Från min skokartong del 320: Ett rejält tag bland SJ-bussarna

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 augusti 2008, 17:54:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Fina bilder Staffan !
1604G användes på veckoslut.Men 1 dec 86 var en måndag. 1672 gick på Norrköpings tur på linje 830. Ser dock ingen destinationsskyltar. 1806 kom från Pettersson i Kilafors.
1831 gick Borås-Uddevalla. Det var denna buss som hade platserna mot mittgången fasta medan platserna mot sidoväggarna var fällbara. Dämparna var borttagna mot mittgången för att få ståplatser. 1832 (i Uh) hade kvar fällbara stolar hela tiden och även senare hos nya ägarna ( i praktiken i Ljungskile,där var den då den inte användes ).

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2008, 17:54:06 PM
Det blir inte mindre än 8 bilder på SJ-bussar i dag:



SJ-Buss 1672 övergick till Swebus och levde kvar en bra bit in i 90-talet. Den fick moderniserade strålkastare i fronten och blev lackerad i Swebus vita färgsättning. 1994 var den stationerad i Mjölby och kunde bland annat ses i Swebus veckoslutstrafik mellan Östergötland och Stockholm och vice versa.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2008, 17:54:06 PM




Denna busstyp kände jag inte till hos SJ-Buss. Jag gissade att den inte ursprungligen tillhörde SJ och gjorde en koll på Svensk Busshistoria och fanna att bussen ursprungligen tillhörde Enar Pettersson i Kilafors.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: S Svensson skrivet 04 augusti 2008, 21:05:25 PM
Fina bilder Staffan !
1604G användes på veckoslut.Men 1 dec 86 var en måndag. 1672 gick på Norrköpings tur på linje 830. Ser dock ingen destinationsskyltar. 1806 kom från Pettersson i Kilafors.
1831 gick Borås-Uddevalla. Det var denna buss som hade platserna mot mittgången fasta medan platserna mot sidoväggarna var fällbara. Dämparna var borttagna mot mittgången för att få ståplatser. 1832 (i Uh) hade kvar fällbara stolar hela tiden och även senare hos nya ägarna ( i praktiken i Ljungskile,där var den då den inte användes ).


Hej,

SJ-Buss i Göteborg hade väl vagnarna 1600-1612 i av denna busstyp? 1600 borde varit den första i serien. Har för mig att några var stationerade i Alingsås.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter L


Tack för alla dina fina skokartongsbilder Staffan, härligt att se, speciellt gamla SJ-bussar från 70-talet och början på 80-talet!

S Svensson

Citat från: Norrortsmicke skrivet 07 augusti 2008, 09:51:04 AM
Hej,

SJ-Buss i Göteborg hade väl vagnarna 1600-1612 i av denna busstyp? 1600 borde varit den första i serien. Har för mig att några var stationerade i Alingsås.
Fel delvis  1600,dvs 1596-1600 var van Hool 300 som ibland kallas Jumbo.
1601-1602 var som på bild. Även kallad van Hool 200. Låga säten och Allison aut växellåda.Prov i huvudsak.
1603-1605 var som på bild med höga säten och vH 200. Wilson vxl
Sedan fanns 1606-1612 som var vH 200,låga säten (som på 1601-02) och Wilson växellåda.
Placeringe: vH 300 vill jag minnas 1596-1598 Hornsberg/Cst; 1599 Uddevalla och 1600 Göteborg. Då Kruthusgatan tog över underhållet av flygbussarna gick ibland 1600 på gul express/flygbussarna (som alltså kallades gul express)
1601 Kruthusgatan,först placerad på Mölnlyckelinjerna;1602 plac Göteborg och första tiden Kungsbacka 1603-1605 var placerade i Göteborg på Kruthusgatan. Utlån till Skene och till Malmö. Däremot så placerades 1606-1612 i Helsingborg och Kristianstad och omplacerades senare till Göteborg. Vill minnas att 1610 och 1612 kom från Kristianstad och att 1610 och 1611 bytte placering. Uppgifter förekommer att 1610 kan funnits i Helsingborg och bytts mot 1611 i Cr. Övriga placerade i Helsingborg. Ca 1979 var hela serien 1601-1612 i Göteborg.

Alingsås: 2 förare körde Alingsås-Hindås-Göteborg i omlopp. Här gäller att van Hool fanns där. Jag har ett minne av att 1607 kom dit och efter något år var den lätt skadad. Denna togs som första vH in för renovering hos Br Johansson,Halmstad. 1602 kom sedan att gå i Alingsås. Därefter kom Säffle byggda 1956 att gå där cirka ett år. Minns att den yngre föraren berättade att han blivit flyttad till Floda och att GDG skulle ta över turen som då var avkortad till Hindås. (troligen var detta 1987). Senare återtog SJ/senare Swebus/ körningen och då körde Sollebrunns denna linje. 611 kom då att gå Alingsås-Hindås och åter och sedan byta nr till 540 och gå till Sollebrunn. Med 2822 körde Sollebrunn även turer till Borås. 1989-90 tillhörde Sollebrunn Göteborg. Floda,Sollebrunn flyttades sedan till Alingsås till dåv Swebus.
En annan motivering att GDG tog över linje 614 som underentreprenör var problem med vikarie. 1986 blev en av instruktionsförarna i Göteborg anmäld för smitning från olycka. Under förhör med anmälaren visade det sig att instruktionsföraren från Göteborg var oskyldig och anmälaren (vikarierande bussförare) hitta på det hela för att dölja omfattande stölder som anmälaren och dennas familj begått.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter C

Staffan, ja e mkt tacksam för bussarna i Borås. Men du verkar väldigt berest, kanske har du någon bild på bussar från Kinna/Skene?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter C skrivet 07 augusti 2008, 20:18:03 PM
Staffan, ja e mkt tacksam för bussarna i Borås. Men du verkar väldigt berest, kanske har du någon bild på bussar från Kinna/Skene?

Finns faktiskt bara en Renault Master från Kinna i skokartongen. Däremot finns lite från Kinna och Skene i diaarkivet, men dessa är inte scannade ännu.
Det är väl så att de orterna som ligger närmast besöker man inte så ofta för bussfotografering.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nej det har vi märkt inte sett dig ute på landet än... ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson

Citat från: S Svensson skrivet 07 augusti 2008, 19:11:31 PM
Fel delvis  1600,dvs 1596-1600 var van Hool 300 som ibland kallas Jumbo.
1601-1602 var som på bild. Även kallad van Hool 200. Låga säten och Allison aut växellåda.Prov i huvudsak.
1603-1605 var som på bild med höga säten och vH 200. Wilson vxl
Sedan fanns 1606-1612 som var vH 200,låga säten (som på 1601-02) och Wilson växellåda.
Placeringe: vH 300 vill jag minnas 1596-1598 Hornsberg/Cst; 1599 Uddevalla och 1600 Göteborg. Då Kruthusgatan tog över underhållet av flygbussarna gick ibland 1600 på gul express/flygbussarna (som alltså kallades gul express)
1601 Kruthusgatan,först placerad på Mölnlyckelinjerna;1602 plac Göteborg och första tiden Kungsbacka 1603-1605 var placerade i Göteborg på Kruthusgatan. Utlån till Skene och till Malmö. Däremot så placerades 1606-1612 i Helsingborg och Kristianstad och omplacerades senare till Göteborg. Vill minnas att 1610 och 1612 kom från Kristianstad och att 1610 och 1611 bytte placering. Uppgifter förekommer att 1610 kan funnits i Helsingborg och bytts mot 1611 i Cr. Övriga placerade i Helsingborg. Ca 1979 var hela serien 1601-1612 i Göteborg.

Alingsås: 2 förare körde Alingsås-Hindås-Göteborg i omlopp. Här gäller att van Hool fanns där. Jag har ett minne av att 1607 kom dit och efter något år var den lätt skadad. Denna togs som första vH in för renovering hos Br Johansson,Halmstad. 1602 kom sedan att gå i Alingsås. Därefter kom Säffle byggda 1956 att gå där cirka ett år. Minns att den yngre föraren berättade att han blivit flyttad till Floda och att GDG skulle ta över turen som då var avkortad till Hindås. (troligen var detta 1987). Senare återtog SJ/senare Swebus/ körningen och då körde Sollebrunns denna linje. 611 kom då att gå Alingsås-Hindås och åter och sedan byta nr till 540 och gå till Sollebrunn. Med 2822 körde Sollebrunn även turer till Borås. 1989-90 tillhörde Sollebrunn Göteborg. Floda,Sollebrunn flyttades sedan till Alingsås till dåv Swebus.
En annan motivering att GDG tog över linje 614 som underentreprenör var problem med vikarie. 1986 blev en av instruktionsförarna i Göteborg anmäld för smitning från olycka. Under förhör med anmälaren visade det sig att instruktionsföraren från Göteborg var oskyldig och anmälaren (vikarierande bussförare) hitta på det hela för att dölja omfattande stölder som anmälaren och dennas familj begått.


Tack för uppgifterna och rättningarna!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.