Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bus4us skrivet 19 augusti 2022, 14:40:36 PM

Titel: Winline tech, fulltank på under 2h
Skrivet av: Bus4us skrivet 19 augusti 2022, 14:40:36 PM
På bilden så tankar den upp 2 King Long bussar vars batterikapacitet ligger på 422w.

Under 2h på fulltank, är det bra?

https://www.linkedin.com/posts/hybricon-bus-system-ab_lyckad-dubbelladdning-av-elbuss-2x120-kw-activity-6966364075152834561-L50r?utm_source=linkedin_share&utm_medium=member_desktop_web
Titel: SV: Winline tech, fulltank på under 2h
Skrivet av: Walter skrivet 19 augusti 2022, 14:55:33 PM
Är det inte så att all form av snabb laddning sliter hårdar på battericellerna jämfört med att ladda mer långsamt?
Många snabbladdare leder till tätare batteribyten?
Titel: SV: Winline tech, fulltank på under 2h
Skrivet av: Bus4us skrivet 19 augusti 2022, 15:01:48 PM
Så kanske det är, är väl frågan hur länge batteribussar är tänkt att de ska hållas i drift innan de byts ut...

I detta fall så använder de CATL batterier och har 10 års garanti
Titel: SV: Winline tech, fulltank på under 2h
Skrivet av: sa0azs skrivet 03 september 2022, 23:53:27 PM
Bra och bra, det beror väl på vad man jämför med.

Jämfört med en diesel- eller gasbuss är det ju inte särskilt imponerande.
Titel: SV: Winline tech, fulltank på under 2h
Skrivet av: Ersa skrivet 04 september 2022, 09:05:59 AM
Nu är det ju knappast billigt eller ovanligt med flera motorbyten under 10-15 år på en buss med förbränningsmotor heller. Bara det att man inte vill tala högt om detta, samtidigt som man enbart fokuserar på att batteribyten skulle vara dyra och problematiska.