14-åring avslängd från tåget - kvittot gällde inte som biljett

Startat av Hagri, 24 januari 2009, 10:53:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Citat"Kristian Ördell, presschef på Västtrafik, anser att konduktören handlat helt rätt.
- Det räcker inte med kvittot, det gäller inte som färdbevis, säger han. Man måste ha kortet med sig."
Läs vidare i G-Phttp://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=472062

Bra med ett klart och tydligt svar från Västtrafik där de ställer upp på att förare och konduktörer följer deras regler.

Patrik

Kvitto borde väl visst gälla så länge det inte är nåt sorts börskort han har?

Nico


Citat från: Patrik skrivet 24 januari 2009, 11:26:44 AM
Kvitto borde väl visst gälla så länge det inte är nåt sorts börskort han har?

Nja, ett kvitto kan väl knappast utgöra ett färdbevis i sig? Kvittot är ju bara en ekonomisk verifikation på att man erlagt ersättning för något. Möjligen att man kan få ut ett nytt färdbevis (om det gamla går att makulera på något vis) mot uppvisande av sagda kvitto.

Annars blir resonemanget lite galet vilket jag drar ett exempel på, visserligen från SL-land men principerna än nog ganska likvärdiga. Ponera att någon köpt ett [opersonligt] månadskort och fått kvitto på det. Månadskortet används sedan av någon annan än inköparen. Ska då den som köpt kortet och har kvitto på det ändå kunna åka mot enbart uppvisande av kvittot? Svaret bör ju bli nej, självklart inte.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Patrik

Citat från: Nico skrivet 24 januari 2009, 11:48:37 AM
Nja, ett kvitto kan väl knappast utgöra ett färdbevis i sig? Kvittot är ju bara en ekonomisk verifikation på att man erlagt ersättning för något. Möjligen att man kan få ut ett nytt färdbevis (om det gamla går att makulera på något vis) mot uppvisande av sagda kvitto.

Annars blir resonemanget lite galet vilket jag drar ett exempel på, visserligen från SL-land men principerna än nog ganska likvärdiga. Ponera att någon köpt ett [opersonligt] månadskort och fått kvitto på det. Månadskortet används sedan av någon annan än inköparen. Ska då den som köpt kortet och har kvitto på det ändå kunna åka mot enbart uppvisande av kvittot? Svaret bör ju bli nej, självklart inte.

Nej, iofs där har du rätt.
Men har man som han anmält att kortet är borttappat så borde man väl få något bevis på att det är just det så att man ändå kan åka tills man har ett nytt?

Jo

Är det helt omöjligt att ombord köpa en biljett på tåget om än mot ombordsavgift? (För om inte möjlighet finns att köpa biljett i Älvängen hur bär sig då de åt som startar sin resa därifrån)

Anledningen till frågan är följande text i artiklen?
"- Jag kunde väl åtminstone fått åka med till Trollhättan där det fanns en väntsal och där jag kunde köpa något sorts biljett. Men konduktören var stenhård."

Eller var det kanske så att pojken inte alls ville lösa biljett.

ch

Citat från: Hagri skrivet 24 januari 2009, 10:53:11 AM
Läs vidare i G-Phttp://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=472062

Bra med ett klart och tydligt svar från Västtrafik där de ställer upp på att förare och konduktörer följer deras regler.

Men reglerna är lite tokiga.

Jag steg på tåget för några veckor sedan i just Älvängen i riktning mot Göteborg. Konduktören ser när jag lägger mitt blåa kort mot kortläsaren och ändå går konduktören ett varv genom tåget och ber att få titta på alla nypåstignas kort. Jag visar upp mitt kort, konduktören lånar det och går till kortmaskinen där det redan står "Redan registrerat" eller vad det nu står. Hon kommer tillbaka och gnäller om att kortet inte gäller längre. Jag säger "Jovisst det gäller, jag "stämplade" helt okej när jag gick på och om du försöker göra det en gång till så får du just det meddelandet du fick. Men du får väl gå bort till din station och där göra en kortinspektion i hajen isåfall, tycker jag." Men hon tjatade om att det var ett gammalt kvitto som låg i fodralet, jag hade flera kvitton och när man letade lite noggrannare så hittade man rätt och då ville hon slänga mina gamla. Jag sa att de vill jag ha och tog de ur hennes näve när hon skulle skrynkla ihop de.

I mitt fall så var det ett fullt fungerande helt korrekt kort som hon inte godtog utan att rätt kvitto låg framme. Killen igår hade inte kortet med sig men däremot kvitto och förlustanmälan.

Jag åkte för ett drygt år sedan med tåg från Göteborg till Alingsås för första gången på många år, jag ringde Västtrafik och frågade vad resan kostade då jag hade kortet "Göteborg++" och att infon inte fanns på deras hemsida. Jag fick svaret X kuponger, jag stämplar på tåget X kuponger på mitt 100-kort. Efter Floda går en brysk kvinna runt och hon går på mig att jag har stämplat 1 kupong för lite. Jag sa att det är inga problem, jag stämplar en till och upplyste henne samtidigt om att jag har fått beskedet av Västtrafik om antalet kuponger samt att det inte står varken på tåget, hemsidan eller i tidtabell vad det kostar om man har ett Göteborg++ och behöver köpa till kuponger. Så jag är inte förvånad att sånt här inträffar med tanke på att det finns en hel uppsjö med taxor, kort, värdebevix, regler osv som inte är klara. Jag som har hund betalade ofta för två hundar tills jag råkade springa över en tidtabell med lite mer detaljerade resevillkor och där stod det att 2 hundar får resa till priset av en. Det står inte på VTs hemsida under de vanliga resevillkoren utan det får man faktiskt leta sig fram till efter lite googling osv. Hur stor risk är det att man blir stoppad av nån konduktör, bussförare, kontrollant etc som inte vet detta men tanke på att det inte står med i resevillkoren? Hur stor risk är det att folk betalar för mycket när de frågar vad det kostar för 2 hundar?

Så... jag tycker inte att förare, konduktörer etc ska höjas till skyarna för att de slänger av folk, Västtrafik ska förenkla och förtydliga prisinformationen. T.ex så finns det inte en enda prisinformation på Älvängens tågstation som berättar vad det kostar och om man kan betala kontant på tåget eller tja vilka frågor som helst som en resenär kan ha. Inte undra på att det blir fel då va? ;)

Cero

Citat från: ch skrivet 24 januari 2009, 12:30:24 PM
Men hon tjatade om att det var ett gammalt kvitto som låg i fodralet, jag hade flera kvitton och när man letade lite noggrannare så hittade man rätt och då ville hon slänga mina gamla. Jag sa att de vill jag ha och tog de ur hennes näve när hon skulle skrynkla ihop de.


Slänga någon annans kvitton är definitivt inte OK. Nu är det kanske att betrakta som en struntsak men likväl egenmäktigt förfarande. Har konduktören överhuvud taget rätt att gräva efter kvitton i ditt fordral? Jag har själv råkat ut för att en spärrvakt helt frankt slängde en utgången SL-remsa, vilket innebar att jag blev blåst på avdrag för kostnader i företaget. En struntsumma givetvis men likväl inte OK eftersom skattmasen gärna vill ha bevis för utlagda kostnader.


Citat från: Jo skrivet 24 januari 2009, 11:56:26 AM
Är det helt omöjligt att ombord köpa en biljett på tåget om än mot ombordsavgift? (För om inte möjlighet finns att köpa biljett i Älvängen hur bär sig då de åt som startar sin resa därifrån)

Anledningen till frågan är följande text i artiklen?
"- Jag kunde väl åtminstone fått åka med till Trollhättan där det fanns en väntsal och där jag kunde köpa något sorts biljett. Men konduktören var stenhård."

Eller var det kanske så att pojken inte alls ville lösa biljett.

Man får ju sällan veta hela sanningen i fall som dessa. Skulle det inte ha gått att köpa SMS-biljett? Det är givetvis svårt som kondis att veta om folk bluffar eller inte men det ligger väl i erfarenheten av jobbet att lära sig "läsa" kunderna. Om det verkligen var någon form av missförstånd eller oförstånd från killens sida känns det självklart att försöka hjälpa till i form av köp av annan biljett eller att få åka med dit han kan lösa problemet, istället för att slänga av honom mitt i ingenstans. En proffsig kondis tycker jag bör kunnat läsa av situationen och kommit till rätt slutsats, men som sagt det kanske var det han gjorde.


Karsten

Citat från: Cero skrivet 24 januari 2009, 12:48:10 PM
Slänga någon annans kvitton är definitivt inte OK. Nu är det kanske att betrakta som en struntsak men likväl egenmäktigt förfarande. Har konduktören överhuvud taget rätt att gräva efter kvitton i ditt fordral? Jag har själv råkat ut för att en spärrvakt helt frankt slängde en utgången SL-remsa, vilket innebar att jag blev blåst på avdrag för kostnader i företaget. En struntsumma givetvis men likväl inte OK eftersom skattmasen gärna vill ha bevis för utlagda kostnader.




I SL-trafiken är trafikpersonalen skyldig att dra in utgånga periodkort (om någon försöker använda dem som färdbevis vill säga), däremot ej remsor. Reglerna för de nya Accesskorten är inte riktigt klara ännu, alltså gäller även där att gamla kort ska dras in (om det inte nyligen kommit en uppdatering till taxehandboken).

Simon Bertilsson

Citat från: Patrik skrivet 24 januari 2009, 11:26:44 AM
Kvitto borde väl visst gälla så länge det inte är nåt sorts börskort han har?

Nej, det vore ju förkastligt. Då kunde ju hans kompis ha lånat själva kortet, också åker de båda på samma färdbevis.

Edit: Dagens lärdom blir att läsa genom tråden innan man svarar...  ::)

Simon Bertilsson

Citat från: Karsten skrivet 24 januari 2009, 12:53:19 PM
I SL-trafiken är trafikpersonalen skyldig att dra in utgånga periodkort (om någon försöker använda dem som färdbevis vill säga), däremot ej remsor. Reglerna för de nya Accesskorten är inte riktigt klara ännu, alltså gäller även där att gamla kort ska dras in (om det inte nyligen kommit en uppdatering till taxehandboken).

Varför anser de sig ha denna rätt? Kortet, om än värdelöst tillhör ju kunden. Samma sak förekommer i bankomater, där de tar hand om kortet om det gått ut.

Fredde

CitatVarför anser de sig ha denna rätt? Kortet, om än värdelöst tillhör ju kunden. Samma sak förekommer i bankomater, där de tar hand om kortet om det gått ut.

Därför att merparten av korten i SL-trafiken visar man endast upp (om det är för föraren, golvet eller bussens innertak man visar det varierar). Och har man inget ogiltigt kort att visa kan man inte åka, eller rättare sagt, då ska man inte åka. Det finns inget som hellst fel i att dra in gamla kort som man försöker fuska med.


Nico


Sen är det inte heller alltid så att kort per automatik är kortinnehavarens egendom. Rent juridiskt lånar man i många fall ett kort och i vissa fall är man även skyldig att makulera detta eller återsända det till kortutställaren när giltighetstiden passerats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 24 januari 2009, 11:56:26 AM
Är det helt omöjligt att ombord köpa en biljett på tåget om än mot ombordsavgift? (För om inte möjlighet finns att köpa biljett i Älvängen hur bär sig då de åt som startar sin resa därifrån)

Anledningen till frågan är följande text i artiklen?
"- Jag kunde väl åtminstone fått åka med till Trollhättan där det fanns en väntsal och där jag kunde köpa något sorts biljett. Men konduktören var stenhård."

Eller var det kanske så att pojken inte alls ville lösa biljett.

Mellan Göteborg och Trollhättan är det SJ:s egentrafik och Västtrafik köper in sig på giltighet av periodkort. Den som saknar Västtrafiks periodkort skall alltså åka på SJ-biljett. Sådan kan köpas i Göteborg i automat eller hos en bemannad försäljning. Den kan också köpas på tåget.
När pojken anmälde sitt borttappade kort torde han ha blivit upplyst om att han måste lösa kontantbiljett fram till dess han hade fått ett nytt. Samma sak som gäller om man glömmer kortet hemma. Ett kvitto kan aldrig användas som färdbevis. En anledning är att kortet oftast kan användas helt oberoende av kvittot. Det kan ju också vara så att själva kortet - om det tillhandahålls av skolan - blivit indraget på grund av misskötsel.
Om resenärer i allmänhet och ungdomar i synnerhet vore helgon som aldrig försöker lura till sig något skulle man kanske kunna handlagt en sådan här sak annorlunda. Men tyvärr är det inte så. Alltför många försöker lura sig till en gratisresa.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Karsten skrivet 24 januari 2009, 12:53:19 PM
I SL-trafiken är trafikpersonalen skyldig att dra in utgånga periodkort (om någon försöker använda dem som färdbevis vill säga), däremot ej remsor. Reglerna för de nya Accesskorten är inte riktigt klara ännu, alltså gäller även där att gamla kort ska dras in (om det inte nyligen kommit en uppdatering till taxehandboken).

Jag kanske uttryckte mig tokigt. Remsan var inte utgången i den bemärkelse du nämner utan bara fullstämplad och spärrvakten ifråga ansåg att tiden för den sista stämplingen hade gått ut (vilket jag inte hade något att invända emot). Därmed är ju remsan förbrukad som åkmedel men inte som redovisningsmedel. Att "dra in" ett utgånget kort kan jag iofs förstå att man vill göra men även ett sådant kan faktiskt ha ett redovisningsmässigt värde.

Johan B

Har man registrerat sitt kort och spärrar det är det bara att gå till tidpunkten och få ut ett nytt. De två första sakerna hade han ju gjort men det där med att masa sig iväg och hämta ett nytt brukar det vara lite si och så med (jmf. borttappade/trasiga terminskort som aldrig byts ut för att det är "jobbigt"). Därmed tycker jag också att han har sig själv att skylla. Sedan får man ju i ett serviceyrka försöka se vad det är för person man har framför sig och om förklaringen vederbörande har verkar ärlig och i så fall vara lite flexibel, upplyst om vad som gäller och om inte se mellan fingrarna så åtminstone låtit honom åka till Trollhättan där han kunnat köpa biljett eller varför inte hämta ut ett nytt kort på tidpunkten vilket han med största sannolikhet gjort efter den upplevelsen. Hur konduktören har uppfattat situationen är ju omöjligt att veta och därmed svårt att uttala sig om men visst finns det många sura paragrafryttare som jobbar i kollektivtrafiken.