Flygbussen kom aldrig - missade flyget

Startat av Jessika, 19 november 2008, 09:52:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

I söndags var det ett tiotal personer som stod och väntade på flygbussen i Umeå. Ingen buss kom och när de väl hade lyckats ta sig ut i taxi till Alvik hade flygen redan gått. Det var tio personer i olika sällskap. Swebus säger att bussen visst gick som den skulle (sääääääkert....), men att alla tio måste ha stått på fel sida av vägen och av någon helt oförklarlig anledning inte sett när bussen kom körandes på rätt sida av vägen (en väldigt smal bussgata...). Visst...

Blir man överraskad? Varför ska det vara så totalt omöjligt att få en fungerande flygbuss i denna stad? ???

/Jessika


http://www.vk.se/Article.jsp?article=232111

Ersa

Samma gamla bekymmer kvarstår trots två operatörsbyten och en total förändring av rutinerna på trafikledningen under de senaste tre åren. Man kan inte låta bli att undra: Är det verkligen Polarbuss, Veolia och Swebus som alltid varit "dåliga" på sitt uppdrag, som mannen på gatan gärna vill påstå i varenda kommentarsfält på VK.

Eller ligger kanske detta fel någon annanstans, i grundförutsättningarna?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 11:09:24 AM
jmf med Kalmar som också hade liknande trafik men som nu integrerat flygplatsen i det vanliga linjenätet, nu kan flygbolagen ändra sina turer bäst dom vill.

De senaste trafikoperatörerna i Umeå tätort har sedan länge velat integrera flygbussen i det vanliga linjenätet, eller åtminstone få en "fast tidtabell". Men någon sådan förändring ska tydligen inte inträffa här, som det ser ut idag. :(

Jessika

Umeå en landsortsflygplats? ??? ;)

För ett par veckor sedan var svärmor på besök. Hennes flygbuss kom aldrig. Jag ringde till busstationen och de hävdade att den turen inte skulle gå, trots att den stod angiven i tidtabellen. Det var en stor resdag och bara på Vasaplan stod det ett femtontal personer och väntade. Vi satte svärmor i en taxi som råkade komma förbi, men jag rekommenderade tjejen på Länstrafiken att snabbt fixa en buss eller tillkalla taxibilar längs hela linjen (17 hållplatser...). Ca 10 minuter efter ordinarie avgångstid dök det faktiskt upp en buss, så där var Swebus ganska snabba ändå. Den hann naturligtvis inte ut innan incheckningen stängde, men förmodligen innan planen hade lyft i alla fall... Ja, en helt vanlig dag som flygbussresenär i Umeå! (Som "kuriosa" kan nämnas att jag tror att det var den tur som skulle gått 15.20 som sattes in på turen 15.00, så resultatet lär ha blivit att turen efter inte heller gick som den skulle...)

/Jessika

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 19 november 2008, 11:19:09 AM(Som "kuriosa" kan nämnas att jag tror att det var den tur som skulle gått 15.20 som sattes in på turen 15.00, så resultatet lär ha blivit att turen efter inte heller gick som den skulle...)

Att ha en avgång 15:00 och ännu en 15:20 leder till ett annat intressant fenomen. Alla som ska med 15:20-turen tar 15:00-turen istället, antagligen för att komma ut i god tid... vilket leder till en överfull buss som följs av en som nästan är tom.

Jessika

Citat från: Verspieder skrivet 19 november 2008, 11:28:13 AM
Att ha en avgång 15:00 och ännu en 15:20 leder till ett annat intressant fenomen. Alla som ska med 15:20-turen tar 15:00-turen istället, antagligen för att komma ut i god tid... vilket leder till en överfull buss som följs av en som nästan är tom.

Men då är det ju en utmärkt lösning att man ersätter båda dessa turer med en buss 15.10! ;)

/Jessika

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 19 november 2008, 11:34:46 AM
Men då är det ju en utmärkt lösning att man ersätter båda dessa turer med en buss 15.10! ;)

Då första bussen blir minst 10 min sen pga biljetthantering (förköp existerar inte, och ytterst få vet att de kan betala med VISA-kort) och den andra kommer 5 min före tidtabellen pga nonstop-körning så blir ju resultatet nästan så ändå! ;)

Ersa

Angående Umeå flygplats, lär det behövas fler flygbussavgångar framöver:

"SAS lägger ner linjen Örnsköldsvik - Stockholm den 15 december. Samtidigt väljer man att satsa i Umeå."
http://www.vk.se/Article.jsp?article=231939

Muk

Råkar man komma med en buss till flygplatsen i umeå så får man inte ha med sig något bagage som behöver checkas in, för då fastnar man bara i den långsamma säkerhetskontrollen, vilket man riskerar att göra ändå. Det är synd att man inte får någon möjlighet att vara ute i god tid.  ::)

ch

Ska man till flyget, tåget etc så kan man inte åka några minuter innan incheckningen stänger, tågdörrarna stängs osv.
Man måste ha marginal.

Minns att när jag körde taxi så fanns det en del kunder som ville åka typ 20 minuter innan incheckningen stängde, fastän det tog 30 minuter att köra. Det brukar gå bra, men man hoppas faktiskt att de lär sig nån gång genom den hårda vägen att de missar flyget. :D




Patrik

Jag vill jämföra med flygplatsen i Kiruna, om man tar flygbussen som går en viss del av året så kommer den till flygplatsen runt 30 minuter innan take-off och åker man sambokad taxi som jag gjorde senast så kommer man dit 30-35 minuter innan take-off.

Ska man hålla på och checka in massa saker så tar det lite tid och har man otur så är det kö dit, då får man nästan börja tänka på att snabbt få av sig alla sakerna och springa genom säkerhetskontrollen.

Men jag körde bara på handbagage senast och det var ingen kö till den manuella incheckningen när jag kom (jag checkade dock in på internet dagen innan).

Jessika

Citat från: ch skrivet 19 november 2008, 12:52:09 PM
Ska man till flyget, tåget etc så kan man inte åka några minuter innan incheckningen stänger, tågdörrarna stängs osv.
Man måste ha marginal.

Minns att när jag körde taxi så fanns det en del kunder som ville åka typ 20 minuter innan incheckningen stängde, fastän det tog 30 minuter att köra. Det brukar gå bra, men man hoppas faktiskt att de lär sig nån gång genom den hårda vägen att de missar flyget. :D

Nu hänger jag inte riktigt med?

I Umeå går det en specifik flygbusstur till varje avgående flight. Denna flygbuss avgår från Vasaplan 55 minuter innan dess att flyget avgår. Flygbussen ankommer således flygplatsen endast 2-5 minuter (!!) innan dess att incheckningen stänger en halvtimme innan avgång. (Både SAS och Norwegian stänger incheckning och bagage-drop 30 minuter innan avgång.)

Detta är ett stort problem och något som jag har tjatat om i flera år, men Länstrafiken vill behålla denna snäva ankomsttid. Så i Umeå går det inte att ha marginal om man vill åka flygbuss. Om man vill ta en tidigare buss så får man ta den som ansluter till planet innan, men då får man räkna med att sitta på flygplatsen i flera timmar. Om man ska åka med ett plan kl. 16.20 så avgår flygbussen 15.25, d.v.s. med ankomst till flygplatsen ca 15.50. Om man vill ta bussen före så ankommer den till flygplatsen kl. 13.10.

Det självklara alternativet för mig numera är att ta taxi och det har jag lärt mig "den hårda vägen" - genom att tre gånger på raken komma till flygplatsen 10-15 minuter efter det att incheckningen stängt för att flygbussen var kraftigt försenad. Som tur var fick vi åka med planen ändå, men åtminstone en av gångerna avgick flyget ca 15 minuter försenat p.g.a. att man valde att invänta flygbussresenärerna...

/Jessika

Greger Larsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 11:53:04 AM
Jo jag tycker nog att man kan jämföra Umeå med Kalmar i detta fall, flygbusstrafiken var nog lite mer omfattande i Kalmar.

Umeå: ~800.000 resenärer/år
Kalmar: ~200.000 resenärer/år

Källa: lfv.se

Greger Larsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 13:46:37 PM
Jo men antal resenärer är inte huvudintresset utan antal avgångar, innan förändringen skedde i Kalmar var det fler avgångar/ankomster men med avsevärt mindre flygplan än t.ex i Umeå.

Flygbusstrafiken i Kalmar innehöll alltså fler turer då än i Umeå nu.

Med så pass stor skillnad i resandevolym så tycker nog inte jag att jämförelsen känns helt relevant..

Jessika

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 13:46:37 PM
Jo men antal resenärer är inte huvudintresset utan antal avgångar, innan förändringen skedde i Kalmar var det fler avgångar/ankomster men med avsevärt mindre flygplan än t.ex i Umeå.

Flygbusstrafiken i Kalmar innehöll alltså fler turer då än i Umeå nu.

Men visst måste det vara stor skillnad mellan Umeå och Kalmar? Jag kollade snabbt nu och Kalmar verkar bara ha 6 avgångar en vanlig vardag (SAS och Kalmarflyg). Eller har Kalmar haft så mycket tätare trafik innan? Umeå har 17 reguljära avgångar en vanlig vardag, varav 13 till Stockholm (SAS, Norwegian och Malmö Aviation), 2 till Luleå (Next Jet) och 2 till Östersund (Next Jet). Dessutom avgår det en del charterflyg, kanske ett per dag i snitt. 

Det är bara bussanslutning till Stockholmsplanen, men det är klart att även övriga passagerare åker flygbussen ut till flyget om det går. Ibland är det en och samma buss (en helt vanlig enkelbuss utan bagagehyllor) som ansluter till alla tre Stockholmsplan när de går nästan samtidigt. Det är inte kul på stora resdagar kan jag berätta...

/Jessika