Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL

Startat av svenne, 27 november 2008, 07:16:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

peterbuilt

Citat från: michael k skrivet 04 december 2008, 22:44:59 PM
jag håller med skalman
det är konstigt att en del kan köra timmer i skogen samtidigt som andra inte kan köra en automatväxlad buss på slät asfalt
Kan tyckas om man inte kört i skogen själv. Med det är en rejäl skillnad mellan en kedjeklädd skogstrailer, även man kör en 24 meters, på skogstigar och en ledbuss med bakmontage och som lök på laxen med en sjuk viktfördelning på de tre axlarna, på svartis. Den senare är konstruerad för medelhavstrafik och i mitt tycke borde den stanna där. Bussar i svensk trafik BORDE vara anpassade för svensk klimat. Och svenska förare skall givetvis ha utbildning och kunskaper för svenska förhållanden. Det brister ibland på båda sidor.

yngrot

Citat från: peterbuilt skrivet 05 december 2008, 09:36:05 AM
Kan tyckas om man inte kört i skogen själv. Med det är en rejäl skillnad mellan en kedjeklädd skogstrailer, även man kör en 24 meters, på skogstigar och en ledbuss med bakmontage och som lök på laxen med en sjuk viktfördelning på de tre axlarna, på svartis. Den senare är konstruerad för medelhavstrafik och i mitt tycke borde den stanna där. Bussar i svensk trafik BORDE vara anpassade för svensk klimat. Och svenska förare skall givetvis ha utbildning och kunskaper för svenska förhållanden. Det brister ibland på båda sidor.



Mycket bra sagt håller med ...  tyvärr är inte många förare vana vid vinterväglag längre sällan vinter håller i sig nuförtiden.. :P  inte minst våra kolleger som kommer från andra länder med ingen vinter alls hur lätt är det för dem??  och sen till allt elände en buss som inte funkar alls när det blir lite snö.... nej det var bättre förr innan låggolvseländet kom...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: peterbuilt skrivet 05 december 2008, 09:36:05 AM
Kan tyckas om man inte kört i skogen själv. Med det är en rejäl skillnad mellan en kedjeklädd skogstrailer, även man kör en 24 meters, på skogstigar och en ledbuss med bakmontage och som lök på laxen med en sjuk viktfördelning på de tre axlarna, på svartis. Den senare är konstruerad för medelhavstrafik och i mitt tycke borde den stanna där. Bussar i svensk trafik BORDE vara anpassade för svensk klimat. Och svenska förare skall givetvis ha utbildning och kunskaper för svenska förhållanden. Det brister ibland på båda sidor.

Absolut. Även om man sätter en van timmerbilsförare bakom ratten på en OmniCity eller B9S vars drivaxel "spinner" på tomgångsvarv när den står på plan mark, så lär denne förare knappast kunna göra någon större skillnad mot den "ovane bussföraren".

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 05 december 2008, 23:10:15 PM
Absolut. Även om man sätter en van timmerbilsförare bakom ratten på en OmniCity eller B9S vars drivaxel "spinner" på tomgångsvarv när den står på plan mark, så lär denne förare knappast kunna göra någon större skillnad mot den "ovane bussföraren".

Vore det totalt omöjligt att viktkompensera och lägga på extra vikt på vänstersidan så att tyngden på drivhjulen blir samma både på höger och vänster på en B9S.

Nico


Omöjligt borde det inte ha varit, men frågan är om det hade hjälpt? T.ex. Scania Omni-leder har ju bra viktfördelning [och även tyngd] över bakhjulen, men spinner loss för det och är omöjligt en ännu sämre vagn ur vinterhänseende. Behövs bara antydan till spinn för att strypa kraften till drivaxeln... och dessa antispinnfunktioner är normalt sett inte bortkopplingsbara. Nyare Volvo B9S har i alla fall däremot äntligen begåvats med en återfjädrande vippkontakt (som fungerar ungefär som kontrollen för att häva vikbromsen) som gör att man temporärt kan gå förbi och sidsteppa antispinnfunktionen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman