till Borås "locals"

Startat av Trafikar´n, 23 april 2008, 22:48:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

En fråga från annan ort; någon som vet & kan berätta om dagens (=onsdagens) linjeomläggning för 7&9?
O kanske en rapport om hur de nya omnilinkarna sköt sig de första dagarna?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Du som kunde snegla på lite papper här och där kanske vet vad som hänt med kamerahysterin? Det var ju så på ropet att det skulle vara kamera och allt. Det senaste jag hörde var att det inte är aktuellt med kamera längre eftersom de inte fungerade. Skulle inte alla de nya bussarna utrustas med kamera?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 23 april 2008, 22:48:16 PM
En fråga från annan ort; någon som vet & kan berätta om dagens (=onsdagens) linjeomläggning för 7&9?

Linje 7 på väg mot Kristineberg går nu Mariedalsgatan och vidare till Åhaga-rondellen, där den svänger in på Trandögatan för att gå förbi ICA Maxi. Linje 9 gör motsvarande omväg på väg från Kristineberg.
Jag åkte med linje 7 16.36 från Södra torget i dag och kunde konstatera att det till Kristineberg I (Fritisgården) tog mer än dubbelt så lång tid som tidigare. Det är mycket bilar utanför Maxi och mötande 9-an var där 16.41, en minut senare än då den egentligen skulle ha gått från Södra torget till Norrmalm. Vi fastnade rejält när vi skulle ut från Trandögatan på Druveforsvägen och hade inte två privatbilister i god tid visat sin avsikt att släppa fram bussen om det behövdes så hade vi nog stått där än. Jag gissar att nästa rondellbygge i Borås blir där. Trafikljus skulle inte fungera då det skulle korka till Maxis parkering.
Det blir kanske lite bättre när hysterin kring nyöppnade Maxi har lagt sig. Annars torde kvartsrasten vid Södra torget snart vara ett minne blott.
Personligen tycker jag det varit mycket bättre att bussarna som går till/från Hedvigsborg raka vägen (9-an resp 7-an) fått göra Maxi-svängen i stället. Dels blir det inte så lång omväg och dels är det färre resande på de bussarna. Och så hade den relativt välutnyttjade hållplatsen vid Druvefors blivit kvar och därtill fått ännu bättre trafik.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Petter Swanberg (PSw)

Staffan!
Hade "nöjjet" köra 9:an nämnda dag; var också ..41 vid Maxi, och var 11 (elva) minuter sen från Södra torget mot Bergdalen. Har aldrig varit så sen med en 9:a. Anledning: man skall göra vänstersväng i Trandörondellen men samtidigt släppa "rusningstrafiken" mot Trandared, Gånghester, Dalsjöfors, Hedvigsborg, samt riksvägarna nr 27 (154) och 41 mot Karlskrona, Svenljunga resp. Varberg. Kvartsrasten du efterlyste försvann helt.. Det hela är strålande uttänkt av planerarna. (Bussen jag hade på linje 9 var MAN-generation 2 i Bs - vagn 047).

Svemicke

Citat från: Petter Swanberg (PSw) skrivet 27 april 2008, 00:51:49 AM
Staffan!
Hade "nöjjet" köra 9:an nämnda dag; var också ..41 vid Maxi, och var 11 (elva) minuter sen från Södra torget mot Bergdalen. Har aldrig varit så sen med en 9:a. Anledning: man skall göra vänstersväng i Trandörondellen men samtidigt släppa "rusningstrafiken" mot Trandared, Gånghester, Dalsjöfors, Hedvigsborg, samt riksvägarna nr 27 (154) och 41 mot Karlskrona, Svenljunga resp. Varberg. Kvartsrasten du efterlyste försvann helt.. Det hela är strålande uttänkt av planerarna. (Bussen jag hade på linje 9 var MAN-generation 2 i Bs - vagn 047).
Du hade la två bussar? 012 och 047?

Varför man ändrade linjerna över huvudtaget är över mitt förstånd. Linje 7 och 9 angjorde Trandögatan innan med. Baksidan av ICA Maxi. Den biten kan man väl gå? Eller boråsarna vill åka in i butiken också?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 27 april 2008, 02:12:21 AM
Du hade la två bussar? 012 och 047?

Varför man ändrade linjerna över huvudtaget är över mitt förstånd. Linje 7 och 9 angjorde Trandögatan innan med. Baksidan av ICA Maxi. Den biten kan man väl gå? Eller boråsarna vill åka in i butiken också?

Fast en del av de här problemen slipper du om man vänder på det och låter bussarna ta med Maxi på Hedvigsborgs-delen i stället.
Busshållplatsen på baksidan ligger för långt från entrén för att vara intressant. Men gångsträckan skulle kunna halveras om man också byggde en ny gångväg.
Problemen vid själva Maxi kan vara initialproblem, som i stort sett upphör när den första köphysterin gått över. Men problemen i Åhaga-rondellen kommer att kvarstå och det gäller även korsningen Trandögatan-Druveforsvägen i andra riktningen. Det finns ytterligare ett problem, nämligen att vid Vasastaden komma ut på Österleden. Visserligen en högersväng men det kan vara rätt långt mellan luckorna på leden. Det är dessutom erbarmerligt dålig sikt här. Det problemet slipper man helt om man låter Hedvigsborgs-bussen ta svängen via Maxi i stället.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 april 2008, 08:41:11 AM
Fast en del av de här problemen slipper du om man vänder på det och låter bussarna ta med Maxi på Hedvigsborgs-delen i stället.
Busshållplatsen på baksidan ligger för långt från entrén för att vara intressant. Men gångsträckan skulle kunna halveras om man också byggde en ny gångväg.
Problemen vid själva Maxi kan vara initialproblem, som i stort sett upphör när den första köphysterin gått över. Men problemen i Åhaga-rondellen kommer att kvarstå och det gäller även korsningen Trandögatan-Druveforsvägen i andra riktningen. Det finns ytterligare ett problem, nämligen att vid Vasastaden komma ut på Österleden. Visserligen en högersväng men det kan vara rätt långt mellan luckorna på leden. Det är dessutom erbarmerligt dålig sikt här. Det problemet slipper man helt om man låter Hedvigsborgs-bussen ta svängen via Maxi i stället.


Problemet går väl att lösa med andra linjer? 3, 4 och 5 är ju lediga. Dessa kan gå via Maxi från högtrafikerade områden. På så sätt får dessa områden fler bussar samtidigt som det då lär gå bussar via ICA Maxi. Det skulle nästan gå att göra om hela Borås linjesystem.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 27 april 2008, 13:57:54 PM
Problemet går väl att lösa med andra linjer? 3, 4 och 5 är ju lediga. Dessa kan gå via Maxi från högtrafikerade områden. På så sätt får dessa områden fler bussar samtidigt som det då lär gå bussar via ICA Maxi. Det skulle nästan gå att göra om hela Borås linjesystem.

Nja, linje 3 är väl inte ledig. Däremot har den i dag väldigt bra gångtider och skulle väl hinna ta svängen via ICA Maxi. Nu har jag dock hört att den till sommaren skall förlängas till Almenäs och då blir det ju lite tuffare omloppstider.
Att inrätta en ny linje förbi Maxi går väl knappast motivera ekonomiskt.
Den givna lösningen har jag redan skissat, nämligen att göra Maxi-slingan i andra änden på ringlinjen. Alternativt så leds linjerna 15 och 16 om att gå via Maxi. Men då krävs det ytterligare en buss i omloppen på linjerna 10 samt 11-16. Men man är snart där ändå. Förseningarna på t ex linje 15 är oacceptabelt stora som det är redan nu. Även linjerna 44 och 46 kan med fördel gå via Maxi.
Det finns också möjlighet att anlägga en ny hållplas på gräsplanen framför parkeringen för bussar på linje 9 i rikting in mot stan. Då blir gångvägen från Maxi inte längre än till de platser på bilparkeringen som är längst bort och eftersom de flesta väl skall i riktning mot stan blir det alltså då de har tunga kassar som det blir så.
På linje 9 i dag är det ofta så att det stiger på fler resenärer vid de två hållplatserna på Kristineberg än på hela linjen i övrigt. Restiden till Södra torget har tidigare varit 3-4 minuter. Nu är den minst dubbelt så lång. Att gå till fots tar en dryg kvart. Motsvarande gäller med linje 7 i andra riktningen, även om du kanske får lägga på 5 minuter på gångtiden till fots på grund av backarna. Man kanske kan utgå från att bussresandet till och från Kristineberg kommer att minska kraftigt.
Det finns alltså många lösningar på det här problemet. Jag förstår bara inte varför man har valt en av de sämsta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 april 2008, 18:28:13 PM
Nja, linje 3 är väl inte ledig. Däremot har den i dag väldigt bra gångtider och skulle väl hinna ta svängen via ICA Maxi. Nu har jag dock hört att den till sommaren skall förlängas till Almenäs och då blir det ju lite tuffare omloppstider.
Att inrätta en ny linje förbi Maxi går väl knappast motivera ekonomiskt.
Den givna lösningen har jag redan skissat, nämligen att göra Maxi-slingan i andra änden på ringlinjen. Alternativt så leds linjerna 15 och 16 om att gå via Maxi. Men då krävs det ytterligare en buss i omloppen på linjerna 10 samt 11-16. Men man är snart där ändå. Förseningarna på t ex linje 15 är oacceptabelt stora som det är redan nu. Även linjerna 44 och 46 kan med fördel gå via Maxi.
Det finns också möjlighet att anlägga en ny hållplas på gräsplanen framför parkeringen för bussar på linje 9 i rikting in mot stan. Då blir gångvägen från Maxi inte längre än till de platser på bilparkeringen som är längst bort och eftersom de flesta väl skall i riktning mot stan blir det alltså då de har tunga kassar som det blir så.
På linje 9 i dag är det ofta så att det stiger på fler resenärer vid de två hållplatserna på Kristineberg än på hela linjen i övrigt. Restiden till Södra torget har tidigare varit 3-4 minuter. Nu är den minst dubbelt så lång. Att gå till fots tar en dryg kvart. Motsvarande gäller med linje 7 i andra riktningen, även om du kanske får lägga på 5 minuter på gångtiden till fots på grund av backarna. Man kanske kan utgå från att bussresandet till och från Kristineberg kommer att minska kraftigt.
Det finns alltså många lösningar på det här problemet. Jag förstår bara inte varför man har valt en av de sämsta.
Linje 3 går att göra ledig. Den är i dagsläget en förgrening av ettan. De mesta delarna av linjesträckningarna är de samma både för linje 1 och linje 3. Ytterligare ett resultat av Borås usla planeringsförmåga. Hässleholmen har varken buss till Coop Forum eller Resecentrum medan Hulta har både förbindelse till lasarettet och Resecentrum.

Bussarna som ska ut från Trandögatan på Rv27 kan bli uppemot fem till tio minuter fördröjda då det råder rusningstrafik på 27:an. Genomtänkt planering igen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 29 april 2008, 13:02:35 PM
Linje 3 går att göra ledig. Den är i dagsläget en förgrening av ettan. De mesta delarna av linjesträckningarna är de samma både för linje 1 och linje 3. Ytterligare ett resultat av Borås usla planeringsförmåga. Hässleholmen har varken buss till Coop Forum eller Resecentrum medan Hulta har både förbindelse till lasarettet och Resecentrum.

Bussarna som ska ut från Trandögatan på Rv27 kan bli uppemot fem till tio minuter fördröjda då det råder rusningstrafik på 27:an. Genomtänkt planering igen.

Jag håller i sak helt med dig. Men vi kanske kan ta detta oss emellan i stället då jag tror att intresset i Bussnack för linjedragningarna i Borås är rätt begränsat. Vill någon mer vara med och diskutera detta så skicka bara ett privat meddelande till mig.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2008, 18:22:42 PM
Jag håller i sak helt med dig. Men vi kanske kan ta detta oss emellan i stället då jag tror att intresset i Bussnack för linjedragningarna i Borås är rätt begränsat. Vill någon mer vara med och diskutera detta så skicka bara ett privat meddelande till mig.


Varför det? Det står Borås "locals" i överskriften. De som inte är intresserade av Borås läser nog inte tråden alls. De som är intresserade följer nog gärna med. Varför begränsa oss då? :)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jona

Citat från: Svemicke skrivet 30 april 2008, 01:14:09 AM
Varför det? Det står Borås "locals" i överskriften. De som inte är intresserade av Borås läser nog inte tråden alls. De som är intresserade följer nog gärna med. Varför begränsa oss då? :)

Jag läser ALLA trådar som berör linjer, förslag på förbättringar (eller försämringar) osv... Så fortsätt gärna och diskutera här. En sak dokk, fast det är inte erat fel. Varför kan inte västtragik ordna med riktiga geografiska kartor på hemsidorna. Vill jag nu TEX kolla vilka väg linjerna kör i Borås på deras sida får jag bara upp en schematisk karta med linjer som inte äns stämmer med verkligheten. Raka sträck bara....

/Jona
MVH Filosofen Jona