SJ Buss

Startat av Stefan P, 10 juli 2008, 17:49:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När var SJ Buss som störst hur många bussar hade man då?

När vart man fristående från järnvägen?

mvh Stefan P

Jan

Citat från: Stefan P skrivet 10 juli 2008, 17:49:05 PM
Hej

När var SJ Buss som störst hur många bussar hade man då?

När vart man fristående från järnvägen?

mvh Stefan P

Man blev SJ Buss sommaren 1985. 70-80 talet var stora tider för SJ Biltrafik som det hette innan.
I branschen 37 år

Niklas Bygdestam

Citat från: Jan skrivet 11 juli 2008, 21:21:26 PM
Man blev SJ Buss sommaren 1985. 70-80 talet var stora tider för SJ Biltrafik som det hette innan.

Är det någon som minns när de införde loggan med det snedställda texten SJ Buss istället för den vanliga fyrkantiga SJ-loggan av samma sort som satt på tågen på den tiden? Jag vill få det till 1986, kan detta stämma?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juli 2008, 00:11:47 AM
Är det någon som minns när de införde loggan med det snedställda texten SJ Buss istället för den vanliga fyrkantiga SJ-loggan av samma sort som satt på tågen på den tiden? Jag vill få det till 1986, kan detta stämma?

Av de bilder jag hittat verkar den där kursiva stilen dyka upp kring sensommaren 1985. Kan det stämma?
Samtidigt har en nyleverarad Säffle (2396) den gamla fyrkantiga SJ-loggan vid leverans från Säffle mars samma år.

S Svensson

Benämningen "SJ BUSS" skulle jag gärna vilja få till turistmässan TUR i Göteborg. Det var där benämningen lanserades. År då. Ja 2419-20 var ny. 2417-2424 kom först av 2403-2434. Årtalet var väl 1985. TUR 85 bör det varit. Jag vill minnas att en av 19/20 var där.

SJ Busstrafik var aldrig fristående från SJ i övrig.Sedan kan man diskutera hur fristående. Jag kan som exempel nämna en ansökan om trafiktillstånd för SJ veckoslutstrafik där Tage Persson (chef SJ persontrafik) förde ett resonemang med tillståndsmyndigheten om att veckoslutstrafik var ett komplement till SJ:s persontrafik på järnväg.
Man kan påstå däremot att SJ Biltraik och GDG motsvarighet blev mera fria under 60 talet än tidigare. GDG blev betydligt friare.
Personligen anser jag att kostnaderna hölls ned genom att SJs ekonomiavdelningäven skötte biltrafiken.
Att sätta all busstrafik under bolag och skilja SJ och SJ:s bussar åt skapade en dyrare administration.