Pojke blir avkastad från skolbussen

Startat av Hagri, 07 maj 2008, 12:56:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Daniel Svarts Moderus blir gång på gång avkastad - från skolbussen.
- Fattar du inte din zigenarunge att du inte får åka med, har busschauffören sagt åt honom.
Nu har familjen anmält Länstrafiken i Västerbotten till Diskrimineringsombudsmannen.
- Det är inte roligt, jag orkar inte mer, säger Daniel till Umea.expressen.se.


http://umea.expressen.se/nyheter/1.1149810/pojke-blir-avkastad-fran-skolbussen

Ersa

#1
Även i den lite mer seriösa lokaltidningen:
http://www.folkbladet.nu/2008/05/06/nekades-aka-med-skolbuss/
Ett tips: Läs gärna kommentarerna under denna artikel, samt kommentarerna under Expressens artikel.

Man kan ju inte uttala sig alls innan man vet något, men nog skulle det vara märkligt att en unge blir avkastad enbart för att han är "utländsk"? Efter ensidiga artiklar undrar man ju alltid om helheter, och vad det mera är som kan ligga bakom händelsen. Tidigare i år var det skriverier om en annan liknande händelse i Västerbottens inland. Även då blev det gott om kommentarer under lokaltidningarnas artiklar som ifrågasatte varför ingen orkat skriva om att den avslängde eleven ofta bråkat och vandaliserat i bussen.

Jonas M. Bobjörk

Trenden är ju tyvärr den.
Att om man är "icke-svensk" eller av "annan bakgrund än svensk" och inte får som man vill är det diskriminering eller rasism.
Vet inte hur många gånger man blivit kallad rasist bara för att man vill ha betalt av nån.

Hagri

Oavsett om killen är oskyldig eller har gjort något som motiverar att han blir avslängd så är det märkligt att det har pågått under så lång tid utan att problemet har hanterats inom trafikföretag, skola och kommun och fått en lösning. Det verkar inte hanterats på ett proffsigt sätt.
Om de ord som nämns i artikeln har använts är det illa och det spelar ingen roll om killen är skyldig eller oskyldig, ordvalet lika illa i vilket fall.
Det framgår inte om han nekats åka hem från skolan eller blivit avslängd långt från hemmet.

Hagri

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 07 maj 2008, 13:54:26 PM
Trenden är ju tyvärr den.
Att om man är "icke-svensk" eller av "annan bakgrund än svensk" och inte får som man vill är det diskriminering eller rasism.
Vet inte hur många gånger man blivit kallad rasist bara för att man vill ha betalt av nån.

Jag har inte råkat ut för det du påstår under hela mitt yrkesverksamma liv, inte privat heller.

Kommunikation är ofta ett problem och ordval kan ibland ställa till det med känslorna i onödan.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Hagri skrivet 07 maj 2008, 20:06:14 PM
Jag har inte råkat ut för det du påstår under hela mitt yrkesverksamma liv, inte privat heller.

Kommunikation är ofta ett problem och ordval kan ibland ställa till det med känslorna i onödan.


Ja du, ordval säger du.
för en del, särskilt här där jag bor, så är det så att man är rasist eftersom man vill att just dom ska betala. Man "tjafsade" inte med någon annan. Att det beror på att de andra visade upp sina biljetter det bryr de sig inte om. Man är rasist.

Och vad då påstår? Skulle jag ljuga menar du?

Hagri

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 07 maj 2008, 22:17:15 PM
Ja du, ordval säger du.
för en del, särskilt här där jag bor, så är det så att man är rasist eftersom man vill att just dom ska betala. Man "tjafsade" inte med någon annan. Att det beror på att de andra visade upp sina biljetter det bryr de sig inte om. Man är rasist.

Och vad då påstår? Skulle jag ljuga menar du?

Det finns inget likhetstecken (=) mellan att påstå en sak och att ljuga. Jag har inte sagt att du ljuger.
Men jag delar inte din mening, eller din upplevelse, ditt påstående eller din uppfattning. För att använda några andra ord för att beskriva samma sak.
Att vi har olika upplevelser av människor som lever i Sverige betyder inte att en av oss far med osanning.
Varför vi har det vore kanske roligare att utröna.