(https://i.postimg.cc/0jd3pQ62/6152-816-Skt-a-f-B.jpg)
6152 - FZY 762
(https://i.postimg.cc/5t6ZZbrn/21-4564-809-Skt-med-5386-B.jpg)
5386 - AHB 856 och 4564 - CUS 684
(https://i.postimg.cc/tT684Dp6/21-7375-823-Skt-B.jpg)
7375 - DCG 115
(https://i.postimg.cc/8C9qGxQD/21-6095-809-Skt-B.jpg)
6095 - CBM 769
(https://i.postimg.cc/rsL30WwP/21-6194-822-Sktbron-B.jpg)
6194 - CUJ 354
Underbara bilder Hans. Tack!
Tack för dina trevliga fotografier Hasse. Ingen träff på DCG 115 hos SBH, CUJ 354 ursprungligen SJ 0194 C 364 finns kvar i registret LB-registrerad, senast godkända besiktning 2015-08-11, körförbud 2016-09-01, förvärvsdatum nuvarande ägare 2020-08-15, 19 brukare.
Källor: Transporstyrelsen och SBH
Trevliga bilder.
Är det någon som har en karta över terminalen och hållplatslägen när de låg som de gör på bilderna, dvs. öster om Götgatan? Jag rörde mig inte i trakterna när terminalen låg där, och jag får inte riktigt ihop hur bussarna körde och vände. Jag har något minne av att det fanns en vändslinga i korsningen Ringvägen/Södermannagatan.
Det ser ut som att det är en parallell dubbelriktad bussgata norr om Ringvägens körfält för den vanliga trafiken? Det ser även ut som att bussar tar på påstigande i östlig riktning på den bussgatan. Åkte de sedan ända bort till vändslingan vid Södermannagatan med resenärerna, eller fanns det möjlighet att vända västerut tidigare?
Bara avstigningshållplats fanns i riktning österut. Bortom Östgötagatan fanns platser för tidsreglering på båda sidor av Ringvägen. All vändning skedde i höjd med Södermannagatan.
Lokalgata för angöring till fastigheterna ledde västerut norr om påstigningsfilerna.
All annan trafik gick dubbelriktat söder om bussterminalen.
(https://i.postimg.cc/Wp7J4jyS/6093-801-Skt-B.jpg)
(https://i.postimg.cc/vHHxgkFy/7746-809-Skt-B.jpg)
Reprisbild
Hälsningar
/Hasse
Tack för dom trevliga bilderna.
Citat från: Hasse L skrivet 11 april 2022, 14:16:44 PM
Bara avstigningshållplats fanns i riktning österut. Bortom Östgötagatan fanns platser för tidsreglering på båda sidor av Ringvägen. All vändning skedde i höjd med Södermannagatan.
Lokalgata för angöring till fastigheterna ledde västerut norr om påstigningsfilerna.
All annan trafik gick dubbelriktat söder om bussterminalen.
Ok. Då är jag med. Tack för svaret.
Skanstullsterminalen ca 1977.
https://1drv.ms/u/s!AsWalgDOQrchgpl6-LtIX5J4xHlFhA?e=zuhr2K (https://1drv.ms/u/s!AsWalgDOQrchgpl6-LtIX5J4xHlFhA?e=zuhr2K)
Underbart att få se gamla Lidingövagnen 7746 i trafik :)
När flyttades trafiken över till dessa hållplatser efter att dom låg runt det nuvarande Ringenkomplexet?/Ulf
(...som har stått här några eftermiddagar och bl a sett CR110an från Vaxholm på linje 822 ;)
Terminalen flyttades från Älvsborgsgatan/Östgötagatan till Ringvägen 1977-12-28.
Gullmarsplansterminalen togs i bruk 1990-08-20.
Härliga bilder för övrigt!
//Peter
Citat från: lta skrivet 15 april 2022, 20:30:13 PM
Skanstullsterminalen ca 1977.
Tack för terminalkartan.