"Man måste stå still för att få i ettan"

Startat av bastuper, 11 juli 2008, 21:11:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Är det standard på Volvo?

Jag hittade en sådan Amazon på Blocket just men har dessutom kört en sådan 740 för några år sen.

Ersa

"Osynkad etta" eller sliten synkronisering?
Brukar man inte försöka stå still när man lägger i ettan, även på nya bilar?

bastuper

Kan vara så men en 60/80talare har väl inte sånna morderniteter tycker man, men 740 är väl en annan sak men jag vet inte om det är så i alla 740 heller?

Men annars är det väl lite finjustering så fixar det sig.

Jonas M. Bobjörk

Var likadant på den Toyota Avensis jag körde i trafikskolan.

Peter C

Citat från: bastuper skrivet 11 juli 2008, 21:11:28 PM
Är det standard på Volvo?

Jag hittade en sådan Amazon på Blocket just men har dessutom kört en sådan 740 för några år sen.

Varför ska man ha i ettan när man rullar???

Simon Bertilsson

Citat från: Peter C skrivet 11 juli 2008, 22:39:31 PM
Varför ska man ha i ettan när man rullar???

Är väl rätt sällan det händer. Själv brukar jag dock slänga i den strax innan jag slutar rulla inför stopplikt.

Peter C

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 juli 2008, 22:55:06 PM
Är väl rätt sällan det händer. Själv brukar jag dock slänga i den strax innan jag slutar rulla inför stopplikt.

Ja d har du rätt i, tänkte ja inte på  8)

Krille

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 juli 2008, 22:55:06 PM
Är väl rätt sällan det händer. Själv brukar jag dock slänga i den strax innan jag slutar rulla inför stopplikt.

Nää, varför det?
När man står å väntar på grönt ska man ju inte ha växeln i lagd, nöter bara på urtrampningslagret.
1:an är en startväxel.

/K

Nico


Citat från: Krille skrivet 12 juli 2008, 09:39:06 AM
Nää, varför det?
När man står å väntar på grönt ska man ju inte ha växeln i lagd, nöter bara på urtrampningslagret.
1:an är en startväxel.

/K

Som motorbroms precis innan stillastående brukar även jag använda mig av ettan någon enstaka gång även om det oftast räcker med tvåan. Visserligen är ettan sedan startväxel, men det är ju även bra om man gör sig beredd genom att lägga i ettan innan det slagit om till grönt istället för att sitta kvar och hindra genom att vispa efter ettan långt efter att det faktiskt slagit om till grönt. Sedan brukar i alla fall jag inte alltför sällan (när jag kör bil) gå från bakåtrull på backväxeln direkt till att smyga igång på ettan. Inte helt perfekt kanske, men kör man en gammal Ford och är man lat så är man...  ;)  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon Bertilsson

Citat från: Krille skrivet 12 juli 2008, 09:39:06 AM
Nää, varför det?
När man står å väntar på grönt ska man ju inte ha växeln i lagd, nöter bara på urtrampningslagret.
1:an är en startväxel.

/K

Nöter på urtramningslagret? Ska man slänga i ettan när det blir grönt, segar man ju ner trafikflödet en hel del.

Simon Bertilsson

Citat från: Nico skrivet 12 juli 2008, 10:41:47 AM
Som motorbroms precis innan stillastående brukar även jag använda mig av ettan någon enstaka gång även om det oftast räcker med tvåan. Visserligen är ettan sedan startväxel, men det är ju även bra om man gör sig beredd genom att lägga i ettan innan det slagit om till grönt istället för att sitta kvar och hindra genom att vispa efter ettan långt efter att det faktiskt slagit om till grönt. Sedan brukar i alla fall jag inte alltför sällan (när jag kör bil) gå från bakåtrull på backväxeln direkt till att smyga igång på ettan. Inte helt perfekt kanske, men kör man en gammal Ford och är man lat så är man...  ;)  ;D

Samma här, på samtliga punkter. ;)

Jonas M. Bobjörk

Jag är ännu latare. Automat :)
Men Ford har jag inte längre. Två räckte :)
Den ena hittade en gran på Ingarö, den andras växellåda rasade.

Krille

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 12 juli 2008, 17:28:35 PM
Ska man slänga i ettan när det blir grönt, segar man ju ner trafikflödet en hel del.

Inte en chans. Man lägger i ettan när det blir gult.

/K

Björn Forslund

Kör man Scania BF lägger man i tvåan. Kör man Mopar 440 lägger man i vilken växel man vill. Men man har ingen växel i när man väntar!

Leif D

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 juli 2008, 23:41:01 PM
Kör man Scania BF lägger man i tvåan. Kör man Mopar 440 lägger man i vilken växel man vill. Men man har ingen växel i när man väntar!

Precis så, växeln (1:an) lägger man ju i när gula skenet tänds, inte före.....    sliter bara på urtrampningslagret, som någon sa.
;-)