarna till annat också.

Jag tror att du är väldigt nära sanningen nu. Textplaceringar och sånt är inte Fridströms "eget påhitt" vad jag förstått, utan de i förväg gjort upp med SL om hur bussarna ska se ut, och därefter beställt denna Setra med alla dekaler och invnr monterade redan vid leverans.

Vad SL har för "dekalrutiner" för underentreprenörer vet jag inte, men jag antar att det inte riktigt finns helt klara regler, då man idag bara har en enda underentreprenör med fullstora SL-röda bussar i regelbunden linjetrafik. Då Fridströms i många år bevisat att de kan hålla en hög standard på sin ordinarie trafik (nya fina bussar, nästan obefintligt antal inställda avgångar) och dessutom ha tid att rycka in på Täbylinjer under skollov, akuta RB-ersättningar samt på kort varsel hjälpa UL och KR Trafik med sina dåvarande 639-avgångar, undrar iaf jag om inte SL-trafiken skulle kunna varit bättre idag om det funnits fler mindre underentrepenörer runtom den övriga landsbygden i Stockholms län.