Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 07 juli 2022, 11:39:10 AM

Titel: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juli 2022, 11:39:10 AM
Det finns uppenbarligen en hel del bekymmer med ersättningstrafiken i Vallentuna och Österåkers kommuner denna sommar. Talesättet "går som tåget" passar inte riktigt in.

https://www.mitti.se/nyheter/kaos-i-trafiken-nar-sl-stangde-av-taget/repvfA!p61zmYbGuqxk@0FqXII95Q/

https://www.mitti.se/nyheter/flera-avakningar-i-vallentuna/repvgg!sIqTAkbj7HIA8PtgIpA8Q/

Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 07 juli 2022, 13:07:27 PM
"Det var samma sak i båda fallen, säger Thomas Charrier, pressansvarig på Transdev. Bussen fick möte i kurvan och bilen körde lite fort. Bussföraren fick svänga åt höger för att undvika krock och hamnade i diket."

Är det verkligen en normal reflex hos en bussförare att köra i diket om man möter en personbil som kör fort på en krokig väg? Ok att vägen kan vara svår men det där låter som årets bortförklaring! Hur fort körde bussen liksom?
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 juli 2022, 13:16:22 PM
Min tanke är väl att man bromsar och håller åt sidan så mkt det går, att lägga en buss där man även kan ha passagerare i diket gör man nog inte i första taget, så länge det inte är en frontalkrock man ska undvika så är det nog så.

Sedan är det väl så att kan man vägen och har kört tunga fordon i många år är det mycket lättare än om man är nyutbildad och kanske bara kört sträckan en gång eller så, då är det lätt att bli överraskad och kanske tycka att det blev väldigt trångt och reagera efter det.

Det är ju så att det finns ofta mer plats än vad man tror.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 juli 2022, 14:40:57 PM
Första länken i första inlägget är SL i ett nötskal.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juli 2022, 14:50:29 PM
Är det nyutbildade ovana förare vid varenda RB-avstängning numera? Ständigt hög personalomsättning i en bransch leder knappast till att man bibehåller erfarenhet och kvalitet.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 07 juli 2022, 15:08:15 PM
Huvudmannen kan ju ställa krav på kvalitet om man vill ha det. Men nu har man ju gått ifrån det då man tycker att det är viktigare med lågt pris.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 juli 2022, 15:27:32 PM
Flera av dessa punkter är svåra att bemästra genom kravställning vid upphandlingen.

Man kan inte ställa krav på att bussarna inte får hamna i diket
Man kan inte ställa krav på att förarna måste ha minst 5 års erfarenhet av att köra buss och minst 2 års erfarenhet av att köra i området.

Eller visst kan man göra det senare men då kommer det inte att rulla några bussar.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 07 juli 2022, 16:11:26 PM
Nej vad skulle man få ut av att kräva ett visst antal års erfarenhet? Det finns väl gott om förare som har kört uruselt i 10-20 år och gör samma fel hela tiden.

Man kommer väl långt på att höja kraven på tidhållning och vitena för ej utförd trafik. Då måste bolagen införa mer realistiska tidtabeller ( = lägre hastighet ) och utbilda förarna så att de hittar bättre och då blir de inte överraskade så lätt. Båda dessa saker är bra för säkerheten.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juli 2022, 16:21:47 PM
Det utbildas ju nya förare hela tiden. Som ansvarig kanske man skulle börja fråga sig varför personalomsättningen fortsätter vara så hög år efter år i branschen. Om det nu finns folk som ser sig själv som ansvariga, och vill förändra saker till det bättre.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: buskörare skrivet 07 juli 2022, 16:22:04 PM
Det är jäkligt tight på ställen på de vägarna och mycket trafik. Jag kör mycket bil där och ser ofta bilar komma snävt i kurvorna. Inte konstigt att man försöker väja undan på ren reflex i sånna lägen.
Att bilister faktiskt får lära sig visa hänsyn, tycker jag är fullt logiskt. Men det tycker ju såklart inte bilisterna...  ::)

Sen är det lite kul att läsa kommentarerna på facebook om detta.
En tycker "de kör alldeles för fort!"
En annan "de kör ju så sakta!"
En tycker "de måste lära sig hålla åt sig!"
Och en annan "de måste ju lära sig att inte köra så nära kanten!".

Inte lätt!
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 07 juli 2022, 16:32:13 PM
Det är väl just för att det varierar vilt när man tar de förare man kan få, som klagomålen låter helt motstridiga!
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juli 2022, 16:45:28 PM
Vägen har sett ut som den alltid gjort, i alla år, och ända sedan 1990-talet har det körts ersättningstrafik under planerade avstängningar av järnvägen. Men så mycket incidenter och dikeskörningar som det skett det senaste årtiondet är rätt exceptionellt, jämfört med bara 00-talet.
Visst var det lite mindre trafik på vägarna då, och folk körde dessutom inte lika vårdslöst och aggressivt med sina personbilar då. Men inte heller körde de rätt erfarna bussförarna av vägen speciellt ofta, utöver vintertid. Under hela sommaren 2004 kan jag inte minnas en enda sådan incident mellan Kårsta och Roslags-Näsby.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 07 juli 2022, 18:08:31 PM
Allting blir dyrare och dyrare i Stockholm, inte konstigt om vägarna fylls med stressade jobbpendlare och dåliga bussförare. Sen behöver väl inte allt i det här forumet handla om Kårsta heller, det är mycket fler som drabbas i Täby och Österåker. Och så undrar man ju varför den där roslagsbanan måste vara avstängd varenda sommar...
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 07 juli 2022, 18:14:50 PM
Vem är förresten underentreprenören som det nämns att det finns en?
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juli 2022, 18:40:04 PM
Citat från: Bältes-Assar skrivet 07 juli 2022, 18:08:31 PM
Sen behöver väl inte allt i det här forumet handla om Kårsta heller, det är mycket fler som drabbas i Täby och Österåker.

Tja, nu handlade ju åtminstone den ena artikeln i startinlägget om avåkningar och dikeskörningar, som mestadels skett mellan Frösunda och Kårsta. Då är det väl naturligt att ta upp detta. Alla forumdeltagare är välkomna att ta upp hit mycket de bara vill om Täby och Österåker, i egna eller andras trådar. Sommaren 2004 jag nämnde var mig veterligen bara Kårstalinjen avstängd.

Citat från: Bältes-Assar skrivet 07 juli 2022, 18:14:50 PM
Vem är förresten underentreprenören som det nämns att det finns en?

Det finns åtminstone två UE som kör 28:orna till Åkersberga och Österskär, och dessa listas i alla trådar som handlar om fordonen på ersättningstrafiken.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: buskörare skrivet 08 juli 2022, 04:09:52 AM
Nej, vägarna är ju likadana. Lite mer trafik tror jag är en underdrift och framförallt så är det ju så, att intresset för att bli busschaufför har dalat extremt sen 90-talet och även sen början av 2000-talet. Så jag är inte ett dugg förvånad över att kvaliteten minskat. Och det borde ingen vara, som kört 15+år.

Dessutom, de som kör på ersättningstrafiken på Roslagsbanan numera, är inte erfarna. Det har de inte varit senaste åtminstone 9 åren. Troligtvis skulle det se bättre ut om man satte ut erfarna förare, men de har ju redan sina scheman och jag tror inte intresset bland oss som kört ett bra tag, är speciellt stort för att köra Roslagsbanan.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Peter Rost skrivet 08 juli 2022, 06:19:20 AM
Körs linje 27A, B, och K enbart av förare från Transdev?

//Peter
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2022, 11:46:43 AM
Citat från: buskörare skrivet 08 juli 2022, 04:09:52 AM
Dessutom, de som kör på ersättningstrafiken på Roslagsbanan numera, är inte erfarna. Det har de inte varit senaste åtminstone 9 åren. Troligtvis skulle det se bättre ut om man satte ut erfarna förare, men de har ju redan sina scheman och jag tror inte intresset bland oss som kört ett bra tag, är speciellt stort för att köra Roslagsbanan.

Nu är det ju svårt att jämföra situationer med varandra då över elva år gått, och många har gått i pension under dessa år, men innan 2011 bakåt i tiden var det inga större problem att få in erfarna förste från Busslinks trafikområden Norrort och Norrtälje, samt att även ordinarie personal på dåvarande Swebus Vallentuna förstärkte 661:an med utökade avgångar norr om Lindholmen. Lägg därtill sisådär fyra-fem lokala företag som hade gott om förare, och hoppade in vid nästan varenda tågersättning, även på Österskärsgrenen av Roslagsbanan, tunnelbanan och Tvärbanan.
Fascinerande hur man gick från detta välorganiserade inövade arrangemang till i stort sett enbart oerfarna förare, varav många i diket, på så kort tid.

Kanske blir det förbättringar under 2022 när man återförenar Norrort med Norrtälje igen, och dessutom får tillbaka en hel del chefer och trafikledare som arbetade i området före delningen 2011.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 08 juli 2022, 16:10:33 PM
Sommarens arbeten är väl de sista stora jobbet på Roslagsbanan under överskådlig tid, så det blir väl inga såna här mega-ersättningar på ett par år efter det.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2022, 16:36:17 PM
Med den nya X15p-depån i Molnby (Vallentunadepån) blir banan dessutom mycket mindre sårbar om stora arbeten måste ske söder om Roslags Näsby och Mörby.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 08 juli 2022, 19:02:51 PM
Den här sommarens långa avstängning visar ju att man kan stänga av hela banan trots att det finns en depå i norr. Gissar att de inte vill skicka all personal med buss till och från Roslags näsby hela sommaren samt att de som underhåller tågen inte tycker att det går att reparera de gamla vagnarna i den nya verkstaden.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2022, 21:43:06 PM
Tror inte att nån tyckt så mycket i frågan, utan det är väl mera åt att Vallentunadepån tydligen är konstruerad och anpassad för enbart nya X15p, som det bara finns någon enstaka av idag, som under avstängningen rullar vidare på prov på Kårstalinjen. Medan alla X10p även fortsättningsvis ska utgå från Östra station, samt underhållas i Mörby. Så det blir aldrig någon direkt flytt och byte av depå att tala om, utan snarare en väldigt långsam övergång mot den nya depån, då många gissningsvis X10p kommer att finnas kvar bra länge i framtiden.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 08 juli 2022, 22:59:45 PM
Det mesta underhållet på de gamla tågen görs tydligen på östra station utan att lyfta vagnarna, så det skulle man nog klara under en sommar i den nya depån också om man kör vagnarna på trailer till mörby vid behov. Det kan inte vara det som är problemet, så därför tror jag att det är vad folk tycker som är problemet!  :)
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Kristian skrivet 09 juli 2022, 01:12:46 AM
Det görs endast tillsyn på Östra. X10p går in för översyn en gång per månad/var 12 000:de kilometer på Mörby, vilket innefattar lyft av vagnarna. Det gjordes översyn på ett till två tågsätt per dag när jag arbetade där (2005-2009) vilket knappast har minskat, så det skulle i så fall innebära minst tre till sex tur- och returresor med lastbilstransport per dag.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 09 juli 2022, 12:02:21 PM
Fast nu räknar du väl lite överdrivet, en sommar med kraftigt reducerad trafik borde man ju i så fall klara med betydligt färre transporter om varje fordon går en månad mellan verkstadsbesöken.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 09 juli 2022, 12:11:35 PM
Man skulle ju ändå inte kunna köra med speciellt många tågsätt ändå totalt, då ingen annan station i södra änden av banan lär klara av alla vändande tåg, som Östra station gör. Så sist och slutligen skulle det ändå bli väldigt reducerad trafik, och behövas massa förstärkningsbussar. Kanske rentav att en sådan lösning skulle bli dyrare än dagens totalavstängning?
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 09 juli 2022, 12:24:23 PM
Det billigaste är såklart att aldrig köra några tåg, men nu har man ju investerat rätt mycket i en järnväg och då är det ju lite dålig service att stänga av den om och om igen, men men...
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: admin skrivet 09 juli 2022, 13:37:22 PM
Får hojta lite mittåt här. Ämnet Roslagsbanan överlag är intressant, men det hör inte hemma i tråden och som företeelse kanske även mera är ett ämne för SJK:s Postvagn (https://postvagnen.com/sjk-forum/).


Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 09 juli 2022, 14:32:51 PM
Okej det spårade ut lite men poängen är väl att när man ska ha så väldigt mycket bussersättning samtidigt, och dessutom hela sommaren så blir det ju ännu svårare att få nån som helst kvalite på den. Så om man hade kunnat köra tåg på delar av banan och i synnerhet då på Ersas favoritsträckor i norr så hade det ju blivit mindre fiaskofaktor på busstrafiken tänker jag! Det verkar lätt som att man ser bussar och förare som en oändlig resurs men det är de ju tydligen inte!
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 09 juli 2022, 16:51:28 PM
Mina "favoritsträckor" består väl i princip av området där jag arbetar, dvs mer än norra tredjedelen av länet, inklusive hela Roslagsbanan, samt en bra bit av Knivsta och Uppsala kommuner. ;)
Men förstår hur du menar i övrigt.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Walter skrivet 09 juli 2022, 18:59:51 PM
Varför två trådar på samma ämne om än på olika tavlor?
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 juli 2022, 19:36:29 PM
Den ena handlar om vilka bussar som rullar där, ena andra om hur trafiken fungerar typ.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ola Å skrivet 09 juli 2022, 21:05:19 PM
Som boende längs med Roslagsbanan måste jag ju säga att det är en prövning utöver det vanliga att åka ersättning den här gången, Junior & co och Ofrgrulia (heter de verkligen så?) har ju inte riktigt fått till det, fortfarande står det ofta "Ej i trafik" på bussarna och det sitter en skrynklig papperslapp i rutan som anger vilken ersättningsbuss det är.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 09 juli 2022, 21:49:25 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 09 juli 2022, 19:36:29 PM
Den ena handlar om vilka bussar som rullar där, ena andra om hur trafiken fungerar typ.

Just precis. Den ena består av fordonslistor, och denna tråd handlar om själva trafiken rent allmänt. Precis den fördelning som de bägge tavlorna har.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 juli 2022, 06:06:04 AM
Kanske för snarlika namn att ett tillägg efter trådens namn behövs

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 10 juli 2022, 08:27:36 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 08 juli 2022, 06:19:20 AM
Körs linje 27A, B, och K enbart av förare från Transdev?

//Peter
Jag har bara sett Transdevs förare och bussar på 27K (ordinarie VDL från Okvista).
Det verkar åtminstone mestadels om inte uteslutande vara Transdevs förare och bussar som kör 27A och B också utifrån vad jag själv observerat här i Vallentuna.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 10 juli 2022, 08:57:24 AM
En anledning till att ersättningstrafiken ser ut som den gör i år är förutsättningarna.

Den som kör tågen i vanliga fall har även ansvaret för ersättningstrafiken.
Ersättningsbussarna skall ha liknande förutsättningar som ordinarie bussar i SL-trafiken gällande möjlighet att visera biljetter.

En utmaning i år blev att Transdev som kör tågen inte fått tillgång till bussdepåer och förare i Norrort och Norrtälje eftersom de upphandlingarna överklagats och trafikstarten därmed flyttats fram.
Detta gissar jag är en starkt bidragande anledning till att Transdev kör Kårstagrenen i egen regi eftersom de har depån i Okvista.
Den rymmer inte alla ersättningsbussarna, men kan användas för tank  tvätt och raster gissar jag.
På Österskärs- och Näsbyparkslinjerna var det enklare att anlita en eller flera underentreprenörer för att slippa depåfrågan.

Avåkningar norr om Vallentuna var enligt min erfarenhet inte helt ovanliga även på 00-talet när jag och Ola med flera körde på ersättningstrafiken.
Då körde vi ledbussar ända till Kårsta vill jag minnas, men redan på Lindholmsvägen kördes det av och inte sällan för att vissa förare inte hade koll på placeringen av bussen på vägen eller blev skrämda vid möten med andra stora fordon.

En skillnad då mot nu är dock att sociala medier inte var tillnärmelsevis lika utbrett, så det tog lite längre tid för nyheterna att spridas.
Sedan har det ju byggts väldigt mycket i Lindholmen de senaste 20 åren vilket sannolikt ökat både mängden resande, bussar och antalet klagomål.
Samtidigt har det också blivit lättare att klaga under samma tid i och med sociala mediers framväxt och nya kontaktvägar till SL som exempelvis chatt som jag gissar inte fanns för 20 år sedan.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juli 2022, 09:11:39 AM
Nu står ju de bägge underentreprenörernas bussar även de i Okvista, om än på en egen enkel grusplan något kvarter norr om de bägge ordinarie SL-depåerna. Ändå bra tänkt att låta sina UE hållas på enbart Åkersberga/Österskär där det mestadels är breda vägar, till skillnad från vägen mellan Frösunda och Kårsta/Söderhall.
Hoppas förutsättningarna kommer bli bättre i framtiden då Transdev kan placera ut ersättningsfordon inte bara i Okvista, utan även i Täby, Åkersberga och Rimbo, samt få tillgång till en utökad förarpool. Det är ändå rätt mågna mångåriga förare i Norrtälje TO som kan både RB-ersättningen och ett flertal Täbylinjer, som inte haft möjlighet att köra dessa på 11 år. Dvs mycket av en tillbakagång till hur dåvarande Busslink skötte det hela.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 juli 2022, 10:46:46 AM
När jag var i Vallentuna körde Ofgrulia en avgång på 27K vid 9 med en blå Volvo 8500 så jag antar att UE endast rycker in på linje 27 i nödfall

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: igel skrivet 12 juli 2022, 16:37:04 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 juli 2022, 09:11:39 AM
Det är ändå rätt mågna mångåriga förare i Norrtälje TO som kan både RB-ersättningen och ett flertal Täbylinjer, som inte haft möjlighet att köra dessa på 11 år.
Nu är det väl ytterst få Täbylinjer som går på det sätt de gjorde under Keolis sista år.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juli 2022, 17:33:21 PM
Det var rätt många Täbylinjer som lades om då och då redan under Busslinks sista decennium, men detta är ju rätt irrelevant egentligen, då man hur som helst lär linjeutbilda i vilket fall som helst. Men det kanske underlättar att många förare från nordost har en rätt bra helhetskoll på Täby , Vallentuna och Österåker sedan många år.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: buskörare skrivet 09 augusti 2022, 09:32:00 AM
Funderar lite på att många kör med civila kläder. Vad gäller då om nått händer mot dom? Kan man fortfarande hävda tjänstemannarollen?

Angående blå bussar, så tror jag Närkevagnarna körs av Transdev själva. Medan Västtrafiksvagnarna körd av underentreprenörerna.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 augusti 2022, 10:13:41 AM
Citat från: buskörare skrivet 09 augusti 2022, 09:32:00 AM

Angående blå bussar, så tror jag Närkevagnarna körs av Transdev själva. Medan Västtrafiksvagnarna körd av underentreprenörerna.

Så borde det vara då de står hos Transdev i Okvista, Vallentuna.
Bussarna från Västtrafik och UL tillhör ju underhuggarna.



/Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 09 augusti 2022, 12:43:45 PM
Det finns säkert vissa undantag, men överlag verkar Örebrobussarna tillhöra Transdev själva, medan bussarna i alla andra färger tillhör de inhyrda. Sen har de inhyrda även några röda fd SL-bussar, oftast skyltade 22 på bakre skylten.

Att köra i civila kläder är knappast tillåtet enligt kontraktet, men så länge Trafikförvaltningen inte bryr sig minsta lilla om att kolla upp att dessa regler följs, är det väl bara att köra på.
Blir en civilklädd förare utsatt för brott lär ingen domstol tolka denne som en tjänsteman, vid domslutet.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 09 augusti 2022, 18:11:50 PM
Om du uppenbarligen sitter och kör en SL buss i något så när uniformsmässig klädsel så är det nog lugnt även om det inte står något på den. Finns b.la ett fall där en taxiförare med jultomteslips ansågs som trafiktjänsteman fast han egentligen måste ha sett ut som vilken AW snubbe som helst. Men bilen var ju utan tvekan en taxi vilket spelade roll.

Jag är mer orolig för hur vissa uniformer ser ut som t.ex Arrivas fula pikétröjor, i.ofs kanske det räcker med att de är så fula att ingen frivilligt skulle ha dem på sig för att visa bortom allt tvivel att det är en uniform  ::)
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: buskörare skrivet 09 augusti 2022, 18:22:43 PM
Jag tycker Arrivas tröjor är fina! Färgen gör mig glad. Och jag ser dagligen folk med tröjor i liknande färg. Ja, utöver mina kollegor då.
Och hurvida t-shirt och jeans är uniformsmässigt, får såklart stå för var och en. För mig är det inte det, om deras förare stod utanför bussen, skulle jag tro det var en resenär. Och jag håller inte direkt med om att Uppsalagula, Västtrafik/Närkeblåa eller Sörmlandsgröna bussar är uppenbarliga SL-bussar. Helt klart skiljer sig våran åsikt i dessa fall!
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 09 augusti 2022, 23:25:06 PM
Tänkte inte på att det är lite olika bussar också. Men ändå så tror jag ändå inte att det är särskilt troligt att nån som står där och vevar mot föraren av en sådan buss skulle komma undan med misshandel för att han inte trodde att föraren av en buss i linjetrafik var en trafiktjänsteman bara för att bussen inte har SL lack.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 09 augusti 2022, 23:43:19 PM
Det kan räcka med felaktiga skor och ett par privata plagg, så kan det bli problem med tjänstemännaskyddet i rätten. Är man helt civilklädd som ersättningsförarna uppenbarligen är, lär det knappast bli enklare.
Men nu är tjänstemannaskyddet bara en del av ämnet. Den stora frågan är varför uniform och arbetskläder helt plötsligt saknas i SL-trafiken, och varför ingen reagerar på detta. Hur oseriös får vår kollektivtrafik egentligen bli?
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: buskörare skrivet 10 augusti 2022, 06:17:44 AM
Man behöver ju inte sitta på förarstolen för att bli utsatt för brott, kan lika gärna vara nått som händer i eller utanför bussen som föraren går för att kolla.

Men om allt går som det ska, är det över om 3 dagar. Körde lite i Danderyd igår, på rampen var det verkligen kaos.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: mittlinje skrivet 10 augusti 2022, 08:40:21 AM
En kollega, trafikledare, tog på sig privat jacka utanpå företagets märkta kläder vid arbetets slut och det övergick i beredskap. På väg hem blev hen uppkallad via Rakel angående hot/våld mot förare och då hen passerade platsen stannade hen till, gick fram till den som hade hotat, presenterade sig och blev nedslagen. Domstol anser att trots presentation, utrustning med Rakel i hand osv kan det inte dömas som våld mot tjänsteman utan som en helt vanlig misshandel. Tog fyra år p.g.a. pandemin att få en dom. Utifrån detta uppmanar jag alltid mina kollegor att alltid bära klädsel med tydlig företagsmärkning, aldrig dölja med privat jacka.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: igel skrivet 10 augusti 2022, 13:40:38 PM
Så länge något händer på förarplatsen lär det inte vara ett problem, det är när föraren eller trafikledaren går bak i bussen eller ut som klädseln blir viktig. Skor, brukar de flesta företag inte stå för, det viktigaste är att man lätt i stundens hetta kan uppfatta personen som just förare. Att man har en rakelradio eller skor från ett visst bussbolag är knappast viktigt, däremot vad man bär på överkroppen. Om personen samtidigt har på sig en "Make America great again"-keps lär den ändå inte tas för att vara förare.

Att man inte har någon uniform alls, borde vara en arbetsmiljöfråga och ett skakrav på entreprenören, i det här fallet Transdev.
  Att upphandlingen av busstrafiken i Roslagen drog ut på tiden kan inte vara en ursäkt. Det bör ha varit känt för Transdev långt innan planeringen för ersättningstrafiken ens började. Samtidigt bör man komma håg att Transdev faktiskt skulle ha kunna vinna Roslagsbanan medans någon annan tog hem busstrafiken i Roslagen, då hade Transdev i alla fall behövt lösa ersättningstrafiken på ett annat sätt.   
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Erling.L skrivet 10 augusti 2022, 19:58:07 PM
Vet inte hur det är för Transdev.

Men för oss på Keolis så har vi fått besked på att vår uniform leverans är försenad på grund av brist på tyger
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Ersa skrivet 10 augusti 2022, 20:22:09 PM
Ingen har väl påstått att Transdevs egen personal saknar uniform.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 augusti 2022, 09:01:01 AM
Ofgrulia verkar inte använda uniform över huvud taget, åtminstone har jag aldrig sett dem använda uniform.
Junior verkar blanda lite, jag har sett några förare använda pikétröja som det står Junior & co på.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: BSB101 skrivet 13 augusti 2022, 19:42:33 PM
Intressant, misstänker att det hela inte gick längre än Tingsrätten? Svårt dock att säga något om domslutet utan tillgång till domen.
Titel: SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
Skrivet av: buskörare skrivet 13 augusti 2022, 22:03:38 PM
Transdev fick svar på Roslagsbanan i maj 2021. Åtminstone skrevs kontrakt då. Det är ett drygt år efter att man egentligen skulle tagit över,om ingen överklagat.
Jag vet inte hur lång tid det tar att planera en sån här omfattande avstängning, så om det var nog tid eller ej får nån annan svara på.