Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL

Startat av svenne, 27 november 2008, 07:16:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Citat från: Skalman skrivet 28 november 2008, 14:14:07 PM
Personligen tror jag att företagskultur och arbetsklimat är viktigare förklaringar
än utbildningen och förarnas körförmåga. (Givetvis finns det de som är
överrepresenterade i olycksstatistik, och såna som är direkt olämpliga
för jobbet, men de är inte så många, och det borde slå jämt ut mellan
operatörerna).

Trots allt är det VV som släpper igenom förarna, så där kan vi nog utgå
ifrån en oberoende bedömning vad det gäller förmågan att framföra fordonet.
Och det verkar osannolikt att förarkollektivet som sådant skulle
vara uppdelat i bra respektive dålig bara med utgångspunkt från
vilken operatör man arbetar för.

Jag tror att det är i attityden och inställningen till arbetet (och därmed
arbetsgivaren) som det brister.


JA det kan nog vara så vissa anser att Busslink är den bästa arbetsgivaren och därför väljer Busslink i de fall förarna har möjlighet att välja arbetsgivare. I det fallet har ju Busslink större möjlighet att välja och vraka än konknurrenterna vid rekryteringen.

Oavset om man tycker kritiken i ursprunginlägget är befogad eller ej kan man ju alltid fråga sig varför vissa operatörer verkar drabbas av mycket kritik. Och detta både i forumet och iform av insändare/artiklar i tidningar från både förare och kunder. Vet inte hur mycket det har att göra med att Busslink är sprunget ur gamla SL och att därför Swebus får symbolisera hotet som förändringar utgör. Om det är så borde rimligtvis även Arriva få problem.

JDS

Citat från: Jo skrivet 28 november 2008, 14:44:21 PM
Oavset om man tycker kritiken i ursprunginlägget är befogad eller ej kan man ju alltid fråga sig varför vissa operatörer verkar drabbas av mycket kritik. Och detta både i forumet och iform av insändare/artiklar i tidningar från både förare och kunder. Vet inte hur mycket det har att göra med att Busslink är sprunget ur gamla SL och att därför Swebus får symbolisera hotet som förändringar utgör. Om det är så borde rimligtvis även Arriva få problem.

Det har ju lite att göra med vad man kör med för stil utåt också. På vissa företag, eller kanske snarare vissa områden, har ju kanske cheferna gått ut lite väl kaxigt med uttalanden av typen "nu när det är privat så blir det naturligtvis andra bullar", och jag tror också helt ovetenskapligt att företagen i fråga lätt kan få lite större problem med personalen på de orterna. I sammanhanget måste jag framhålla att såväl Busslink som Connex (iaf i Stockholm) har kört en förhållandevis mjuk attityd, som också verkar ha lönat sig. Jag misstänker att detta är en frukt av de jämförelsevis goda kunskaperna inom personalområdet som lär ha funnits hos gamla SL, och som väl i mångt och mycket ärvdes av Busslink och Connex?

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 november 2008, 14:58:34 PM
Personalomsättning är sannolikt en bidragande orsak, de depåer som har låg sådan (oavsett operatör) har också mindre skador o klagomål

Det är dock inte säkert att sambandet är enkelriktat...

0 km/h

Kan inte den tvångsrekrytering av arbetslösa till bussförare som Swebus bedriver tillsammans med Arbetsförmedlingen vara en del av orsaken? Ett ämne så hett att det raderades av moderatorerna i ett annat inlägg. Här finns bara resterna kvar. Har själv drabbats av den och sett vad "rätta virket" betyder inom Swebus...
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18576.0

Dessutom brukar inte bussbranschen vara en attraktiv arbetsplats, varken lönemässigt, karriär eller socialt, för bilmekaniker så bussföretagen klarar inte att konkurrera om arbetskraften med privata verkstäder. På en del ställen har mekanikerna ersatts av omplaceringsfall, utarbetade, bussförare som inte länge kan köra buss av medicinska skäl. Resultat har blivit Roy och Rogers mack. En lyckad lösning?

peterbuilt

#19
Viss sanning finns det i det du skriver, att bussbranschen har blivit en uppsammlingsplats för individer som på ett eller annat sätt inte längre anses platsa på den vanliga arbetsmarknaden. Och det är nog en medveten strategi från arbetsgivarhåll. Hålla löner och förmåner på en låg nivå , för på vad annat kan dom tjäna pengar?

Invandrare , 55 plussare, outbildade. Det är numer grundstommen i bussföretagens personalmassa. Men det faktum att dom dock ÄR anställda och jobbar där, på en arbetplats som har taskiga arbetstider, otrygghet, dåligt betalt och som tar skit från resenärer, chefer, massmedia, och annat löst folk, tyder väl på att det finns iaf lite råg i ryggen på dessa människor. Dom utför ett arbete som du och många andra föraktar, utan för den skull ha en aning om vad jobbet innebär. Att personalomsättningen INTE är 100% på årsbasis, på samtliga garage, är ett under.

michael k

nu tycker jag det gnälls över gnällandet
men jag tror att en del firmor skulle ransaka sig själva hur de skjöter saker och ting
vi ser ju hur det går när det faller lite snö på olika håll
då står stadsbussarna och slirar på plan med sommardäck med fem millimeter
men vi har godkända däck säger de på bussfirmorna när folk klagar
att plögbilen med nedfäld plog tog samma backe utan problem det bekymrar ingen

Nico


Citat från: michael k skrivet 02 december 2008, 12:06:16 PM
nu tycker jag det gnälls över gnällandet
men jag tror att en del firmor skulle ransaka sig själva hur de skjöter saker och ting
vi ser ju hur det går när det faller lite snö på olika håll
då står stadsbussarna och slirar på plan med sommardäck med fem millimeter
men vi har godkända däck säger de på bussfirmorna när folk klagar
att plögbilen med nedfäld plog tog samma backe utan problem det bekymrar ingen

Visserligen kanske lite för mycket av gnäll kring gnällandet, det kan jag hålla med om.

Däremot håller jag inte med dig helt i ditt övriga resonemang. Visst påverkar däcken, men ofta så är orsaken till snöns inverkan snarare att relatera till hur dagens bussar är beskaffade och utrustade samt i vilka miljöer de förväntas verka. I många fall så är deras framfart faktiskt helt beroende av att väghållaren sköter sin bit. Att då jämföra en plogbil med en stadsbuss är inte ens som att jämföra äpplen med päron utan snarare bananer med jordgubbar eller något i den stilen. I alla fall har dessa fordon inte så mycket mera gemensamt än att bägge hör till kategorin tung trafik och kanske delar en del grundläggande teknik. Sedan skiljer det sig nog mer än det förenar.

Medan plogbilen högst sannolikt har både diffspärr samt en del annat smått och gott (kanske hela flaket fullt med sand och ett sandningsaggregat hängandes baktill) som hjälper upp framkomligheten så har en buss inte mycket att sätta emot då dess uppgift är en helt annan än plogbilens. För att kunna tillgodose och fullgöra sin huvuduppgift på ett nöjaktigt vis så är de tvärtom oftast relativt strippade på allt som kan behövas i en mera udda vintersituation... så att t.ex. jämföra en låggolvad stadsledbuss med en plogbil blir ganska snett. Ute i en förort med ett snödjup på 8-10 cm får den tack vare låggolvet snart börja ploga på egen hand. Har den dessutom antingen drivning på sista axeln alternativt snedfördelad tyngd över drivaxeln samt även en icke urskopplingsbar antispinn så blir det fort problematiskt alldeles oavsett däck. Lägg sedan till en hjulbas som ofta kan vara något längre än plogbilens så blir bilden ännu bättre.

Visst skulle snökedjor kanske vara ett alternativ, men frågan är hur realistiskt det är om man ska bedriva 10/15-minuterstrafik på ett gatu- och vägnät som temporärt (ofta beroende på vilken kommun/stadsdel man råkar befinna sig i) kan gå från helt oplogat till saltade och snöfria gator? Om man kan så brukar man istället försöka att dra in ledvagnarna sådana dagar och låta folk trängas ombord på normalvagnar istället då de ofta har mycket bättre framkomlighet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

peterbuilt

Citat från: michael k skrivet 02 december 2008, 12:06:16 PM
nu tycker jag det gnälls över gnällandet
men jag tror att en del firmor skulle ransaka sig själva hur de skjöter saker och ting
vi ser ju hur det går när det faller lite snö på olika håll
då står stadsbussarna och slirar på plan med sommardäck med fem millimeter
men vi har godkända däck säger de på bussfirmorna när folk klagar
att plögbilen med nedfäld plog tog samma backe utan problem det bekymrar ingen

Sommardäck eller inte på drivhjulen har inte lika stor betydelse som tungtrafik som på normalbilen. För din information har nog plogbilen och bussen samma sort drivhjulsdäck, men en helt annan konstruktion i övriga drivlinan. Och däri ligger skillnaden. Det är en avsevärd skillad att köra en bil med hög/låg växel, med diffbromsar och boggie än en stadsbuss med automat och utan avancerad diff i snöväglag. Däck har en underornad betydelse om det har mönster vill säga det är tyngden gör det. Och en lastbil, med boggie, har en helt annan tyngdfördelning än en buss. "En som kört båda sorterna"

michael k

med nya friska vinterdäck på bussarna skulle mycket strul undvikas
men då kommer ju nästa fråga
vem betalar

peterbuilt

Citat från: michael k skrivet 02 december 2008, 16:59:23 PM
med nya friska vinterdäck på bussarna skulle mycket strul undvikas
men då kommer ju nästa fråga
vem betalar

Vid underskylt regn/is har det inte särskilt stor betydelse. Hårdpackad eller drivsnö visst, men hur ofta är det som är problemet?
Vana av vinterkörning och seriöst byggda(tyngdfördelning) bussar med riktig diffbroms och lågväxel skulle göra mer nytta.

michael k

#25
diffspärren har ju försvunnit tyvärr
men med en bakmotorbuss kan det ju inte saknas vikt över drivhjulen
och vid underkylt hjälper ju bara en sak
i med handbromsen och gå och fika :)

CitatDäremot håller jag inte med dig helt i ditt övriga resonemang. Visst påverkar däcken, men ofta så är orsaken till snöns inverkan snarare att relatera till hur dagens bussar är beskaffade och utrustade samt i vilka miljöer de förväntas verka. I många fall så är deras framfart faktiskt helt beroende av att väghållaren sköter sin bit. Att då jämföra en plogbil med en stadsbuss är inte ens som att jämföra äpplen med päron utan snarare bananer med jordgubbar eller något i den stilen. I alla fall har dessa fordon inte så mycket mera gemensamt än att bägge hör till kategorin tung trafik och kanske delar en del grundläggande teknik. Sedan skiljer det sig nog mer än det förenar.

det kan ju vara bra att förbereda sig så mycket det går inför vintern
att sedan yttre förutsättningar begrensar är ju en annan femma
jag vet ju om ett visst garage i stockholm som inte ens brydde sig om att sköta sin ramp varvid en hel del skador uppstog
jag nämner inga namn men det slutar på åsta ;D

Jo

Citat från: Nico skrivet 02 december 2008, 13:06:50 PM

Medan plogbilen högst sannolikt har både diffspärr samt en del annat smått och gott (kanske hela flaket fullt med sand och ett sandningsaggregat hängandes baktill) som hjälper upp framkomligheten så har en buss inte mycket att sätta emot då dess uppgift är en helt annan än plogbilens. För att kunna tillgodose och fullgöra sin huvuduppgift på ett nöjaktigt vis så är de tvärtom oftast relativt strippade på allt som kan behövas i en mera udda vintersituation... så att t.ex. jämföra en låggolvad stadsledbuss med en plogbil blir ganska snett. Ute i en förort med ett snödjup på 8-10 cm får den tack vare låggolvet snart börja ploga på egen hand. Har den dessutom antingen drivning på sista axeln alternativt snedfördelad tyngd över drivaxeln samt även en icke urskopplingsbar antispinn så blir det fort problematiskt alldeles oavsett däck. Lägg sedan till en hjulbas som ofta kan vara något längre än plogbilens så blir bilden ännu bättre.


Det är väl ändå ingen naturlag att bussarna måste vara konstruerade/utrustade för att inte klara vinterväglag.
Det verkar alltså finnas två läger här. Det ena läget tycker att kunderna ska veta att eftersom vi bor i Sverige kommer det att fortsätta att vara vinter och då ska man vara beredd på att ta sig till jobbet på annat sätt än med buss. Det andra lägret verkar tycka att eftersom det är vinter varje år i Sverige ska bussbolagen köpa in bussar som klarar vinterväglag.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 02 december 2008, 17:58:40 PM
Det är väl ändå ingen naturlag att bussarna måste vara konstruerade/utrustade för att inte klara vinterväglag.
Det verkar alltså finnas två läger här. Det ena läget tycker att kunderna ska veta att eftersom vi bor i Sverige kommer det att fortsätta att vara vinter och då ska man vara beredd på att ta sig till jobbet på annat sätt än med buss. Det andra lägret verkar tycka att eftersom det är vinter varje år i Sverige ska bussbolagen köpa in bussar som klarar vinterväglag.

Snarare är det så att många har accepterat att regeringen beslutat att huvudmännen måste kräva lågentrébussar, och dessa har bevisligen inte har helt perfekta vinteregenskaper (OmniCity-led + B9S m.fl). Dessa vagnar kör fast och halkar runt, och det är inte så mycket man som privatperson kan göra åt det.
Oftast måste man välja mellan olika aspekter som t.ex framkomlighet, handikapptillgänglighet, fjädring, vägbulor, säkerhet, professionella förare, underhållna vintervägar, bra däck men ändå minimala utgifter. Man man kan inte få en bra kombination om man försöker få allt detta samtidigt.

peterbuilt

Citat från: michael k skrivet 02 december 2008, 17:22:54 PM
diffspärren har ju försvunnit tyvärr
men med en bakmotorbuss kan det ju inte saknas vikt över drivhjulen
och vid underkylt hjälper ju bara en sak
i med handbromsen och gå och fika :)

Nåja en motor på några hundra kilo är inte riktigt jämförbart med en plogbil som har några tons motvikt(till plogen) över drivhjulen och en boggie som man lyfter upp vi eventuella "slirproblem" Det trycket mot snön kommer inte en bussmotor i närheten av ;) Däck på tungfördon är och förblir sekundärt förutsatt att dom inte är olagliga alltså.

peterbuilt

Citat från: Verspieder skrivet 02 december 2008, 18:07:38 PM
Snarare är det så att många har accepterat att regeringen beslutat att huvudmännen måste kräva lågentrébussar, och dessa har bevisligen inte har helt perfekta vinteregenskaper (OmniCity-led + B9S m.fl). Dessa vagnar kör fast och halkar runt, och det är inte så mycket man som privatperson kan göra åt det.
Oftast måste man välja mellan olika aspekter som t.ex framkomlighet, handikapptillgänglighet, fjädring, vägbulor, säkerhet, professionella förare, underhållna vintervägar, bra däck men ändå minimala utgifter. Man man kan inte få en bra kombination om man försöker få allt detta samtidigt.

Du har satt fingret på problemet. Fel folk kräver/köper fel saker. Och i och med den okunnighet eller i värsta fall ointresse som styr upphandlingarna är sannolikheten liten att den som påtalar tokigheterna i upphandlingskraven och avsaknaden av vissa krav(som personalpolitik) får uppdraget liten. Den som är billigast och/eller uppfyller mest för uppdraget. Varvid dom som åker får betala priset. Och givetvis blir det vi som kör som får ta smällen och gnället. Folk i allmänhet inser ju inte hur illa det egentligen fungerar i våra kommuner och landsting.