Hur numrerar bolagen sina bussar?

Startat av MrX, 24 juli 2009, 12:43:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrX

Något jag funderat på när man snurrat på ratten är hur inventarienummer på bussarna kommer till. Att Swebus har en kronologisk ordning där nylevererade bussar får det högsta tillåtna numret känns simpelt. Självklart med många undantag då man tagit över bussar och nu nyligen när man närmade sig 7XXX serien som är helgat område.

Hur gör Busslink? Ibland kan man se två identiska bussar med två helt olika nummer med hundratals siffror och serier emellan. Hur avgörs vilken buss som ska ha vilket nummer inom Busslink?

Hur gör andra bolag? Ok sista frågan vart lite väl mycket "beskriv allt" men det måste vara stora skillnader i landet. Hur gör de stora entreprenörerna kanske är en mer enkelt besvarad fråga.

Ersa

Hos små bolag finns det oftast två olika rutiner.

1: Att ge första bussen nummer 1, och sedan vidare uppåt. Allt blandas här med allt, och den enda ordningen som finns är i vilken ordning som bussen skrevs över på firman. Ett nummer återanvänds i princip aldrig.
Exempel: Jämtlandsbuss, KR Trafik.

2: Att ha vissa bestämda låga nummer (1-99) som ofta hör ihop med en kommunikationsradio. Här återanvänds alla nummer så fort radion flyttas till den nya bussen som ersätter den gamla.
Exempel: Busspoolen i Västerbotten, (Abramssons Buss, Vilhelmina Taxi m.fl.)

Det finns säkert fler rutiner som jag kommer på senare. Får återkomma då.

Leif D

Hos Busslink skapade man ett nummersystem under storhetstiden, dvs då Busslink bildades genom hopslagningen av Näckrosbuss och SL-buss.
Man fick då ett antal trafikområden, i bl.a. Storstockholm, Södermanland, Örebro-län, Östergötland och senare även i Jönköping.

Man delade nu upp nummerserierna på olika trafikområden och garage, samt även tätorts och förortsbussar. Inom SL-området fick dock alla bussar behålla sina nummer i detta läge, eftersom detta annars skulle medfört stora omnummreringar. Detta medförde att Busslink under en tid hadde flera bussar med samma nummer, fast på olika platser i landet.
När nya bussar köptes så plockade de in i de olika nummer serierna, trotts att bussarna var i stort sätt lika, kanske bara olika färg.
När senare Busslink började tappa stora delar av sin trafik ute i landet, så blev ju en hel del bussar över, som då flyttades till SL-området. Dessa bussar fick då oftast behålla sina nummer, medan vissa bussar fick nya nummer, då dessa annars kolliderat med andra bussar med samma nummer i området.
Man kan nog säga att Busslinks fina nummersystem, havererade då man tappade så mycket trafik, men man har tydligen fortsatt att numrera nya bussar efter systemet. Även ny trafik i Sundsvallsområdet fick en egen serie.
Det kan bli  intressant att se vad som händer då Busslink startar upp ny trafik i Göteborgsområdet.

Då vi pratar fordonsnumrering, så ska vi också nämna dubbelnumrering. detta förekommer i omfattning, dels inom Västtrafikområdet, där alla fordon har Västtrafiks femsiffriga radionumer och företagens egna nummer. Orusttrafiken har dock anmanat dessa nummer som sina egna, varför denann typ av nummer finns på företagets fordon på andra håll i landet också.
Även i Östergötland dubbelnumreras. Här är det Ötraf-radionummer, som ska sitta med svarta siffror på fordonet, medan företagets eget nummer har annan färg. Ötraf-nummren är uppdelade efter entreprenör och typ av fordon. Vissa entreprenörer väljer att här ha samma slutsiffror som på det företagsegna numret.

Detta är inte på något vis en komplett uppräkning i ämnet, jag kan t.o.m. minnas fel, men om någon vill komplettera eller rätta, så är jag mycket tacksam för detta.

/Leif D (ikväll i Nordhausen)


;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 25 juli 2009, 21:31:56 PM
Då vi pratar fordonsnumrering, så ska vi också nämna dubbelnumrering. detta förekommer i omfattning, dels inom Västtrafikområdet, där alla fordon har Västtrafiks femsiffriga radionumer och företagens egna nummer. Orusttrafiken har dock anmanat dessa nummer som sina egna, varför denann typ av nummer finns på företagets fordon på andra håll i landet också.


Nej, Orusttrafikens femsiffriga nummer är Nettbuss nummer. För Orusttrafiken börjar dessa med en 5-ställig 7-a. Alltså 398 blir 70398, 28 blir 70028.
Eftersom varje entreprenör har rätt till sina egna nummerserier uppstår naturligtvis ett antal dubletter. Förekommer detta verkligen inte mellan Swebus och Busslink i SL-området? I Skåne har dock länstrafiken gått in och tilldelat nummerserier varför risken för dubletter eliminerats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2009, 21:40:35 PM
Eftersom varje entreprenör har rätt till sina egna nummerserier uppstår naturligtvis ett antal dubletter. Förekommer detta verkligen inte mellan Swebus och Busslink i SL-området?


Det stämmer. I SL-land förekommer och har förekommit ett antal dubletter mellan olika entreprenörers fordon.

Leif D

Citat från: Cero skrivet 25 juli 2009, 22:01:17 PM
Det stämmer. I SL-land förekommer och har förekommit ett antal dubletter mellan olika entreprenörers fordon.

Jag kanske ska förtydliga lite.....
Det jag skrev om dubbletter i SL-området, avsåg alltså dubbletter på Busslinks egna fordon alltså, inte mot andra enreprenörer. (exempel, ett antal MaxCi som ursprungligne kom frön östergötland, fick då de kom till Västerhaninge (eller däromkring) nya nummer i 71XX-serien, ursprungligen 65XX).
;-)

UglyJazz

Wasatrafik (Dalarna/Gästrikland/Hälsingland/mfl)

På den "gamla goda" tiden var numreringen på Wasatrafik numera tyvärr uppköpt av Swebus (blev ju sen bara skit?) enligt följande:
Första siffran visade vilken typ av buss det var 1= linjevagn 2=halvturist osv
Andra siffran indikerade tillverkningsår 8=1988 9= 1989 0= 1990 osv Vissa mer än tio år gamla fick man hålla reda på manuellt att den var gammal...
Tredje och fjärde siffran var bara löpnummer. Varje års först uttagna buss fick nr 01 osv.

Dom var alltid fyrsiffriga och logiska i numreringen.
Ex: 1658 = linjevagn årsmod -86 löpnr 58 (sent uttagen det året)
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Ersa

Citat från: Verspieder skrivet 24 juli 2009, 20:25:58 PM
Det finns säkert fler rutiner som jag kommer på senare. Får återkomma då.

3: Polarbuss i Umeå hade endast invnr mellan 1-99 på sina vagnar, och återanvände numren regelbundet. Ingen logik inom serien dock utan de gavs ett lagom ledigt nummer när de köptes in. Inga bussar blev omnumrerade under sin livstid vad jag vet.

4: Skelleftebuss har länge kört med tre serier, 0xx, 1xx och 2xx beroende på om det är tätortsbussar, förortsbussar eller landsbygds- och turistbussar. Det har här hänt att bussar i fått ett helt nytt invnr inom företaget då de flyttats från stadstrafik till förortstrafik, t.ex EHN096 som ändrades från 49 till 109.

Svemicke

Citat från: UglyJazz skrivet 25 juli 2009, 22:44:27 PM
Wasatrafik (Dalarna/Gästrikland/Hälsingland/mfl)

På den "gamla goda" tiden var numreringen på Wasatrafik numera tyvärr uppköpt av Swebus (blev ju sen bara skit?) enligt följande:
Första siffran visade vilken typ av buss det var 1= linjevagn 2=halvturist osv
Andra siffran indikerade tillverkningsår 8=1988 9= 1989 0= 1990 osv Vissa mer än tio år gamla fick man hålla reda på manuellt att den var gammal...
Tredje och fjärde siffran var bara löpnummer. Varje års först uttagna buss fick nr 01 osv.

Dom var alltid fyrsiffriga och logiska i numreringen.
Ex: 1658 = linjevagn årsmod -86 löpnr 58 (sent uttagen det året)

Wasatrafik 8013 var väl en Volvo B10M/Aabenraa (Åbenrå för er som läser Abenra)? Hur stämmer ovan nämnda teori in här? Numrerades dessa om helt efter Swebus förvärv? 0991 och 0992 vill jag minnas är samma bussar.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2009, 21:40:35 PM
I Skåne har dock länstrafiken gått in och tilldelat nummerserier varför risken för dubletter eliminerats.


Vill Du utveckla detta för det hade jag ingen aning om. Är det inte bussbolagen själv som bestämmer detta i Skåne? Veolia 2354 är ju av samma serie som 2336 och så vidare och dessa rullar i Västra Götaland.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

MrX

Tack för svaren! Busslink har alltid förundrat mig när det kommer till numreringen och som Leif säger, det blir kul å se vilka nummer som dyker upp i Göteborg.

Thomas Bergstam

#11
Citat från: Svemicke skrivet 26 juli 2009, 03:24:59 AM
Vill Du utveckla detta för det hade jag ingen aning om. Är det inte bussbolagen själv som bestämmer detta i Skåne? Veolia 2354 är ju av samma serie som 2336 och så vidare och dessa rullar i Västra Götaland.


Jag tror att bussbolagen själva bestämmer och gör som dom tycker. Det finns väl ingen myndighet som kräver att dessa nummer ska finnas i överhuvudtaget? Finns det bolag som inte använder nummer alls? Annars finns ju registeringsnummret vilket är unikt dessutom. SL/SS:s nummer var ju samma som de sista 4 (?) siffrorna på registeringsskylten (av den gamla sorten).


Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 26 juli 2009, 03:24:59 AM
Vill Du utveckla detta för det hade jag ingen aning om. Är det inte bussbolagen själv som bestämmer detta i Skåne? Veolia 2354 är ju av samma serie som 2336 och så vidare och dessa rullar i Västra Götaland.

Jag tar tillbaka. Det är bussbolagen som bestämmer själva även där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Helt och hållet har det inte fortsatt. Vi har ju flera bussar i 7xxx-serien och det var ju Jönköpings trafikområde som hade 7xxx.
Sedan började detta sk. Numreringssystem redan vid Näckrosbuss bildande då man slog ihop SLT och T-Buss
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ante

Citat från: Verspieder skrivet 26 juli 2009, 00:53:36 AM
3: Polarbuss i Umeå hade endast invnr mellan 1-99 på sina vagnar, och återanvände numren regelbundet. Ingen logik inom serien dock utan de gavs ett lagom ledigt nummer när de köptes in. Inga bussar blev omnumrerade under sin livstid vad jag vet.

4: Skelleftebuss har länge kört med tre serier, 0xx, 1xx och 2xx beroende på om det är tätortsbussar, förortsbussar eller landsbygds- och turistbussar. Det har här hänt att bussar i fått ett helt nytt invnr inom företaget då de flyttats från stadstrafik till förortstrafik, t.ex EHN096 som ändrades från 49 till 109.

Byberg & Nordin har en blandning av dessa. Man har dock bara haft numrering sedan runt 2000 när man köpte Werner Westins i Docksta och därmed fick flera bussar. En numrering för fullstora bussar gällde länge för 1-26, och sedan minibussar 27-33.

Ju mer företaget växte efter 2005 valde man att sätta minibussarna på 31 och uppåt. Fler bussar rullade in i företaget och serierna växte ihop. För att ha någon slags avskillnad mellan fullstora och minibussar antog man, efter köpet av Anna Norbergs det system som gäller idag d.v.s. fullstora bussar på 1-59, färdtjänstbussar på 60-69 och minibussar på 70 och uppåt.

Det lär väl räcka några år i alla fall :)