"Swebus på hal is" (Umeå)

Startat av Hagri, 25 november 2008, 04:47:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

"Emil Byström och hans två barn tog på måndagen bussen från Ersboda till öppna förskolan på Ålidhem. Resan blev halkig. Chauffören ropade till slut i högtalarna att han var tvingad att köra bussen, trots att däcken var för dåliga."

Västerbottens-Kuriren
http://www.vk.se/Article.jsp?article=233552

yngrot

Som förare kan man ju vägra köra om bussen inte är trafiksäker eller det är för halt vilket man märker när man börjar köra, trafikledning är ju oftast bara inne och har svårt att avgöra hur halt det är på olika ställen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jessika

En artikel i VK idag om en pappa med två barn som tydligen upplevde en "skräckfärd" med en av Umeås vikariebussar. Framför allt detta är intressant:

"Emil Byström obehagskänslor växte när han hörde hur busschauffören talade med sin chef i kommunikationsradion. Chauffören vädjade om att bussen skulle tas ur trafik. Han fick inte gehör från sin ledning. - Till slut ropar chauffören i högtalaren att han inte vill köra bussen, men att han har fått order om att han måste köra den, berättar Emil Byström. /.../
- Det som hänt strider helt mot vår säkerhetspolicy, säger Ulrica Sundström, trafikchef vid Swebus i Umeå. - Det är alltid chauffören som avgör om en buss ska köra eller inte, ingen annan.
Så chauffören gjorde fel? - Jag vill inte kommentera det enskilda fallet."
http://www.vk.se/Article.jsp?article=233552

Läsarkommentarerna är väl ganska eniga i att chauffören gjorde fel. Fast samtidigt ville han ta bussen ur trafik men fick det inte?

/Jessika

Hagri

#3
Bussen fastnade i backen
- Vi kommer att fortsätta att använda bussen i vår trafik. Det säger Ulrica Sundström, trafikchef på Swebus i Umeå, efter att den inhyrda bussen råkat ut för en ny incident i Gammliabacken på tisdagsmorgonen. - Det är nämligen inget fel på den, menar hon.


Västerbottens-Kuriren
http://www.vk.se/Article.jsp?article=233834



Lokaltrafiken i Umeå har drabbats av problem med halka efter de senaste dagarnas snöfall. Bussförare vittnar om stora svårigheter att ta sig fram. Och det hänger till största delen på däcken.


- Rent formellt uppfyller däcken de krav som finns, men de räcker inte till för det här klimatet och det här vädret, säger Anna-Karin Vänman.

SVT
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=1325548&printerfriendly=true

Ersa

Citat från: Hagri skrivet 26 november 2008, 04:24:40 AM
...Gammliabacken på tisdagsmorgonen.
Västerbottens-Kuriren
http://www.vk.se/Article.jsp?article=233834


Vad ska man göra åt det här? Även om man skulle ha dubbdäck räcker detta knappast för en B7LA. Hur vore det att låta bli att köra ledvagnar på linjesträckningar längs de kraftigaste uppförsbackarna, och framför allt flytta alla de hållplatser som är placerade mitt i uppförsbackar? Nu är ju dock 5017 och 5252 på väg bort då alla B9S snart är ute på stan. Linjenätet i Umeå är uppbyggt i en svunnen en tid där bussarna bestod av enbart kortvagnar med diffspärr och t.o.m. dubbdäck. Scania CN113ALB klarade av dessa backar hyggligt, men Scania OmniCity-led, Volvo B7LA och B9S har tyvärr lite svårare för samma vägar.

Och än en gång är det trist att man inte har 10-15 st fler MaxCi-vagnar än de 3 man har idag! ;)

Jessika

Det är ju "X-trafikaren" som bråkar igen:
http://www.vk.se/uploaded/image/2008/11/26/bussigt_m69dae9eek11dd400c88dkm8000_44801_300_lasarbild_0.jpg

Intressant är att den i båda artiklarna hängs ut som en gammal buss ("Den aktuella bussen är en av de äldre modeller som Swebus tillfälligt lånat av andra bolag."), men är den egentligen så mycket äldre än vissa omlackerade bussar?

Tidigare vintrar har Veolia etc. åkt runt med en servicebil med en bytta sand och hjälpt bussar att komma loss, men nu rykte alltså kommunen in istället? "Enligt Per Berg, driftledare vid Umeå kommuns vinterväghållning, var vägen inte osandad. /.../ - En av våra bilar sandade vägen klockan 07.30. Klockan åtta fick bilen åka tillbaka till Gammlia för att hjälpa bussen. Enligt vår sandare ser det nu ut som ett mindre grustag i Gammliabacken, berättar Per Berg."

/Jessika

Johan Hansson

Med det väglag som råder i Sverige nu så är det inte så konstigt att bussarna inte kommer uppför backarna.
Eller som i detta fallet där bussen kör ner för en backe och där bromsarna inte inte direkt hjälper i sånt här väglag då vikten på bussen gör att bakänden skjuter på och sen viker de sig.

Vi skall vara glada för att det ännu inte varit några svåra olyckor med bussar p.g.a väglaget som råder.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 26 november 2008, 11:16:57 AM
Intressant är att den i båda artiklarna hängs ut som en gammal buss ("Den aktuella bussen är en av de äldre modeller som Swebus tillfälligt lånat av andra bolag."), men är den egentligen så mycket äldre än vissa omlackerade bussar?

Jag undrar faktiskt hur bussresenären i gemen ser på alla f.d. Jönköpingsvagnar. Är de omlackade blå att betrakta som bra och säkra Umebussar, medan deras JLT-lackade syskon är hemska gamla vikariebussar från "södra Sverige"? Ibland verkar det så. Så visst kan man "lura" folk med lite färg.

Personligen kan jag inte gå med på att allt ska skyllas på Swebus och deras B7LA-vagnar. Inte efter att idag ha "dansat hit och dit" med en ny fin vinterdäcksförsedd B9S på Tomtebo, samt kört fast med samma vagn på hpl Universum där det är plan mark...

Andy

Skulle vägsalt hjälpa bussarna?

Fredde

CitatAtt Volvo:s säljare påstår att ASR systemet är bättre än en hederlig diffspärr ger jag inte mycket för, snarare sätter man sig fast med en ASR försedd Volvobuss jmf med en utan detta förskräckliga system som inte ens går att koppla bort "Bussförare kan ju inte tänka själv"

ASR = Antispinn? Jo visst går det att koppla bort på B9S-vagnarna. Finns i en undermeny i infofönstret snett nedanför varvräknaren. "På" eller "Av" kan man välja.

Men visst håller jag med om att en gammal diffspärr är oslagbar. Testade på skillnaden igår :o


Fredde

#10
CitatOch det fungerar?  Den info jag nåtts av säger nämligen att den avstängningsfunktionen skulle vara bortkopplad i mjukvaran.
På tidigare modeller fanns inte ens möjligheten i teorin....

På den jag har testat fungerade det, men det är inget jag vill åka omkring med. Har kört vagn med detta "mindre fungerande" och det är inget jag önskar någon annan...




Fredde

CitatIbland kan man ju behöva kontrollerat hjulspinn...

Möjligt, men det måste vara mer än sällan. Med det urkopplat kommer man inte ens iväg på plan mark, trots splitternya grovmönstrade däck. :-X


Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 november 2008, 13:00:54 PM
Och det fungerar?  Den info jag nåtts av säger nämligen att den avstängningsfunktionen skulle vara bortkopplad i mjukvaran.
På tidigare modeller fanns inte ens möjligheten i teorin....

Jag har testat att köra både med funktionen i läge "av" och "på", men ärligt talat märker jag ingen direkt skillnad. Från förarplatsen är det svårt att se vad som händer där bak, men det påminner starkt om en boogievagn (Jämtlands-Vega med dåliga däck) som man antingen har hjulspinn på ett drivhjul (utan diffspärr) eller båda två (med diffspärr), och detta även vid försiktig gas.

Fredde

#13
I län där man verkligen har vinterväglag 4-5 månader per år så köper man inte in dyligt... Man kan fundera på om det är inkompetens eller mutor för att köpa in dyligt för det är inte bra varken för ägaren eller resande, man behöver verkligen se över ur det fungerar i verkligheten före än att har lekstuga... Många gånger har man anställt fel folk för det viktiga jobbet & det blir en massa andra som blir lidande av det ist, hade jag varit chef hade dessa fått gått gå stående fot innan dessa tomtar ställt till det...

homer

av den här tråden kan man ju dra slutsatsen att de är beställaren av bussarna som inte har kunskap om vad som krävs för att ta sig fram på vintern, vilket är synd, för kunskapen har funnits, men verkar ha försvunnit någonstans, kanske beroende på kostnadseffektiviseringar vid upphandlingar.

frågan är dock vilket som är bäst? Diffspärr eller Onspot eller kanske rent utav båda två samtidigt