Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Ulf Berlin skrivet 14 augusti 2022, 20:24:50 PM

Titel: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 14 augusti 2022, 20:24:50 PM
...och Örebro Trafik 219-Näckrosbuss 3237:
(https://i.postimg.cc/Hxk5GshK/IMG-2970.jpg) (https://postimg.cc/mcKhCRRN)
Sedd i Mariefred någon gång på 90-talet och då i form av informationsbuss från Strängnäs kommun./Ulf
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: zjbus skrivet 14 augusti 2022, 22:36:03 PM
Tack för ditt foto på denna Volvo B10M55 1981 som finns kvar i registret. Senast godkända besiktning 2005-07-28, Avställd 2005-08-02 och körförbud 2006-08-01
Källa: Transportstyrelsen.
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: AL skrivet 15 augusti 2022, 00:00:49 AM
219 är det dock inte.  Såvitt jag kommer ihåg levererades denna till dåvarande Länsbussarna i Örebro län för test av ledbussar mellan Örebro och Karlskoga, men överfördes senare till stadstrafiken i Örebro där den, om jag inte minns fel, fick nr 220. Ungefär samtidigt testades dessutom ledbuss i stadstrafiken i Örebro med en närmast identisk vagn med nr 210. Den hade dock dörrställning 2-2-1-0...

Bussen ovan hade inv.nr 46? någonting hos Länsbussarna...

Liksom flera av Örebros Scania-bussar, fick både denna och 210 främre skyltskåpen ombyggda för att få plats med digitala skyltskåp...
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: Christer K skrivet 15 augusti 2022, 01:00:59 AM
219 är det dock inte.  Såvitt jag kommer ihåg levererades denna till dåvarande Länsbussarna i Örebro län för test av ledbussar mellan Örebro och Karlskoga, men överfördes senare till stadstrafiken i Örebro där den, om jag inte minns fel, fick nr 220. Ungefär samtidigt testades dessutom ledbuss i stadstrafiken i Örebro med en närmast identisk vagn med nr 210. Den hade dock dörrställning 2-2-1-0...
Bussen ovan hade inv.nr 46? någonting hos Länsbussarna...468 var numret enligt Svensk Busshistoria.
Liksom flera av Örebros Scania-bussar, fick både denna och 210 främre skyltskåpen ombyggda för att få plats med digitala skyltskåp...
Bussen hade 210 och var den första av ledbussar i Örebro, den kom 1982, 1985 kom 6 st. samt de sista 3 bussarna kom 1987, De fick nummer serie 215 - 223. Kommer dock inte ihåg att vi fick någon buss till ÖTAB, Däremot gick det en ledbuss på LB linjen Örebro - Odensbacken. Tydligen fick vi den som buss 219 till Örebro, kan gissa att denna gick på Mariebergs - Mosås linjen via OBS Marieberg nu Marieberg Galleria.
// Christer K
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 15 augusti 2022, 09:00:51 AM
Bussen hade mycket riktigt nr 468 hos Länsbussarna och gick på linjen Karlskoga-Örebro som ny. I slutet av 1985 hamnade den hos Örebro Trafik med nr 220 (ej 219 som Svensk Busshistoria anger). Hos Näckrosbuss fick den nr 3237 som angivet.
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 15 augusti 2022, 19:55:49 PM
Tack för kompletterande uppgifter./Ulf
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: AL skrivet 16 augusti 2022, 01:23:27 AM
Bussen hade 210 och var den första av ledbussar i Örebro, den kom 1982, 1985 kom 6 st. samt de sista 3 bussarna kom 1987, De fick nummer serie 215 - 223. Kommer dock inte ihåg att vi fick någon buss till ÖTAB, Däremot gick det en ledbuss på LB linjen Örebro - Odensbacken. Tydligen fick vi den som buss 219 till Örebro, kan gissa att denna gick på Mariebergs - Mosås linjen via OBS Marieberg nu Marieberg Galleria.
// Christer K

Det fanns väl även en med inv.nr 211, inköpt begagnad från Jämtlandsbuss? Var det inte en Ikarus?
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: Christer K skrivet 19 augusti 2022, 01:50:17 AM
Det fanns väl även en med inv.nr 211, inköpt begagnad från Jämtlandsbuss? Var det inte en Ikarus?
Nej någon 211 har inte funnits i Örebro vad jag kan minnas. 210 och sedan från 215 och uppåt.
Möjligt om Länstrafiken hade en sådan buss. Örebro Trafik hade det inte.
// Christer K
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 19 augusti 2022, 10:43:54 AM
211 var en bokbuss.
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: AL skrivet 20 augusti 2022, 01:29:57 AM
Jag är väldigt säker på att det funnits en Ikarus-ledbuss i Örebro, begagnad från Jämtlandsbuss, om än inte långvarig eftersom den var begagnad...
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: AL skrivet 20 augusti 2022, 01:34:03 AM
Efter kontroll mot Busshistoria så dyker den trots allt upp - med nr 211   :D

https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/23865 (https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/23865)
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: Christer K skrivet 20 augusti 2022, 01:51:50 AM
Denna kom till Örebro 1994 och inte på 80 talet som de andra ledbussarna. Dessutom kom denna till T-Buss AB så det var efter ombildandet av Örebro Trafik AB.
Om 211 fanns och var en Bokbuss var denna byggd i Finland på Volvo chassi. Fanns endast en dörr på den och det var i mitten på bussen. Tror att den var registrerad som lastbil, fast den kallades för bokbuss.
Bild på första bokbussen i Örebro. Denna gick fram till 1980.
http://mediaarkiv.orebro.se:8080/bildarkivet/SearchResult_RecordInfo.jsp?page=4&imageSize=1024 (http://mediaarkiv.orebro.se:8080/bildarkivet/SearchResult_RecordInfo.jsp?page=4&imageSize=1024)
// Christer K
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: virtual1 skrivet 22 augusti 2022, 13:32:41 PM
Söklänken funkar inte....
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 24 augusti 2022, 08:19:15 AM
Nej, det går inte att länka till ett sökresultat. Använd denna i stället. Sök på bokbuss.

http://mediaarkiv.orebro.se:8080/bildarkivet/
Titel: SV: F d Länstrafiken i Örebro 468...
Skrivet av: Resenären skrivet 13 september 2022, 09:13:26 AM
Örebro köpte som ovan sagt 210 1982 för att testa ledbussar på linje 11 där den gick under en provperiod. 1985 köptes den första serien 215-219 - fem bussar plus en i reserv hade fungerat för linje 11 däremot kom bussarna istället att användas på linje 12 - som med 10 min trafik krävde 8 vagnar. Samtliga ÖTAB köpta vagnar hade dörrställning 2-2-0-1 Länsbussarna 468 hade 1-1-0-1 och överfördes till ÖTAB som 1987 köpte 221-223, alltså hade man 1987 8 vagnar av samma modell och två äldre i reserv. Nät T-buss bildades kändes säkert denna reserv liten och ytterligare vagn inköptes.

När sedan Näckrosbuss kom så förnyades ledbussparken i Örebro genom att bussar flyttades från Linköping, något yngre vagnar med dörrställning 2-2-0-2