70- och 80-talsbussar i Närke

Startat av Mikael T Nilsson, 25 juli 2008, 21:14:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder på äldre bussar i Närke. Först en Volvo B58 / Säffle. Notera dörrställningen 1-0-0, som inte kan ha varit så vanlig. Notera även skylten "SvOf" i framrutan. Kan bilden ha tagits i samband med en utfärd med Svenska Omnibusföreningen?



En gammal VBK-buss (Norsk kaross). Även den i Länsbussarna Örebros färgsättning.



Slutligen en Volvo B10M / Säffle ledbuss i Örebro stadstrafik. Det fanns även en äldre Volvo Säffle led i Örebro liknande SL:s littera H22.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 25 juli 2008, 21:14:50 PM


Här kommer några bilder på äldre bussar i Närke. Först en Volvo B58 / Säffle. Notera dörrställningen 1-0-0, som inte kan ha varit så vanlig. Notera även skylten "SvOf" i framrutan. Kan bilden ha tagits i samband med en utfärd med Svenska Omnibusföreningen?


Säkert. Den bussen användes nämligen vid en SvOf-utfärd Örebro-Karlskoga-Fjugesta den 10 maj 1986. Det förklarar också den något märkliga skyltningen "NBJ Resetjänst" i destinationsrutan.

(OBS! Bildtexten är fel, buss 308 har SKV-kaross)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2008, 21:39:13 PM
Säkert. Den bussen användes nämligen vid en SvOf-utfärd Örebro-Karlskoga-Fjugesta den 10 maj 1986. Det förklarar också den något märkliga skyltningen "NBJ Resetjänst" i destinationsrutan.

(OBS! Bildtexten är fel, buss 308 har SKV-kaross)

Tack! Då borde bilden vara tagen 1986. Tack för din bild, förresten.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Stefan P

Hej

Nu är det nostalgitime igen, mera bilder om det finns?

mvh Stefan P

Mikael T Nilsson

Citat från: Stefan P skrivet 31 juli 2008, 17:17:13 PM
Hej

Nu är det nostalgitime igen, mera bilder om det finns?

mvh Stefan P

Kul att du uppskattade bilderna. Jag har fler gamla bilder från Närke som jag kommer att lägga ut på Bussnack lite senare.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Christer K

Citat från: Norrortsmicke skrivet 25 juli 2008, 21:14:50 PM



Slutligen en Volvo B10M / Säffle ledbuss i Örebro stadstrafik. Det fanns även en äldre Volvo Säffle led i Örebro liknande SL:s littera H22.

En äldre, måste vara bussen nr 210 (1982) som var den första av 10 ledbussar under 80 talet. De övriga kom 1985 och 1987. Detta under ÖTAB:s tid.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mikael T Nilsson

Citat från: Christer K skrivet 01 augusti 2008, 12:07:53 PM
En äldre, måste vara bussen nr 210 (1982) som var den första av 10 ledbussar under 80 talet. De övriga kom 1985 och 1987. Detta under ÖTAB:s tid.
/ Christer K

Hej,

Ja, årsmodell 1982 låter rimligt. Då borde det vara buss nr 210. Tack för svaret.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

AL

Ja, om han nu inte menar 220 som ursprungligen levererades till Länsbussarna för trafiken mellan Örebro och Karlskoga.  Den bussen var väl en typisk H22:a om man nu skall tala i SL litteratermer, med dörrställning 1-1-1-0. Bussen överfördes senare till ÖTAB.

Mikael T Nilsson

Citat från: AL skrivet 02 augusti 2008, 09:46:17 AM
Ja, om han nu inte menar 220 som ursprungligen levererades till Länsbussarna för trafiken mellan Örebro och Karlskoga.  Den bussen var väl en typisk H22:a om man nu skall tala i SL litteratermer, med dörrställning 1-1-1-0. Bussen överfördes senare till ÖTAB.



Tack för uppgiften. Hade vagn 220 samma front som denna SL-vagn? I så fall borde det vara den vi menar.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Christer K

Citat från: Norrortsmicke skrivet 02 augusti 2008, 09:51:17 AM


Tack för uppgiften. Hade vagn 220 samma front som denna SL-vagn? I så fall borde det vara den vi menar.


Fronten stämmer men har för mig att bussen hade dubbeldörrar bak och enkel längst bak, alltså 2+2+1 men minnet kan ju svika många år sedan man körde dessa bussarna i Örebro. Dörrarna var av tvådelad modell också.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mikael T Nilsson

Citat från: Christer K skrivet 02 augusti 2008, 12:37:51 PM
Fronten stämmer men har för mig att bussen hade dubbeldörrar bak och enkel längst bak, alltså 2+2+1 men minnet kan ju svika många år sedan man körde dessa bussarna i Örebro. Dörrarna var av tvådelad modell också.
/ Christer K

Då är det nog vagn 220 vi menar. Jag vet att Örebros ledvagn ska ha haft dubbeldörrar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

AL

Hmm, missade visst detta helt, men bättre sent än aldrig!  ::)

Det kom två provledbussar till Örebro län tidigt 80-tal. Den ena till dåvarande ÖTAB som ville prova en ledbuss inför framtida köp av ledbussar till stadstrafiken. Denna, en Volvo B10M/Säffle med dörrar 2-2-1-0, fick inv.nr 210 och köptes senare av ÖTAB.  Senare byggdes fronten delvis om för att kunna använda fullmatrisskyltar, eftersom bussen tidigare hade s k sjusegmentsystem, d v s linjenummer enbart!

Även Länsbussarna skaffade sig en ledbuss, en Volvo B10M/Säffle med dörrar 1-1-1-0, d v s av samma typ och med samma front som ÖTAB's vagn 210 och motsvarande SL's H22 - undantaget dock skyltskåpet som fick samma utseende som hos Länsbussarnas vanliga normalvagnar, d v s med plats för enbart destination! Bussen användes på linje Örebro-Karlskoga, (nuvarande linje 504).  Hos Länsbussarna hade bussen ett 400-nummer, kommer dock inte ihåg vilket. Möjligtvis 468, men är högst osäker!  Även denna buss köptes senare, och överfördes till ÖTAB där den erhöll nr 220!  I likhet med vagn 210 byggdes fronten också om på vagn 220 för att få plats med fullmatrisskyltar!

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2008, 21:39:13 PM
Säkert. Den bussen användes nämligen vid en SvOf-utfärd Örebro-Karlskoga-Fjugesta den 10 maj 1986. Det förklarar också den något märkliga skyltningen "NBJ Resetjänst" i destinationsrutan.

(OBS! Bildtexten är fel, buss 308 har SKV-kaross)

NBJ är alltså Nora Bergslags Järnväg, ser jag efter en gökning på Google.
Snygg NBJ-logga på destinationsskylten på EMW216 till höger i bild ovan.

bilomnibussen

Hej! Detta är som julafton för mig.

Svof-utflyktsbussen var från början T 966 Volvo B58-60 1970 NBJ 61 blev sedan GDG 1030 och därefter Länsbuss 384. Vagnen hade Wilsonlåda. Hos NBJ användes den en hel del på beställningar och Ålandsresor men även på linjen. Dörrställningen med endast en dörr var fortfarande standard på NBJ:s landsbygdsvagnar liksom hos övriga bolag i Örebrotrakten utom SJ. Till Dalarna kom de fd NBJ-vagnarna GDG 1950 (Scania CF 110) och GDG 1951 (Scania CR 110) som båda hade en dörr. NBJ-emblemet som syns i skylten på en av bilderna var det nyare och förenklade som infördes under 1960-talet. Det tidigare var en konstfull hopflätning av bokstäverna NBJ och delvis i guld. Svof-resan utgick från Länsbussgaraget vid Virkesvägen i Örebro där den första bussbilden är tagen. Det var jag som körde den dagen. Vi åkte till Karlskoga där det gavs möjlighet att åka med LB 308 ScV/SKV 1953 EDW 953 samt gammal rälsbuss från 40-talet. Därefter besöktes fd S O Hjalmarssons åkeri utanför Fjugesta med Volvo B11/SKV 1938 och en Boxervalp från 1955. Såväl EDW 953 som B11:an lär ha sålts till Anders Haraldsson i Linköping.

VBK-bussen 357 ingick i en serie LB 352-363 Volvo B58-60 T 1976. Karosserna var lite höga och bussarna därmed lite svajiga. Värmen var dålig. En senare serie Volvo VBK från 1979, LB 422-426 hade dörrar med hela blad samt enklare utförande utan takfläktar. Åtminstone första serien saknade säkringar för baklysena varför det ibland uppstod bränder som följde med i hela kabeltrumman fram till föraren.

Ledbussen ÖTAB 220 var från början Länsbuss 468, DTG 606 Volvo B10M-55 1982. I Karlskogatrafiken passade den efter en tid inte in då det behövdes mera kapacitet på de turer den gått på. En sommar hade vi den i Odensbacken eftersom det var mycket utflyktsresenärer mellan Örebro och södra hjälmarstranden med Vinön m fl platser. Den var långsam och bränsletörstig i förhållande till en normalbuss. Med tiden befanns det mera ekonomiskt att dubblera aktuella turer och i övrigt köra med normalbuss. Så hamnade bussen hos ÖTAB. Den och en rad andra fick så småningom nya skyltskåp framtill så som det beskrivs ovan.

Mvh Jan G

AL

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 december 2008, 08:53:11 AM

Ledbussen ÖTAB 220 var från början Länsbuss 468, DTG 606 Volvo B10M-55 1982. I Karlskogatrafiken passade den efter en tid inte in då det behövdes mera kapacitet på de turer den gått på. En sommar hade vi den i Odensbacken eftersom det var mycket utflyktsresenärer mellan Örebro och södra hjälmarstranden med Vinön m fl platser. Den var långsam och bränsletörstig i förhållande till en normalbuss. Med tiden befanns det mera ekonomiskt att dubblera aktuella turer och i övrigt köra med normalbuss. Så hamnade bussen hos ÖTAB. Den och en rad andra fick så småningom nya skyltskåp framtill så som det beskrivs ovan.

Mvh Jan G

Hmm, att en sådan liten "detalj" som ett inv.nr hos en enskild individ kan "fastna" i huvudet! Blir lite imponerad på mig själv eftersom just numret 468 "poppade upp" när jag skrev mitt eget inlägg om just dessa ledvagnar! 

;D

Iaf, som JG skriver så fick "en rad" andra bussar nya skyltskåp i fronten.  Han avser förstås de sist levererade Scania CR112:orna till ÖTAB, (inv.nr 19-25), som efter "revision" byggdes om eller rustades upp såväl in- som utvändigt, varvid nya skyltskåp monterades - något som gav inte bara dessa Scanior utan också ledvagnarna 210 och 220 ett "udda" utseende jmf med originalen!

Sitter förresten någon inne med bilder på just dessa ledvagnar, ursprungsskick såväl som ombyggda/omlackerade, och kanske t o m Scaniavagnarna?  Och på tal om ledvagnar, kommer någon ihåg vilket inv.nr den ledvagn, Vo/Ikarus, som inköptes från Jämtlandsbuss fick?