Flygbussen kom aldrig - missade flyget

Startat av Jessika, 19 november 2008, 09:52:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andy

Citat från: Jessika skrivet 19 november 2008, 16:23:00 PM
Flygbusslinjen är ju upphandlad, så det är Swebus som kör den.
Exakt, länstrafiken har monopol (ett fult ord). Kommersiellt gångbara saker ska inte skötas offentligt, då blir det så här. Om någon kan sköta det bättre utan subsidier, låt dem göra det. Offentliga bolag ska inte måna om sin marknadsandel, de ska sköta det ingen annan vill göra.

Jessika

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 november 2008, 16:31:35 PM
Ett tag i slutet av 1980-talet var det till och med så att SAS Limousine bestämde när man skulle åka hemifrån utifrån vilket flygplan man skulle åka med. Eftersom det var samåkning hade man som kund inte mycket att säga till om. Det där fungerade väldigt dåligt och även om det på den tiden inte var några säkerhetskontroller så kunde man ändå fastna i incheckningen på Arlanda.

Så är det fortfarande i Umeå idag! Åker man i tjänsten så är det ett visst bolag man ska åka med. Man ringer dagen innan och beställer sin taxi till t.ex. kl. 06.10; jag tycker om att vara i tid och vill inte vara ute i sista minuten. Taxibolaget frågar dock alltid vilket flyg man ska med och man svarar sanningsenligt Norwegian kl. 07.00. Problemet är dock att taxibolaget inte verkar inse sina begränsningar i att ta emot bokningar så när de väl ska planera sina körningar där på morgonen så har de bokat upp alldeles för många körningar till strax efter klockan sex. Då prioriteras de som ska med SAS och Malmö Aviation eftersom de planen går tidigare och vi som ska med Norwegian får stå och vänta upp till en kvart på våra bilar.

Så även med taxi kan det faktiskt vara problem att ta sig ut till flyget i denna stad... :-\

/Jessika

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jessika skrivet 19 november 2008, 16:47:41 PM
Så är det fortfarande i Umeå idag! Åker man i tjänsten så är det ett visst bolag man ska åka med. Man ringer dagen innan och beställer sin taxi till t.ex. kl. 06.10; jag tycker om att vara i tid och vill inte vara ute i sista minuten. Taxibolaget frågar dock alltid vilket flyg man ska med och man svarar sanningsenligt Norwegian kl. 07.00. Problemet är dock att taxibolaget inte verkar inse sina begränsningar i att ta emot bokningar så när de väl ska planera sina körningar där på morgonen så har de bokat upp alldeles för många körningar till strax efter klockan sex. Då prioriteras de som ska med SAS och Malmö Aviation eftersom de planen går tidigare och vi som ska med Norwegian får stå och vänta upp till en kvart på våra bilar.

Så även med taxi kan det faktiskt vara problem att ta sig ut till flyget i denna stad... :-\

/Jessika

Taxibolaget skall väl inte lägga sig i när man vill åka. Möjligen kan de säga att de inte har några bilar disponibla vid den tidpunkten.
Tur att man bor i Borås. Här är det bara att säga när man vill att taxin skall hämta och när tåget eller flyget går. Det blir alltid den tiden som jag vill ha bilen hemifrån - och ofta kommer den fem minuter innan. Dessutom brukar jag få beröm av taxitelefonisten för att jag vill ha cirka 10 minuter extra på mig till tåget och cirka 30 minuter före incheckningens stängande till flyget.
Även flygbussen från Borås till Landvetter fungerar bra men den går för sällan. Den går på fast turlista med hyfsad anpassning till Stockholms-flygen. Vilket jag inte har någon nytta av då jag aldrig flyger till Stockholm.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Umeås flygbussproblem är väl förhoppningsvis av övergående natur, och kanske är det en av anledningarna till att man inte tycks vilja bygga upp en fungerande från/till-flygplatsen-trafik. När Botniabanan har invigts (är det 2010?) lär väl passagerarsiffrorna på flyget rasa. Och då blir det ännu svårare att få till en bra förbindelse till flygplatsen.
吉先生

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 14:15:21 PM
Att förlänga varannan tur på linje 5 till Alvik vore nog det enklaste, kostar snabbt uträknat en buss.

Lägger man till en buss på omloppet och inför enbart ledvagnar på linjen borde det gå, ja. Betänk att 5:an redan idag ofta är överfylld när den ankommit universitetet från Carlshem, mot centrum. I veckan var jag tvungen att neka förvånade resenärer på sjukhuset att kliva på då det inte gick in fler. Det hände aldrig förr, men blir allt vanligare numera.
Förlänga varannan tur? Det verkar lite lite på en linje som bara har halvtimmestrafik idag, dvs en buss i timmen vid flyget. Jag skulle vilja få in fler avgångar totalt på femman och därmed ut en vagn som vänder vid flyget var 20:e minut, samt de till att föraren har en lagom lång rast (inkl lossnings/biljettförsäljningstid) på flygplatsen.

Att endast förlänga några turer per linje är jag lite tveksam till. Det blir så ojämnt då. Linje 1 är idag förlängd en gång i timmen till/från Klockarbäcken när det är 15-minuterstrafik. Detta har lett till ett schema där att 3 bussar/timme har en 20-minutersrast i på Umedalens vändslinga. Det är rastminuter som du inte kan göra något på, men ändå kan arbetsgivaren då korta ner samma antal rastminuter i centrum, och låta förarna köra längre på samma linje pga att man ju haft sin lagliga rast (ute i skogen).

Jessika

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 22:27:44 PM
Jag tror inte att det kommer att påverka flyget mer än kanske 10-15%, tjänsteresenärerna lär fortsätta att flyga istf att sitta 5 timmar på tåget, ska man åka fram o åter över dagen är ju tåget inget alternativ då.

Det är t.o.m. sagt att det ska ta 5 ½ timme... Så vill man vara i Stockholm till lunch får man välja mellan ett tåg klockan 6 på morgonen eller ett flyg vid tiotiden. Flyget kommer nog vara fortsatt attraktivast för både privatresor och tjänsteresor. Tågresan måste nog ner till 4 timmar för att tåget ska kännas som ett bättre alternativ. Då tar det visserligen lite längre tid än flyget, men man slipper byten och väntetider.

/Jessika

Jonas1968

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 22:39:58 PM
Ok!

Förhoppningsvis har man hunnit arbeta bort en del problem med tidshållningen till 2010, idag är det ju stora problem med detta på järnvägssidan, blir det sedan prismässigt attraktivt att fortsätta flyga....

Hur är det? ska tågtrafiken skötas med Rikstrafikens understöd eller drivas på marknadsmässiga grunder?
problemet med restiderna påverkas nog av att Ådalsbanan fortfarande inte är upprustad så där lär de bli lägre farter. Om det går att driva linjen kommersiellt eller om det behövs subventioner beror nog på hur många man kan locka över till tåget. Kanske provar man kommersiellt men om detta inte skulle fungera får nog Rikstrafiken får gå in. Dock så kommer nog flyget att fortsätta så även i framtiden behövs en fungerande kollektivtrafik till flygplatsen.

Ersa

#22
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 22:30:52 PM
Det beror ju på hur mkt extra pengar man vill satsa, att köra 1 timmestrafik + extra förstärkning morgon o kväll kan man ju klara med en buss extra omloppsmässigt, allt utöver detta kräver säkerligen mer resurser än vad man förfogar över idag.

Ja, satsningen kommer att kräva mer resurser och därmed mer pengar än man har idag, det är helt klart.
Frågan är hur mycket man kan ändra om och utöka i nuvarande avtal.

Jessika

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 22:39:58 PM
Ok!

Förhoppningsvis har man hunnit arbeta bort en del problem med tidshållningen till 2010, idag är det ju stora problem med detta på järnvägssidan, blir det sedan prismässigt attraktivt att fortsätta flyga....

Hur är det? ska tågtrafiken skötas med Rikstrafikens understöd eller drivas på marknadsmässiga grunder?

Jag måste erkänna att jag inte har hängt med i den diskussionen... Jag är faktiskt osäker på om det överhuvudtaget kommer gå några tåg hela sträckan Umeå - Stockholm? Det har ju sagts att det ska ta 5,5 timmar, men det kanske innebär byte i Sundsvall? Personligen har jag svårt att se hur tåget skulle kunna konkurrera med flyget om man reser från Umeå till Uppsala eller Stockholm - om det inte blir väldigt stora prisskillnader. Den intressanta trafiken lär vara den regionala, mellan Umeå och Sundsvall. Och i debatten jämför man då bara tåget med bil och buss - inte med flyg.

Det tåg som kommer gå på sträckan Umeå - Sundsvall heter X61 Coradia Lirex (andra har säkert bättre koll på det än vad jag har) och det klarar bara 180 km i timmen. Det är Norrtåg som har beställt tåget, men jag vet inte heller vad det är för något? Som jag har förstått debatten i media så ville man ha ett avsevärt snabbare tåg eftersom banan klarar hastigheter upp till 250 km i timmen, men de som var snabbare klarade inte snö och kyla... Våren 2011 är det dags för invigning.

Sammanfattningsvis - jag har svårt att tro att flyget kommer försvinna i och med Botniabanan. Däremot kanske trafiken minskar, men det lär finnas ett fortsatt behov av flygbussar.

/Jessika

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jessika skrivet 20 november 2008, 09:46:27 AM
Jag måste erkänna att jag inte har hängt med i den diskussionen... Jag är faktiskt osäker på om det överhuvudtaget kommer gå några tåg hela sträckan Umeå - Stockholm? Det har ju sagts att det ska ta 5,5 timmar, men det kanske innebär byte i Sundsvall? Personligen har jag svårt att se hur tåget skulle kunna konkurrera med flyget om man reser från Umeå till Uppsala eller Stockholm - om det inte blir väldigt stora prisskillnader. Den intressanta trafiken lär vara den regionala, mellan Umeå och Sundsvall. Och i debatten jämför man då bara tåget med bil och buss - inte med flyg.

Det tåg som kommer gå på sträckan Umeå - Sundsvall heter X61 Coradia Lirex (andra har säkert bättre koll på det än vad jag har) och det klarar bara 180 km i timmen. Det är Norrtåg som har beställt tåget, men jag vet inte heller vad det är för något? Som jag har förstått debatten i media så ville man ha ett avsevärt snabbare tåg eftersom banan klarar hastigheter upp till 250 km i timmen, men de som var snabbare klarade inte snö och kyla... Våren 2011 är det dags för invigning.

Sammanfattningsvis - jag har svårt att tro att flyget kommer försvinna i och med Botniabanan. Däremot kanske trafiken minskar, men det lär finnas ett fortsatt behov av flygbussar.

/Jessika

Nja, det är väl troligt att SJ också kommer att köra med något av sina snabbare tåg, som gör minst 200 km/tim. Kanske men rentav hinner få fram tåg som gör 250 km/tim till 2011.
Coradia Lirex är en version av de nya pendeltågen, X60, i Stockholm. De är dock bättre anpassade för långa resor och har naturligtvis toalett och så.
Men i vilket fall som helst så torde flyget till och från Umeå bli kvar. Så det är nog lika bra att försöka lösa problemet med flygbussar nu.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jona

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 november 2008, 10:55:12 AM
Men i vilket fall som helst så torde flyget till och från Umeå bli kvar. Så det är nog lika bra att försöka lösa problemet med flygbussar nu.

Hade man inte pratat om att bygga en Storflygplats i Nordmaling i anslutningen till Botniabanans station på orten. På så vis kunde Ö-vik och Umeå åka tåg på 20 - 25 min till sin flygplats. Plus att fler turer osv kan köras då 2 städer med resande delar på en flygplats. Även fler utlandsresor kan köras. Samordningsvinster alltså.

Eller blir det ingenting av dessa bra men lösa planer?

PS minns ingen källa vart jag läst detta så ni får ingen hänvisning....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jessika

Citat från: Jona skrivet 20 november 2008, 19:19:38 PM
Hade man inte pratat om att bygga en Storflygplats i Nordmaling i anslutningen till Botniabanans station på orten. På så vis kunde Ö-vik och Umeå åka tåg på 20 - 25 min till sin flygplats. Plus att fler turer osv kan köras då 2 städer med resande delar på en flygplats. Även fler utlandsresor kan köras. Samordningsvinster alltså.

Eller blir det ingenting av dessa bra men lösa planer?

PS minns ingen källa vart jag läst detta så ni får ingen hänvisning....

/Jona

Jag kan inte heller ge någon källa, men min uppfattning är att det "bara" är ett förslag. Någon seriös diskussion om detta har jag inte hört på länge. Även om det kan tyckas rationellt och bra, tror jag att umeborna hemskt gärna vill ha kvar sin centrala flygplats (4 km från centrum). De enda som vill flytta dem är väl de som bor på Teg och har planen precis över sig. Men någon gång i framtiden kanske? Nu skär ju SAS ner på trafiken från Ö-vik och vi har trots allt flera flygplatser ganska tätt - det kanske är ohållbart i längden?

/Jessika

Hagri

Drabbade buss-resenärer ersätts
- De drabbade ska naturligtvis ha ersättning. Det säger Ulrica Sundström, trafikchef på Swebus i Umeå, om en händelse för en dryg vecka sedan då ett sällskap på tio personer tvingades boka om sina biljetter eftersom flygbussen aldrig kom.


Västerbottens-Kuriren
http://www.vk.se/Article.jsp?article=233844

Jessika

Det är väl bra att de får ersättning för taxiresan, fast flygbiljetterna då? Nu bokade ju flygbolagen om dem gratis, men hade Länstrafiken annars gått in och betalat ombokningarna? Jag har försökt få besked flera gånger från Länstrafiken om de ersätter flygbiljetterna om man missar flyget p.g.a. att den anslutande flygbussen inte dyker upp eller är kraftigt försenad, men jag har hittills inte fått något svar på just det.

Kul också att det står: "- Chauffören upplever nog att han kört sträckan." :) ???

/Jessika (åker imorgon taxi till flyget...)

ch

Normalt sett brukar inte transportvillkoren ersätta såna utlägg.