En H25:a i Gnällbältet

Startat av Mr G, 26 oktober 2008, 07:24:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Örebro var en av de städer som tog hand om det överskott på bussar som Stockholm fått efter dagen H. Varför man köpte för många bussar har väl aldrig klarats ut. Men det finns de som hävdar att det var ett resultat av korruption, och att höga vederbörande kunde göra sig en hacka på att köpa bussar från utlänska tillverkare. Jag vet inte själv hur det ligger till, men konstigt var det iallafall.
吉先生

Peter Rost

Trevlig! Har en del åkminnen med dessa under min uppväxt. Gick det förresten att skylta H25-27 tresiffrigt?

/Peter

robbes

och för oss normala döingar som ej är så bevandrade i stockholms udda modellbeteckningar vad sjutton är h25 för fabrikat. Går det ej att skriva på rikssvenska utan att man skall försöka briljera med en massa krimskrams beteckningar.


Dock påminner den om en buss som en bekant köpte in för att bygga om samma färg med och det var en Büssing

bilomnibussen

Hej! Den heter väl Büssing Senator eller...Jag minns väl när dessa bussar kom till Örebro. Gissningsvis var de så billiga i inköp varför det inte spelade nån roll om man köpte fler bussar än som behövdes i trafiken. Alla lackerades inte heller om. Det står en sådan i en skog väster om Örebro men jag vet inte om den kommit dit via Örebro Trafik AB. Det finns en rolig historia runt dessa bussar. En fd kollega till mig i Ludvika var först anställd hos SL och dödligt trött på de sega Büssingarna. Han flyttade till Örebro och började köra i stadstrafiken och var särskilt glad över att det var ordentliga bussar här, Scania-Vabis. Två månader efter honom kom Büssingarna. Jag körde aldrig buss på den tiden däremot åkte jag i dem och de varvade bättre än CR 76:orna. Dessvärre behövde de väl varvas för att komma nånstans.
Mvh
Jan G

robbes

Citat från: bilomnibussen skrivet 26 oktober 2008, 10:01:37 AM
Hej! Den heter väl Büssing Senator eller...Jag minns väl när dessa bussar kom till Örebro. Gissningsvis var de så billiga i inköp varför det inte spelade nån roll om man köpte fler bussar än som behövdes i trafiken. Alla lackerades inte heller om. Det står en sådan i en skog väster om Örebro men jag vet inte om den kommit dit via Örebro Trafik AB. Det finns en rolig historia runt dessa bussar. En fd kollega till mig i Ludvika var först anställd hos SL och dödligt trött på de sega Büssingarna. Han flyttade till Örebro och började köra i stadstrafiken och var särskilt glad över att det var ordentliga bussar här, Scania-Vabis. Två månader efter honom kom Büssingarna. Jag körde aldrig buss på den tiden däremot åkte jag i dem och de varvade bättre än CR 76:orna. Dessvärre behövde de väl varvas för att komma nånstans.
Mvh
Jan G


vart väster om örebro finns den du kan pma om du vill

Anders Forsberg

I slutet av 1970-talet stod denna röda Büssing vid skroten utanför Mullhyttan. Om den är kvar vet jag inte. En av Örebros CR76 i förgrunden.

Anders F


Anders Forsberg

Mr G när det gäller Örebro så har jag ett önskemål om det går att uppfylla. Min morfar bodde vid Tybble i Örebro och den lille Anders traskade då till ändhållplatsen och kikade linje 6 som vände där. I bland var det en CF och det jag tyckte var lite "udda" var skyltningen i fronteskyltn "6 linje 6".

Så har Du en CF från Örebro 1970-tal ?

Anders F


Mattias

Citat från: robbes skrivet 26 oktober 2008, 10:11:13 AM

vart väster om örebro finns den du kan pma om du vill

Du har pm.

Tog några bilder när jag var där härom året, återkommer ev. med dessa under kvällen.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

bilomnibussen

Rörande den röda Büssingen var det Mullhyttan som avsågs. Ägaren till skroten har fått föreläggande om att städa upp men bussen kan fortfarande stå kvar. Jag vet inte exakt var platsen är, i skogen utanför samhället, har aldrig varit där.
Mvh Jan G