Hur numrerar bolagen sina bussar?

Startat av MrX, 24 juli 2009, 12:43:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Thomas Bergstam skrivet 26 juli 2009, 08:02:22 AM

Jag tror att bussbolagen själva bestämmer och gör som dom tycker. Det finns väl ingen myndighet som kräver att dessa nummer ska finnas i överhuvudtaget? Finns det bolag som inte använder nummer alls? Annars finns ju registeringsnummret vilket är unikt dessutom. SL/SS:s nummer var ju samma som de sista 4 (?) siffrorna på registeringsskylten (av den gamla sorten).



Så gör Hallgrens. De använder sig av registreringsnumren.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

bussgrabben

Citat från: Verspieder skrivet 26 juli 2009, 00:53:36 AM
3: Polarbuss i Umeå hade endast invnr mellan 1-99 på sina vagnar, och återanvände numren regelbundet. Ingen logik inom serien dock utan de gavs ett lagom ledigt nummer när de köptes in. Inga bussar blev omnumrerade under sin livstid vad jag vet.

Jo, gamla Polarbuss 96, 97, 98 och 99 (Scania CN113 -91) numrerades om till 38, 39, 40 och 41 då de byggdes om till etanoldrift från diesel. Detta troligtvis för att passa in med de nya etanolbussar man samtidigt köpte in (31-37).

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2009, 21:40:35 PM
Nej, Orusttrafikens femsiffriga nummer är Nettbuss nummer. För Orusttrafiken börjar dessa med en 5-ställig 7-a. Alltså 398 blir 70398, 28 blir 70028.
Eftersom varje entreprenör har rätt till sina egna nummerserier uppstår naturligtvis ett antal dubletter. Förekommer detta verkligen inte mellan Swebus och Busslink i SL-området? I Skåne har dock länstrafiken gått in och tilldelat nummerserier varför risken för dubletter eliminerats.


Jag kan ju ha fel, men jag har för mig att jag sett 70XXX som radionummer på Orusttrafikens bussar i Västtrafikområdet långt innan Netbuss hade nåt med saken att göra! - rätta mig gärna dock...

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2009, 12:46:57 PM
Helt och hållet har det inte fortsatt. Vi har ju flera bussar i 7xxx-serien och det var ju Jönköpings trafikområde som hade 7xxx.
Sedan började detta sk. Numreringssystem redan vid Näckrosbuss bildande då man slog ihop SLT och T-Buss

Ja, vi har ju även flera bussar i 3XXX-serier numer, nåt som inte alls borde tillhöra SL-land heller...

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 26 juli 2009, 15:59:39 PM
Jag kan ju ha fel, men jag har för mig att jag sett 70XXX som radionummer på Orusttrafikens bussar i Västtrafikområdet långt innan Netbuss hade nåt med saken att göra! - rätta mig gärna dock...

Jag du har fett fel, detta förekom inte före Nettbuss intåg i firman.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Nej det känns Örebro län för mig..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mange_buss

Gotlandsbuss verkar inte ha någon som helst logik i sina numreringar. Varken karossnummer, ägare eller regnr verkar ha någon betydelse. Man har helt enkelt petat ner alla bussar i en tombola och snurrat runt i en rasandes fart för att sedan ta upp en buss, numrera den och lägga den åt sidan...  ;D
Är det någon som vet hur dem numrerar? Det kan ju inte vara respektive utav de ingående 1½ dussin bussföretag som är medlemmar som bestämmer...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2009, 16:45:29 PM
Jag du har fett fel, detta förekom inte före Nettbuss intåg i firman.

Det som däremot förekom var att Orusttrafiken i Ulricehamn märkte upp sina bussar med bara radionumret. 405 blev 44405. På motsvarande sätt märker Borås Lokaltrafik sina bussar med radionummer 25 048 t ex men i dagligt tal blir det bara 48.
70xxx på Orusttrafiken har inget med radionumret att göra dock.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2009, 16:45:29 PM
Jag du har fett fel, detta förekom inte före Nettbuss intåg i firman.

OK, då var det bara det att man var först i Västtrafikområdet att omnumrera.

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 26 juli 2009, 20:48:12 PM
OK, då var det bara det att man var först i Västtrafikområdet att omnumrera.

Inte det heller. Orusttrafiken har numrerat om alla sina bussar, även de som körs i Värmland och Östergötland. Det kanske inte har trängt igenom på alla fordon ännu, men jag såg i alla fall 70686 bland annat i Norrköping för två veckor sedan.
Detta är ju ytterigare ett bevis på att det inte är radionumren som står på bussarna. Som synes har denna buss särskilt radionummer.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 26 juli 2009, 14:36:46 PM
Jo, gamla Polarbuss 96, 97, 98 och 99 (Scania CN113 -91) numrerades om till 38, 39, 40 och 41 då de byggdes om till etanoldrift från diesel. Detta troligtvis för att passa in med de nya etanolbussar man samtidigt köpte in (31-37).

Det stämmer! :)
Men logiken saknas på andra sätt. T.ex fick de sex jämngamla CN113-etanolledvagnarna 1997 två skilda serier trots att alla köptes in samtidigt: 43, 44, 45 samt 51, 52, 53.

bussgrabben

Nej, någon riktig logik har inte jag heller kunnat finna i Polarbuss numreringar.

Greger Larsson

Citat från: Verspieder skrivet 26 juli 2009, 22:09:46 PM
Det stämmer! :)
Men logiken saknas på andra sätt. T.ex fick de sex jämngamla CN113-etanolledvagnarna 1997 två skilda serier trots att alla köptes in samtidigt: 43, 44, 45 samt 51, 52, 53.

Bussarna 42 t o m 59 fick nummer i leveransordning skulle jag vilja påstå! Det skiljde ganska precis ett år i ålder mellan 43-45 och 51-53.

/GL

yngrot

Borås Lokaltrafik hade egna numerserier före länsbolagstiden..  eller  rättare sagt innan Stornotiden (komradion) Servicelinjebussar hade 700 serien  förortsvagnar 500 serien.. stadsbussar upp till 257  var det väl ?  Sen blev det radionummer som invnr för att slippa dubbla nummer B-L har fler nummer att tillgå än vad Buss i Väst har för de återanvänder samma nummer se bara på Kjellgrens nyaste bussar har nummer 45 006 45009 högsta nummer de har är 45 023  De har dock inte mellan 45 009 och  45 020  vem har dessa nummer ?? 45 021- 023 är ju fd Gustafsonns Limmared...  Numera är stadsbussar upp till 25 078 ??  Förort börjar på 25 150 för 2 axliga, boggie på 25 200
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2009, 21:22:46 PM
Inte det heller. Orusttrafiken har numrerat om alla sina bussar, även de som körs i Värmland och Östergötland. Det kanske inte har trängt igenom på alla fordon ännu, men jag såg i alla fall 70686 bland annat i Norrköping för två veckor sedan.
Detta är ju ytterigare ett bevis på att det inte är radionumren som står på bussarna. Som synes har denna buss särskilt radionummer.

Jag sa _först_ =) - det betyder inte att de var _klara_ först (28 och 30 tog ett bra tag att omnumrera t.ex) - jag såg IAF bussar med 70xxx i GBG-området bra mycket tidigare än på nåt annat Orusttrafikområde!