Något för alla slipsförespråkare?

Startat av Nico, 08 december 2008, 09:07:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 december 2008, 11:30:43 AM
Ja, alltså...vi har ju inte en aning om hur KLT och entreprenörerna sköter sin rapportering sinsemellan - och inte tidningen heller - eller hur?

Minuten kanske blir viktig om rapporteringen inte sköts?

Rapporteringen brukar skötas per dator. I samma veva som du rapporterar förseningen i företagets system, går mail till Kundservice.
En minuts försening kan orsakas av att du måste hjälpa en kund med barnvagn på bussen vilket ger försening från avgångshållplatsen = vite. Ofta brukar kvalitetsansvarige hos entreprenören o kontaktmannen på länstrafikbolaget träffas o diskutera/förhandla. En del viten är "klockrena". Andra händelser är sådana som ej kunnat förutses och ger inga viten. Ett givande och tagande...

Ulf Rådeström

Citat från: JDS skrivet 08 december 2008, 11:36:48 AM
Ulf, om du ska hugga åt alla håll på det där sättet så kommer du att bli mycket, mycket trött.

Jag förstår att du är stolt över att jobba i bussbranschen, och det tänker jag inte försöka ta ifrån dig. Men bara för det är du ju inte skyldig att försvara alla dess galenskaper till sista blodsdroppen. Det är bevisligen ganska många som inte ställer upp på de spelregler som finns, och som visar detta genom att fly branschen för andra sysselsättningar, med en skriande personalbrist till och med i lågkonjunkturer som följd. Om du vill stångas tills du är Last Man Standing så är det okej för mig, men försök att förstå att alla kanske inte är lika angelägna som du att till varje pris försvara sitt yrkesval.

För övrigt så verkar den här tråden handla om ett taskigt avtal som bussbolaget har skrivit på med trafikhuvudmannen, snarare än om något slipstvång på förarna.

Jo, du har rätt...tråden handlar egentligen inte om det vi diskuterar - det håller jag med om.

Men jag måste bemöta dig på en punkt.
Jag har kört buss sedan 1990 och ALDRIG känt att jag behöver stånga mig blodig mot alla galenskaper bussföretagen hittar på som du skriver ovan. Trivs jag inte nånstans har jag slutat och börjat på ett ställe jag trivs bättre på och kan göra ett bra jobb hos istället.

Jag har inte haft några problem med än det ena än det andra som många som skriver inlägg har här. Jag har svårt att förstå varför man är så illojal mot företaget man arbetar på, varför man skall ha så svårt att följa de riktlinjer man faktiskt ställt upp på i och med att man tog anställning på företaget - så skyldig att ställa upp på de riktlinjer som ställs upp är du väl tills annat sägs?
Visst...allt kan ändras till det bättre eller sämre jämfört med när man började där man är- men åter igen...du är där av fri vilja - inget du behöver vara på....trivs man inte skall man nog inte göra det man gör eller vara där man är.

Ingen har ju tvingat dig att arbeta på ett företag du inte vill vara - i dom allra flesta fall iaf.

Om du kallar min lojalitet att hugga överallt så fine - visst...jag kanske är dum - men jag skulle aldrig komma på att gå ut offentligt här med vad jag tycker om allt möjligt på min arbetsplats.
Sådant tar jag med min arbetsgivare om det är något som är fel.

Men nu är jag trött...så jag ska inte hugga mer - utan snart gå till mitt arbete  :)

yngrot

Slips hör ju till uniformen men en schysst arbetsgivare låter förare slippa under sommaren då är det skönt slippa ha den på sig...  säkerhetsslips självklart annras får det vara vi hade en kvinnlig förare som blev överfallan och de i princip ströp henne med slipsen hon fick allvarliga men av detta och kunde inte fortsätta jobba ......
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

Citat från: yngrot skrivet 08 december 2008, 18:44:27 PM
Slips hör ju till uniformen men en schysst arbetsgivare låter förare slippa under sommaren då är det skönt slippa ha den på sig...  säkerhetsslips självklart annras får det vara vi hade en kvinnlig förare som blev överfallan och de i princip ströp henne med slipsen hon fick allvarliga men av detta och kunde inte fortsätta jobba ......


Har KLT en gemensam uniform som alla företag måste ha??? annars kan inte slips vara ett krav som finns, då det måste vara upp till varje enskilt företag att bestämma hur uniformen ska vara utrustad.

de finns inga regler som säger att en uniform MÅSTE innehålla en slips!!!

JDS

Citat från: homer skrivet 08 december 2008, 18:47:27 PM

Har KLT en gemensam uniform som alla företag måste ha??? annars kan inte slips vara ett krav som finns, då det måste vara upp till varje enskilt företag att bestämma hur uniformen ska vara utrustad.

Ja, men om företaget har bestämt att slips ingår i uniformsskyldigheten och angivit detta för huvudmannen i sitt anbud så har väl huvudmannen i princip rätt att kräva att förarna bär slips. Rent teoretiskt kan man nog också ange i anbudsunderlaget att trafikföretagets uniformsreglemente skall föreskriva slips, utan att trafikhuvudmannen tillhandahåller någon uniform.

Ersa

Jag tror det är media som blåst upp slipsdelen lite väl mycket. Många bussföretag har ju gott om polotröjor, pikétröjor och cardigans som det är ytterst svårt att spänna fast en slips i. Det viktigaste är väl att man bär upp uniformen på ett propert sätt?

Men viten för förseningar på enbart en enda minut? Det lät inget vidare. Betyder det att man handgripligen måste sparka ut en nypåstigen kund från bussen om denne inte hinner få fram sitt busskort på minst 50 sekunder om avgångstiden nyss skett? "Aj då, trafikljuset börjar slå om till rött, så det är bäst jag sätter plattan i mattan och dundrar förbi gult ljus med stående i bussen! Om jag säljer enkelbiljetter? Det kan ta ju uppåt 30 sekunder att knappa ut dem, så det hinner vi inte. Ni får helt enkelt inte åka med om ni inte vill betala i farten medan vi rullar förstås". ::)
I Umeå räknas turen som alltför försenad (samt inställd) med vite som följd först den är över 20 minuter sen. Det är en viss skillnad mot 1 minut.

homer

Citat från: Verspieder skrivet 08 december 2008, 20:06:55 PM
Jag tror det är media som blåst upp slipsdelen lite väl mycket. Många bussföretag har ju gott om polotröjor, pikétröjor och cardigans som det är ytterst svårt att spänna fast en slips i. Det viktigaste är väl att man bär upp uniformen på ett propert sätt?

Men viten för förseningar på enbart en enda minut? Det lät inget vidare. Betyder det att man handgripligen måste sparka ut en nypåstigen kund från bussen om denne inte hinner få fram sitt busskort på minst 50 sekunder om avgångstiden nyss skett? "Aj då, trafikljuset börjar slå om till rött, så det är bäst jag sätter plattan i mattan och dundrar förbi gult ljus med stående i bussen! Om jag säljer enkelbiljetter? Det kan ta ju uppåt 30 sekunder att knappa ut dem, så det hinner vi inte. Ni får helt enkelt inte åka med om ni inte vill betala i farten medan vi rullar förstås". ::)
I Umeå räknas turen som alltför försenad (samt inställd) med vite som följd först den är över 20 minuter sen. Det är en viss skillnad mot 1 minut.

jag håller med dig, de ser ut som på artikeln att de är media som har dragit i med slipsen för den är tillsammans med västen väldigt förknippad med bussförare (tyvärr)

vad gäller förseningarna måste de viktiga väl ändå vara att bussen inte avgår för tidigt, om den kommer någon minut sen verkar bara löjligt... men politikerna har ju sin sandlåda så...

Kaxen

Många åsikter och synpunkter från folk som tror de vet vad det pratar om... För det första gäller slipstvånget OM företaget har slips till sin uniform. Det är alltså FÖRETAGETS uniformspolicy som gäller. Snacket om förseningar är framkörningstid. Bussen skall vara framkörd, skyltad och klar att ta emot resenärer minst fem minuter före avgång. "Vanlig" försening på linje ger naturligtvis inget vite. Någon rapportering från trafikföretagen till KLT förekommer inte, däremot meddelar ju föraren ev. försening till trafikledningen (KLT:s trafikleding). Detta ger dock inget vite om vi fortfarande pratar om normal försening på linje.
Min personliga uppfattning, om den nu är intressant, är att man självklart använder slips till uniformen. Sen tillhör väl jag de icke schyssta arbetsgivarna eftersom vi använder slipsen hela året. ::)

Ersa

Citat från: Kaxen skrivet 08 december 2008, 20:42:38 PM
Många åsikter och synpunkter från folk som tror de vet vad det pratar om...

Knappast. Jag ser bara ironiska skildringar samt nyfikna tolkningar av de rätt otydliga nyhetsartiklarna som är skrivna av folk som inte är i bussbranschen. Men det är bra att någon insatt förklarar. :)

Citat från: Kaxen skrivet 08 december 2008, 20:42:38 PM
Snacket om förseningar är framkörningstid. Bussen skall vara framkörd, skyltad och klar att ta emot resenärer minst fem minuter före avgång.

Och KLT betalar operatörerna för dessa fem minuter på varenda avgång? Det var ovanligt generöst för en huvudman. I Västerbottens län gäller krav på skyltning/framkörning 0-1 min före avgång beroende på avtal, om jag minns rätt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 08 december 2008, 22:01:54 PM
Och KLT betalar operatörerna för dessa fem minuter på varenda avgång? Det var ovanligt generöst för en huvudman. I Västerbottens län gäller krav på skyltning/framkörning 0-1 min före avgång beroende på avtal, om jag minns rätt.

Står det i avtalet att bussen skall vara framkörd 5 minuter innan avgång så är det ju upp till entreprenören att lägga in denna tid i sin planering. Och således anpassa priset därefter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 december 2008, 22:09:10 PM
Står det i avtalet att bussen skall vara framkörd 5 minuter innan avgång så är det ju upp till entreprenören att lägga in denna tid i sin planering. Och således anpassa priset därefter.

Och således få betalt av trafikhuvudmannen, som således kan betraktas som mer generös (mot passagerare och förare) än andra trafikhuvudmän.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 08 december 2008, 22:12:03 PM
Och således få betalt av trafikhuvudmannen, som således kan betraktas som mer generös (mot passagerare och förare) än andra trafikhuvudmän.

Ja, precis det jag menade.
För övrigt tycker jag det är rimligt att en regionbuss är framkörd fem minuter innan den annonserade avgångstiden om det medges med hänsyn till plats vid hållplatsen, omlopp, förarens lagstadgade raster m m. Självklart skall föraren ha betalt för detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kaxen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2008, 09:39:39 AM
Detta är inget som man som entreprenör behöver tänka speciellt på, omloppen kommer nämligen färdiga från start till mål från KLT så det är bara att följa dessa, både vid anbud och i verkliga livet.

Att det sedan (i a f tidigare) kunde förekomma omlopp som redan från KLT inte klarade dessa 5 eller 10 minuter framkörning  kan inte entreprenören påverkar och ligger heller knappast till grund för e.v viten.

Framkörningstiden finns inte med på omloppen, det är avgångstid som står där.

Leif D

Jag har nu studerar denna debatt, som ungefär varat lika länge som mitt senaste arbetspass (dvs ca 30 timmar, men observera att jag inte arbetade hela tiden och inte hade betalt hela tiden. Dock var jag ju borta från min bostad totalt 32 timmar.)
Jag arbetar ju på ett serviceföretag i transportbranschen, som dessutom går med mycket god vinst. Stor del av trafiken är sk. egentrafik, men mycke är också upphandlad trafik.
I vårt företag gäller uniformsplikt för att som tjänstgör ute bland våra kunder. Slips ingår i uniformen, men är för min egen kategori frivillig, förutsatt att man valt den enklare uniformskolektionen. Säkerhets-slips och säkerhets-sjal tillhandahålls givetvis av arbetgivaren. Arbetsgivaren tillhandahåller även bra utbildning i hur god service mot kund skall ske och tillhandahåller även bra instruktioner på hur arbetat skall genomföras, för att störningar ska minskas och tidtabellshållningen ska bli så bra som möjligt.

Eftersom alla vet vad som förväntas av oss av vår arbetsgivare så sköts ju detta med uniform, service, rättidighet mm, på ett mycket bra sätt.
Kanske skulle tillägga också att våra uniformer, som är av nytt modernt snitt och i bra material är omtyckta av personalen, som är stolt över att ge ett gott intryck mot kund !
;-)

Jo

Som redan framkommit i tråden torde det ju vara sena framkörningar som orsakar vitet på 2000 till KLT. De som verkar mest upprörda över detta är ju ledningen på ett bussbolag:

CitatDet är ytterligare en press och vi har redan tighta tidtabeller, säger Staffan Gezelius som är personalplanerare på Swebus.

- Och nu kommer ytterligare lök på laxen att det ska betalas viten också.

Är bussarna försenade från avgång med så lite som en minut ska chauffören rapportera det till KLT. Vitet för försening blir då 2000 kronor. Ett vite som bussbolaget står för och inte den enskilde föraren.

Nu är det svårt att utgå från en radiointervju då den kan vara redigerad på olika sätt men jag får i alla fall uppfattningen att företagets representant försöker hetsa förarna till att bli "buttrare och surare" för att straffa KLT för deras kravspec som av allt av dömma aktuellt företag accepterat i och med att man fick trafiken.

Väntade på att någon annan också skulle läsa mellan raderna i artiklen. Jag tror ledningen i detta fall försöker använda förarna som slagträ för att få KLT att ta bort vitet för att på så sätt kunna spara några minuter genom att låta bussarna avgå senare från depån. Om vitet istället skulle inträda först efter 5 eller 10 minuter så skulle säkerligen bussen avgå 5 eller 10 minuter senare från depån. Jag kan naturligtvis ha fel men tanken slog mig dirket när jag hörde intevjun.