Huvudmeny

Varningsskyltar

Startat av Hans Fredriksson, 02 juli 2007, 23:35:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Som varnar för ensamstående med barn.
Hona eller hane är frågan men den undre bilden är en mamma




Niklas Bygdestam

Var är den övre bilden tagen? Den undre är visst från Paldiski. Det finns en bild från samma ställe i Postvagnen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hans Fredriksson

Månsarp, Taberg söder om Jönköping.

Axel

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 02 juli 2007, 23:35:50 PM
Som varnar för ensamstående med barn.
Hona eller hane är frågan men den undre bilden är en mamma

Brukar inte hanarna i fågelvärlden vara mer färgglada än honorna?

Såg så ut när jag besökte Fågelmuseet i Stadsparken häromdagen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 03 juli 2007, 09:48:02 AM
Månsarp, Taberg söder om Jönköping.

En liknande skylt dyker upp (obs lustigheten) strax efter man passerat kyrkan om man åker gamla riksettan genom Ljungby.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Citat från: Axel skrivet 03 juli 2007, 20:22:11 PM
Brukar inte hanarna i fågelvärlden vara mer färgglada än honorna?

Såg så ut när jag besökte Fågelmuseet i Stadsparken häromdagen.
En likadan finns i Stockamöllan.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2007, 17:11:34 PM
En liknande skylt dyker upp (obs lustigheten) strax efter man passerat kyrkan om man åker gamla riksettan genom Ljungby.




Den här skylten tycker jag ser riktigt trevlig ut :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas M. Bobjörk


Här är en skylt med varning för gåsar.(:))
Finns tre till åt samma håll och tre åt andra hållet.

Järlaleden i Nacka.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 08 juli 2007, 00:38:42 AM

Här är en skylt med varning för gåsar.(:))
Finns tre till åt samma håll och tre åt andra hållet.

Järlaleden i Nacka.


Två ovanliga skyltar på samma bild. 60-skylt är ovanligt i Sverige, ännu så länge i alla fall
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 juli 2007, 00:49:48 AM

Två ovanliga skyltar på samma bild. 60-skylt är ovanligt i Sverige, ännu så länge i alla fall
De har ju precis introducerats. Hittills har jag bara sett dylika i Halmstad. 40-skyltar har jag sett där och i Malmö.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 08 juli 2007, 00:38:42 AM

Här är en skylt med varning för gåsar.(:))
Finns tre till åt samma håll och tre åt andra hållet.

Järlaleden i Nacka.

Sådana skyltar tror jag bara jag sett i Skåne förut. Står de i Nacka varnar de nog för kanadagäss, vilka dock kan vara nog så störande element för trafiken. Även om de är intressanta ur ornitologisk synpunkt.
En språkpolis skulle nog ha påpekat att det visserligen heter smörgåsar i pluralis men pluralformen av gås är gäss. Jag skulle dock inte sjunka så lågt att jag påpekar ett språkfel.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2007, 08:37:58 AM
En språkpolis skulle nog ha påpekat att det visserligen heter smörgåsar i pluralis men pluralformen av gås är gäss. Jag skulle dock inte sjunka så lågt att jag påpekar ett språkfel.


Jag vet att det heter gäss :) Dock hade vi i Danderyds Gymnasium ett skollag som hette Gåsarna.
Därför skrev jag gåsar med parentes efter.
Men om det nu heter en gås flera gäss borde det ju heta en mås flera mäss :)

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 08 juli 2007, 02:05:09 AM
De har ju precis introducerats.

Faktum är att de inte precis introducerats. Det har alltid varit 60 där.

Jörgen Gustavsson

Hastighetsbegränsningen till 60 km/h på Järlaleden har som Jonas påpekar funnits väldigt länge. Det har fram till nyligen också varit den enda sträckan i Sverige som haft den begränsningen, som tidigare normalt inte varit möjlig i Sverige.

Anledningen till 60 km/h på leden är något som stått i ett typ kungligt dikret eller liknande som som skrevs i samband med att leden byggdes. Detta har överridit de gängse bestämmelserna för hastighetsbegränsningar i Sverige. 

En kuriositet i sammanhanget är att korrekt utmärkningen av 60 km/h egentligen inte kunnat ske fram tills nu - det har inte funnits något vägmärke för den hastighetsbegränsningen! Hastighetsbegränsningar ska märkas ut med fastställt vägmärke och något sådant har inte funnits för 60 km/h.

Huruvida utmärkningen av gällande hastighetsbegränsning med icke fastställt vägmärke utan enbart med en skylt föranlett någon juridiks prövning, övergår mitt vetande.

Rörigt? Då skulle ni höra när Vägverkets trafikjurister kommer igång i ämnet hastighetsbegränsningar, föreskrifter, utmärkning, vägmärken och skyltar...

:) /Jörgen G


Jörgen Gustavsson

Jo - en sak till...

I Skottland har jag sett vägmärken/skyltar som varnar för åldringar utanför äldreboenden, församlingshem och liknande inrättningar.

Har naturligtvis ingen bild att visa upp. Någon anna kanske har?

:) /Jörgen G

Jonas M. Bobjörk

För övrigt utredde man nyligen i samband med bygge av nya hus i närheten av leden huruvida man behövde sänka till 50 pga buller, men man konstaterade att det inte var någon större skillnad mellan 50 och 60, så det föreslogs ingen sänkning.