Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: toddetoddelito skrivet 10 juni 2022, 09:13:56 AM

Titel: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 10 juni 2022, 09:13:56 AM
I UNT (som väl tyvärr har betalvägg, så försöker sammanfatta situationen) har det skrivits om att GUB-förare fälls av biljettkontrollanter när de skall ta sig tillbaka till depån (utan buss, men för att hämta sin bil) efter ett pass. Många slutar ju på annat ställe än där de hämtar sin buss, vilket leder till att man också inte har sin bil på plats där man börjar. Då har många förare heller inte lust att betala biljett för att komma tillbaka till depån, men att man också fälls på en kostnad motsvarande en dagslön (1500kr) om det kommer en kontrollant. Värt att nämna är också att depån idag finns i Fyrislund, vilket för den som inte är så säker på Uppsalas geografi ligger vid den sydöstra kanten av tätorten, en timmes promenad från Centralstationen. Nu har alltså GUB-förarna fått nog, och såväl dragit in Kommunal som samlat in 370 namnunderskrifter för att försöka förändra situationen.

Länkar till artiklarna:  https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/chaufforer-far-boter-pa-bussen-hela-min-dagslon-ar-borta/r4o2365j (https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/chaufforer-far-boter-pa-bussen-hela-min-dagslon-ar-borta/r4o2365j)
 https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/bussforare-jagas-av-kontrollanter-protestlistan-samlar-hundratals-varlden-har-forandrats/r1op5w3j (https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/bussforare-jagas-av-kontrollanter-protestlistan-samlar-hundratals-varlden-har-forandrats/r1op5w3j)
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Ted Selander skrivet 10 juni 2022, 10:40:27 AM
Frågan aktualiseras då och då på olika håll i landet.

I Jönköpings stadstrafik har Kommunal förhandlat fram (med Vy Buss) att resor mellan depån och de olika avlösningsplatserna ingår i tjänsten och alltså är arbetstid.
Det är alltså fullt möjligt att lokalt förhandla fram något liknande i Uppsala.

Inga problem då med Länstrafikens kontrollanter. Det händer att kollegor chansar och åker buss utan att vara i tjänst, då kostar det!

Det kan vara långa resor från Huskvarna till depån i Ljungarum i sydvästra Jönköping.
Resorna betalas till och från de hållplatser som ligger närmast depån. Sista biten (gånglänk) får man dock promenera på egen bekostnad (6-7 min).
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Jo skrivet 10 juni 2022, 14:47:45 PM
Vem är huvudman för stadstrafiken? Det är väl denne som bestämmer vilka färdbevis som är giltiga.

Att de har rätt att åka i tjänsten innebär ju inte per automatik att man bara kan knalla ombord utan att betala. (Sen kanske det på vissa ställen har blivit den smidigaste lösningen för alla parter så att det accepteras av beställaren) Fast det kan ju lika gärna vara så att arbetsgivaren skall tillhandahålla tjänstekort eller att de anställda löser biljett och lämnar in en reseräkning.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2022, 16:47:11 PM
UL är numera huvudman även för Uppsalas tätortstrafik, trots att denna inte upphandlas.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 10 juni 2022, 18:49:46 PM


I UNT (som väl tyvärr har betalvägg, så försöker sammanfatta situationen) har det skrivits om att GUB-förare fälls av biljettkontrollanter när de skall ta sig tillbaka till depån (utan buss, men för att hämta sin bil) efter ett pass. Många slutar ju på annat ställe än där de hämtar sin buss, vilket leder till att man också inte har sin bil på plats där man börjar. Då har många förare heller inte lust att betala biljett för att komma tillbaka till depån, men att man också fälls på en kostnad motsvarande en dagslön (1500kr) om det kommer en kontrollant.

Mycket riktigt ligger artiklarna bakom betalvägg, men jag funderar på hur resan definieras.
När jag pratade med kontrollanter på centralen tyckte de inte att det var något problem att resa på specen.

Som jag förstått det har det väl fungerat så att man fått använda tjänstespecen som biljett förutsatt att man reser med angiven avgång och kan styrka att man är den som står på tjänsten?

I så fall kan jag förstå om det blir bekymmer om man exempelvis blir försenad så man inte hinner med den resmöjlighet som står på tjänsten.

Vill man ha resan betald av arbetsgivaren vore det nog bra om Kommunal drev den frågan hårdare då jag gissar att ingen vill betala resor för förarna utan någon form av motprestation.
Skrivs det däremot in i BBA borde ju problemet upphöra.
Då misstänker jag dock att Kommunal måste "offra" någon annan viktig fråga.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: John P skrivet 10 juni 2022, 23:59:34 PM
Det här låter ju minst sagt helt sjukt...  >:(
Det är egentligen illa nog med s.k stolpavlösningar, att man som förare INTE får betalt från från depån man startar på tills man är där åter. Som bussförare är man ju också ofta beroende av bil om man inte har gång/ cykelavstånd till jobbet,  speciellt om man kör tidiga morgontjänster eller sena kvälls / nattjänster. En bussförare som går av sin tjänst och är på väg tillbaka till depån är med största säkerhet uniformerad och det borde vara rätt uppenbart att det är en bussförare, så som kontrollant så kan man göra det enkelt, låt föraren åka och ifrågasätt inte resan och ge absolut inte böter..  Egentligen förstår jag inte alls varför det ska behöva bli en så stor affär av detta, det är ju knappast så att passagerare går och klär ut sig till förare i syfte att fuska och det är ju knappast ett problem att förare åker buss på lediga dagar iförd uniform. Visst, skulle det vara en resa till-och från jobbet så räknas det ju formellt inte som tjänsteresa, men återigen, även här förare i uniform= släpp ( givetvis) . Det är sedan gammalt kutym att förare i uniform åker gratis med bussen, som förare är det självklart att låta kollegor i uniform åka och inte ifrågasätter man syftet med resan. Om man som kontrollant har synpunkter på en förares resa,  ta det då med bussbolaget, men som sagt tycker att det ska mycket till för att det skulle kännas rimligt att resor ska i ifrågasättas av kontrollanter och att  ännu mer orimligt känns det att förare ska få böter. En förare som åker civilklädd  på fritiden bör rimligtvis betala för sig, men jag vet att en del tycker annorlunda även här.. Har varit med om anhöriga till kollegor försökt åka gratis, " jag är ****s fru ", " min pappa kör buss", nej du får allt betala som alla andra,..
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: B10M skrivet 11 juni 2022, 00:04:18 AM
När samma sak hände i Göteborg blev det ramaskri och Västtrafik sa omedelbart upp avtalet med kontrollantföretaget. UL verkar ha en helt annan syn på saken?

Vill man ha resan betald av arbetsgivaren vore det nog bra om Kommunal drev den frågan hårdare då jag gissar att ingen vill betala resor för förarna utan någon form av motprestation.
Skrivs det däremot in i BBA borde ju problemet upphöra.
Då misstänker jag dock att Kommunal måste "offra" någon annan viktig fråga.

Man borde kunna komma överens om att lite lägre lönehöjningar mot att restiden ingår i arbetstiden. När arbetsgivaren inte behöver betala för restiden har denne inget intresse av att se till att restiden hålls kort. Säg att det är 7 timmars arbetstid och 1 timmes restid, det skulle man kanske kunna byta ut mot 7:30 i arbetstid men där man börjar och slutar på samma ställe. Skulle bli en win-win för båda parter.

En sak jag tycker är lite märklig är när det skrivs om detta problem så handlar det alltid om restiden efter tjänsten tillbaka till där man har börjat. Aldrig det omvända.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: B10M skrivet 11 juni 2022, 00:22:20 AM
I typ Stockholms Innerstad och andra platser där det finns utmärkt kollektivtrafik skulle man kunna förhandla om högre lön mot att tjänsterna kan börja och sluta på olika platser. Men, det är ett litet fåtal trafikområden det rör sig om, och det är bättre att göra lokala undantag där i stället för tvärtom.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juni 2022, 06:02:52 AM
Det är alltså idag en beskattad arbetsförmån att få börja och sluta på samma plats. Varför ställs aldrig riksdag/regering och Skatteverket till svars för dessa bekymmer? Gällande just dessa (numera inte så nya) depåerna i Uppsala förmånsbeskattas ju även alla parkeringsplatser på de ute vid E4:an avlägset placerade depåerna, vilket de inte gjorde på de bägge äldre mer stadsnära gamla depåerna.
Man kanske skulle kunna lyfta blicken ovanför regionnivå och arbetsgivare/fack, och titta mera på de statliga skattereglerna? Eller är detta perspektiv för övermäktigt för många i denna mångåriga debatt?
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Ted Selander skrivet 11 juni 2022, 07:29:24 AM
---
En sak jag tycker är lite märklig är när det skrivs om detta problem så handlar det alltid om restiden efter tjänsten tillbaka till där man har börjat. Aldrig det omvända.

Kan förtydliga att i fallet Jönköping, gäller det i båda riktningar. Sedan finns det tjänstegrupper som börjar och slutar i centrum. Får man en sån tjänst som timmis, och inte bor i stan får man lösa resorna själv.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: buskörare skrivet 11 juni 2022, 08:26:07 AM
Varför ska alla bussförare få lägre lönehöjning för att några arbetsgivare inte värnar sina anställda? Vi har betald tid till och från, så nej tack till lägre lönehöjning.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: B10M skrivet 11 juni 2022, 08:50:10 AM
Ni byter ju arbetsgivare snart. Är du säker på att den nya arbetsgivaren inte har obetalda resor? Alla tillåtna sätt att spara pengar kommer att användas förr eller senare, om inte annat förlorar man upphandligar så småningom.

Varför ska man ha kollektivavtal överhuvudtaget? Ett fackförbunds uppgift är inte att se till alla medlemmars intressen, inte bara ett fåtal. Dina inlägg brukar fokusera på vad som blir bäst för just dig, och det är helt okej, men ett fackförbund kan inte tänka så.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: buskörare skrivet 11 juni 2022, 09:49:51 AM
Självklart säger jag vad jag har nu? Nya arbetsgivaren har inte kunnat säga nått alls säkert, så lika självklart vet jag inte det. Och ja, gällande lön är det lika självklart eget intresse. Det är ju jag som ska klara mig på min lön, eller hur? Du lär inte skjuta till pengar, antar jag? Och jag tror nog att vi är rätt många som inte tycker vi tjänar så bra som du tycks tycka. Vilket ju är din åsikt, så du talar ju för egen del, du med. Helt okej.

Kommunal ska verka för hela massan, ja. Exakt. Eller gäller det bara för de du anser? Tydligen.

Det finns garanterat annat att ge av än lönen.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: B10M skrivet 11 juni 2022, 10:21:03 AM
Oj, vad du blev arg.

Och nej, jag talar inte för egen del, jag kör inte buss överhuvudtaget.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juni 2022, 16:14:01 PM
Debatten är fortfarande låst på enbart arbetsgivare och fackförbund, istället för att komma in på Skatteverket och huvudmannens regelverk. Intressant.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 11 juni 2022, 16:20:07 PM
Resor till och från arbetet blir väl en beskattningsbar förmån om man inte betalar för den, samma sak gäller rimligen parkeringen vid depån.
Det har nog inte så mycket med platsen att göra som att det blivit mer kontroll av vad arbetsgivaren rapporterar kan jag tänka mig.
Sedan kan jag hålla med om att det känns rimligt att låta uniformerade kollegor resa gratis, men tyvärr har det missbrukats inte bara i Uppland vilket således lett till hårdare kontroller.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 juni 2022, 16:22:59 PM
Att inte GUB i Uppsala och Vy i Jönköping använder avlösningsbil är märkligt och beklämmande

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 11 juni 2022, 18:14:04 PM
Debatten är fortfarande låst på enbart arbetsgivare och fackförbund, istället för att komma in på Skatteverket och huvudmannens regelverk. Intressant.

Så du menar att i stället för att diskutera avtalsinnehåll, lönesättning och sånt som bussbranschen faktiskt kan bestämma själv, så borde man ifrågasätta lagstiftningen? Tja, så kan man ju också tänka!
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Ted Selander skrivet 11 juni 2022, 20:20:34 PM
Att inte GUB i Uppsala och Vy i Jönköping använder avlösningsbil är märkligt och beklämmande

/Bussmicke
www.bussmicke.se


Ja, det hade vi på Keolis tid, och så länge vi hade biljettkassa träffades alla kollegor vid garaget före tjänst, på matraster och efter tjänsten.
Nu är det många förarbyten vid den centrala hållplatsen Juneporten, illa lämpad för avlösningsbil.
Vi reser inte till och från tjänsten, vi reser på betald tid tillbaka till där vi började.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juni 2022, 22:25:09 PM
Så du menar att i stället för att diskutera avtalsinnehåll, lönesättning och sånt som bussbranschen faktiskt kan bestämma själv, så borde man ifrågasätta lagstiftningen? Tja, så kan man ju också tänka!

Inte "istället för", utan "även". Borde jag ha uttryckt mig.
Det är väl rätt logiskt att även diskutera helhetsbilden, och se över de lagar och regler som regioner, arbetsgivare och fackförbund idag går efter. Om resor och parkeringsplatser förmånsbeskattas (eller straffskattas om man så vill) är det ju ingenting som arbetsgivaren kan påverka. Att då enbart hålla debtten medvetet liten genom att mestadels skälla på någon specifik arbetsgivare, löser ju inga stora branschproblem på en helhetsnivå.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 11 juni 2022, 23:46:33 PM
Men att hoppas på en lagändring som rör förmånsbeskattning är ju bara drömmar och fantasier. Det är väl betydligt mer realistiskt att klaga på enskilda trafikföretag i syfte att försöka få till en avtalsdiskussion. 
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juni 2022, 01:00:47 AM
Visst kan man klaga på enskilda trafikföretag, men om dessa följer nuvarande regelverk, hur märkliga reglerna än må vara, vore det bättre att få till en allmän regeländring.

Hellre arbeta för en regeländring, än att hoppas på att enstaka trafikföretag ska bli generösa, och ur egen ficka kompensera personal för de pengar som Skatteverket och andra statliga instanser kräver av dem.
Det är ju valår i år. Perfekt läge att ställa staliga och regionala politiker till svars för dessa problem.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 12 juni 2022, 10:36:09 AM
Haha, ibland är du rätt rolig.

Förmånsbeskattningen är bara att hacka i sig, det är samma för alla redan idag och kommer aldrig att ändras bara för att kompensera bussförare för att de har haft otur med sina arbetsgivare.

Det som är lite konstigt och som det borde gå att göra kollektivavtalsfråga av, är att vissa bussföretag tydligen har dej att jobba en hel (lång) arbetsdag, och sen dumpar de dej på en helt annan plats än där du började och tvingar dej att åka tillbaka till garaget på fritiden för att hämta din bil som du måste ha eftersom det inte går att åka kollektivt dit tidigt på morgonen. Och viceversa för de som kör på kvällarna och slutar på garaget utan att kunna åka kollektivt hem.

Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juni 2022, 15:22:48 PM
Förmånsbeskattningen var ju inte alls samma för alla, då sådan saknades för parkeringsplatserna vid den rätt centralt placerade depån på Säbygatan, men infördes omedelbart på den avlägset placerade nya depån för ett tiotal år sedan. Det var således ingen förmån att parkera rätt centralt, men en rejäl förmån att få parkera ute i periferin dit det inte går att pendla med buss, och dit det är långt att gå/cykla från stan.

Att bli avsläppt på en helt annan plats, där man på fritiden måste resa flera kilometer hämta sin bil, och själv betala denna resa ur egen ficka... Det skulle givetvis inte accepteras i någon annan bransch, om man försökte införa det där.
Men vad säger då Kommunal om saken? Har de börjat ta strid angående detta, eller är de fortfarande tysta år efter år?
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 12 juni 2022, 16:02:41 PM
Förmånsbeskattningen var ju inte alls samma för alla, då sådan saknades för parkeringsplatserna vid den rätt centralt placerade depån på Säbygatan, men infördes omedelbart på den avlägset placerade nya depån för ett tiotal år sedan. Det var således ingen förmån att parkera rätt centralt, men en rejäl förmån att få parkera ute i periferin dit det inte går att pendla med buss, och dit det är långt att gå/cykla från stan.

Jo reglerna är samma för alla, det är i princip marknadsvärdet som räknas, man ska jämföra med vad det skulle ha kostat att stå utanför grinden. Om det är i ett nytt område med privata markägare som typiskt sett anlitar dyra P-bolag så är förmånsvärdet högre än i ett gammalt industriområde där det är billig eller fri parkering på kommunal gatumark.

Men sen är det ju också långt ifrån alla arbetsgivare som följer reglerna. Det kanske var så att på den gamla depån betalade inte arbetsgivaren hyra för p-platserna och därför brydde de sig inte om att hålla reda på vem som parkerade där. Lite spekulationsvarning nu, men när det byggs en ny depå kan det ju hända att man fick mindre yta till personalparkering och då kan man ta till knepet att koppla p-tillståndet till att det rapporteras förmånsvärde, så räcker platserna lite bättre.

Säbygatan, vilket bolag var det som hade depå där?


Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 juni 2022, 17:21:44 PM
Säbygatan ->SJ->Swebus->(Nobina?)

När det gäller förmånsvärde för p-plats så krävs det att du antingen har en egen p-plats eller på annat sätt alltid är garanterad en plats för att det ska vara aktuellt med förmånsbeskattning.

Om platserna tilldelas "Först till kvarn" och den som blir utan får parkera på annat håll så ska ingen förmånsbeskattning ske.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 12 juni 2022, 18:07:27 PM
Visst ja så var det! Men då lär de väl knappast ta ut något för de där platserna på nya depån?!?

Då känns det mer som att detta handlar om förmånsskatten på tjänstekortet eller vad det kan heta, och det är ju lite ”dagens-ilandsproblem”…
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 13 juni 2022, 00:12:49 AM
Fast det finns väl inte tjänstekort i Uppsala antar jag, i så fall hade det ju inte varit något problem att resa till eller från depån?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 13 juni 2022, 00:20:09 AM



Att bli avsläppt på en helt annan plats, där man på fritiden måste resa flera kilometer hämta sin bil, och själv betala denna resa ur egen ficka... Det skulle givetvis inte accepteras i någon annan bransch, om man försökte införa det där.
Men vad säger då Kommunal om saken? Har de börjat ta strid angående detta, eller är de fortfarande tysta år efter år?
Om man läser på Kommunals hemsida (https://www.kommunal.se/nyhet/ditt-nya-avtal-sveriges-bussforetag-bussbranschavtalet) så står det bland annat att det tillsatts en partsgemensam arbetsgrupp som skall ta fram ett förslag till avtalstext i ärendet till nästa avtal 2023.



Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Ersa skrivet 13 juni 2022, 04:40:58 AM
Fast det finns väl inte tjänstekort i Uppsala antar jag, i så fall hade det ju inte varit något problem att resa till eller från depån?

Just precis. Pga skatten har tjänstekorten tagits bort på många håll i landet.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 13 juni 2022, 10:00:50 AM
Vadå ”pga skatten”? Vill ingen ha dem om de måste betala skatt?
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 juni 2022, 10:22:33 AM
Det här är ju ett svårlöst problem.

Trafikföretagen vill ju gärna slippa att behöva rapportera in förmånsvärden.

Om man utfärdar ett kort som enbart gäller för resor i tjänsten så ska inget förmånsvärde rapporteras, sedan får sannolikt trafikföretaget ersätta huvudmannen med x antal kronor för varje sådant kort, vill man vara helt säker på att det inte missbrukas så kombineras det med ett uniformskrav, då kvarstår dock problemet att det kan missbrukas för resor t/fr arbetet och då krävs det en text på kortet som visar att det inte gäller för sådana resor, om det ändå missbrukas blir det en fråga för biljettkontrollen och att kortet då kan dras in.

En annan säkrare variant är att tillhandahålla opersonliga företagskort som får hämtas ut inför varje tjänst/grupp av tjänster där behovet föreligger.

Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Erol skrivet 16 juni 2022, 06:52:50 AM
Nu har SvT rapporterat om detta https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/bussforare-i-uppsala-botfalls-nar-de-gar-av-arbetspasset
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: S Svensson skrivet 16 juni 2022, 10:18:34 AM
Kanske är det en övernitisk tolkning av dels lag om tilläggsavgift och dels om vad som skall beskattas. Kanske skulle lagstiftningen ändras och dess tolkning förändras. Jag vet inte om sådana småsaker som att bussförare åker med sitt företag till arbetet. Det beror ju på vart tjänstestället är beläget.
När skatteomläggningen gjordes för ganska många år sedan skulle förmåner i arbetet neutraliseras genom att vissa tidigare saker inte skall tillåtas liksom att vissa uppenbara delar blir skattebelagda. Lagen har nog på det hela fungerat bra genom att hålla nere subventioner från arbetsgivare och andra till arbetstagare. Men nog borde arbetsgivare subventionera måltid av olika slag. Likaledes uppfattar nog inte allmänhet att bussförare och lokförare passåker till sin arbetsplats. Alltså kräv att lag ändras.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: BSB101 skrivet 16 juni 2022, 20:32:14 PM
Nu arbetar jag inte i bussektorn men jag har svårt att förstå det hela. Är man inte som bussförare anställd på depån och därmed har man sitt arbetsställe på depån? Därmed borde man väl börja och sluta alla sina pass i depån och därmed ha arbetstid om man lämnar över bussen någon annanstans?


Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 16 juni 2022, 20:38:31 PM
Inte nödvändigtvis, det kan avtalas bort.

Men hur det nu än är med arbetstiden, så måste du ju ha biljett för att åka med bussen. Och om jag läser mellan raderna så har förarna rätt till en sådan biljett, men då får de också resa på den på fritiden, och då måste de betala skatt för denna förmån.

På SL fanns det förr i världen två olika tjänstebiljetter, en med och en utan skatt, men detta missbrukades i stor skala så man avskaffade den obeskattade varianten. Nu tror jag att de som vill ha biljetter för tjänsteresor men inte privat får hålla på med reskassa och grejer.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: buskörare skrivet 17 juni 2022, 03:59:53 AM
Vi åker inte gratis/på uniformen i tjänsten heller. Så på så vis kvittar det att vi har betalt när vi åker. Vissa regioner har väl så att man åker gratis på uniformen, vilket borde gå att lösa överallt. Ihop med körspec och ev intygande av trafikledning att man var sen om det ska behövas, borde detta vara rätt lätt att lösa. Men viljan verkar inte finnas.
Tidigare hade vi där jag jobbat, tjänstekort. Ett företagsårskort, vilket medgav resor i tjänsten. Inte till och från jobbet eller på fritiden, eftersom vi inte skattade för det. Men det användes såklart även på fritiden osv. Jag hade gärna haft det kvar och skattat för det, men åtminstone hos min arbetsgivare, fanns inte den möjligheten.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 17 juni 2022, 12:11:56 PM
Din arbetsgivare drog väl in det för att de kan. Förmåner som inte står med i kollektivavtalet kommer alltid förr eller senare att försvinna. Stort misstag av Kommunal att släppa detta, man borde ju ha drivit igenom att det skulle fortsätta gälla i SL området åtminstone.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: buskörare skrivet 17 juni 2022, 13:07:14 PM
Självklart drog de in det för att de kan. Det är ju inte gratis att hålla drygt 700 förare med årskort. Och då räknar jag bara vår depå, sammanlagt har väl min arbetsgovare strax över 1500 förare inom SL-trafiken. Med pressade anbud, är det ju oss och bussarna man sparar in på.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 17 juni 2022, 20:40:27 PM
För att återgå till Uppsala har situationen på GUB (delvis) löst sig enligt UNT. Resultatet blev kortfattat att förarna får åka (med uniform som färdbevis) på vissa busslinjer till och från depån samt till och från Gränbystaden. Facket önskar dock att tidigare utdelade kontrollavgifter skall annulleras och att förare skall erbjudas rabatterade busskort.

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/nu-slipper-bussforarna-boter-pa-bussen-far-aka-till-och-fran-depan-utan-biljett/j83518mr?ref_source=push
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: buskörare skrivet 18 juni 2022, 05:22:08 AM
Bra! Detta borde som sagt vara kutym inom regioner, att man i samarbete med sina upphandlande aktörer låter förarna åka på uniform under kontrollerade former.
Hoppas det fortsätter så!!
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Ersa skrivet 18 juni 2022, 10:50:27 AM
Men i nuvarande system med upphandlingar och ett flertal olika avtal och operatörer fungerar inga kutym. Det behövs klara och tydliga lagar och regler. Förhoppningsvis är vi på väg åt det hållet framöver.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 18 juni 2022, 16:13:16 PM
Egentligen borde det inte vara nån stor grej att ta in detta i branschavtalet. Om man gör det då blir det rättvist, lika för alla entreprenörer, och huvudmannen betalar ( från och med nästa upphandling ) och kan inte göra någonting åt det.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 juni 2022, 16:22:16 PM
Hur ska man kunna reglera i Kollektivavtalet att tredje part åläggs att betala någonting?

Det man kan förhandla om är ju att resor i tjänsten (mellan avlösningsplats och depå etc.) i uniform ska bekostas av arbetsgivaren (mot att viss %% av löneutrymme tas i anspråk)
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 18 juni 2022, 17:09:55 PM
Hur ska man kunna reglera i Kollektivavtalet att tredje part åläggs att betala någonting?

Det behövs inte, det blir ju automatiskt huvudmännen som betalar eftersom kostnaden som entreprenörerna får för detta tas med i anbudskalkylen för varje upphandling och läggs på priset.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: BSB101 skrivet 19 juni 2022, 18:05:46 PM
Det man kan förhandla om är ju att resor i tjänsten (mellan avlösningsplats och depå etc.) i uniform ska bekostas av arbetsgivaren (mot att viss %% av löneutrymme tas i anspråk)Varför ska man behöva ta procent på löneutrymmet? Om arbetsgivaren planerar så att arbetstagaren avslutar sin tjänst på ett annat ställe än på arbetsstället så ska denna betala arbetstagarens resa till depån. Detta är inget som arbetstagaren ska betala för genom lägre löneutveckling.
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 19 juni 2022, 21:32:26 PM
Nä det där undrade jag också över, men Lars-Håkan menar nog egentligen inte just tjänsteresorna utan alla resor utöver dem som är rena tjänsteresor. (Fast som jag har förklarat så kan man enkelt trycka över den kostnaden på huvudmännen så det ska inte behöva belasta löneutrymmet där heller annat än kortsiktigt).
Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Knallhatt skrivet 20 juni 2022, 10:54:42 AM
Citera
Om arbetsgivaren planerar så att arbetstagaren avslutar sin tjänst på ett annat ställe än på arbetsstället så ska denna betala arbetstagarens resa till depån.

Nu är inte livet så enkelt....

Det står inte reglerat i BBA - BussBranschAvtalet - om var tjänster skall starta och / eller sluta.
Det finns inget krav på att tjänster skall starta och sluta på depå.
Många bolag tillämpar att tjänsterna skall starta och sluta på samma plats, men inget krav på att det är depån.
Om detta sker finns det en resmöjlighet tillbaka till startplatsen. Det är då en resa i tjänsten till startplatsen som nödvändigtvis inte är till depån.
Vissa bolag tillämpar att man kan starta och sluta på olika platser, då är det upp till dig att ta dig till startplatsen och från slutplatsen.

Om föraren då kan pass.åka med publika turer beror på hur huvudmannen ser på det.
I vissa områden, exempelvis Västtrafik, är uniformen en giltig biljett för tjänsteresor i tjänsten.
Däremot är uniformen inte giltig biljett till och från hemmet till arbetsplatsen.

I andra områden är inte uniformen giltig biljett och då måste en biljett uppvisas.
Hur det är i UL vet jag inte. 
Många bolag där uniformen inte är giltig biljett kan då inte planera pass.resor med publika turer utan med tomkörningar eller bilavlösning.
Är inte uniformen en giltig biljett och du parkerar bilen på depån men börjar och slutar din tjänst på stationen så måste är inte resan från depån till stationen en tjänsteresa utan en arbetsresa (det vill säga som en resa till och från hemmet).

Titel: SV: GUB-förares resor till depån
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 juni 2022, 00:56:42 AM
https://ka.se/2022/06/20/efter-protesterna-bussforare-i-uppsala-far-gratis-resor/