(https://i.postimg.cc/V6twHTr6/CJK231-141-Solberga-B.jpg)
En av de sista dagarna som 141:an vände vid Pliggvägen i Solberga. De nya hållplatserna inför förlängningen till Älvsjö Station är förberedda.
27/8 var en söndag - kanske var det också den allra sista dagen med inhyrda bussar på linje 141?
Någon som kan berätta om bussens historia? Y151 kan ha varit ett gammalt reg.nummer.
Varför i hela friden hade 141an ändhållplats vid Solberga innan förlängningen? Älvsjö station ligger ju bara ett stenkast därifrån, verkar väldigt ologiskt att man inte drog linjen dit direkt?
...för att SS inte ansåg att detta behov fanns...?
"Då"var ju inte Älvsjö så stor knutpunkt som i nutid.../Ulf
Intressant bild som väcker minnen!
Folkparksvägen var först en återvändsgata som slutade strax söder om Pliggvägen. Därifrån gick en GC-väg till Götalandsvägen som ca 1965 ombyggdes till en förlängning av Folkparksvägen.
/Gunnar
Nej, men den moderna pendeln satte igång 1968 så jag har svårt att tro att Älvsjö var speciellt otrafikerat innan 1978. Stockholmsmässan slog upp portarna 1971 också t.om.
Hej !
CJX 231 är urspr. STAB/Sundsvall nr. 312
Mvh Peter Ö
Tack Peter!