(http://www.bussmicke.se/TEMP/H10_6648_LUB616_Alvik_920826.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H12_6681_GOH809_Alvik_920826.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H12_6691_BND373_Alvik_920826.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H18E_5007_PRG800_Stockholm_950901.jpg)
Hur många Scania H10-H12 hade egentligen SL? Eller är dom bara spridda över många olika nummer serier med många små serier?
Citat från: Bussmicke skrivet 27 december 2007, 23:56:18 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H12_6691_BND373_Alvik_920826.jpg)
Den där hade ju ett lämpligt linjenummer... :)
Trevliga bilder...
Trodde aldrig att jag skulle säga det, men det är nästan uppfriskande att se SL-rött i den Skånedjungel som har varit på senare tid...
Citat från: Esbjörn skrivet 28 december 2007, 00:18:54 AM
Den där hade ju ett lämpligt linjenummer... :)
Trevliga bilder...
Trodde aldrig att jag skulle säga det, men det är nästan uppfriskande att se SL-rött i den Skånedjungel som har varit på senare tid...
He he, tack för det.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 december 2007, 00:14:50 AM
Fritt ur minnet:
H10 5331–40, 5456–60, 5762–5881, 6512–6606, 6609–80
H11 5882-5931, 6607-08 (H11G)
H12 5471-74, 5476–5521,6681–6701
Lite drygt 400st inte illa!
De e så fint så man blir tårögd.. Väcker gamla minnen från barndommen.. Vill passa på och tacka dig för alla dina underbara 90-tals svep...
Tack, mer kommer.
Jobbar extra idag så vi får se om det blir något i kväll.
Mycket trevliga bilder! :D
/Peter
Tack för det. Det kommer bli en del då och då.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 december 2007, 14:07:06 PM
Och inom de olika litterarna fanns skillnader (små o stora) mellan olika serier.
H10 fanns i flera utseendemässigt olika modeller och även tekniskt skiljde det mellan bussarna.
H11 fanns i 3 varianter (inkl H11G)
H12 fanns även den i två utseendemässigt olika modeller och även här fanns tekniska skillnader.
Vilka tre varianter på H11 fanns det? 6607-6608 var ju som sagt H11G, sedemera H11E, och hade skivdörrar. Sedan fanns det ju ett gäng H11 med taklucka över förarplatsen(5919-5931?). Fanns det fler varianter?
Om man nu pratar om 112-familjen i SL-land så ska väl ändå H13,H14 och H15 få vara med? Kanske även ledvagnarna H30 och H31 platsar?
H13 var en innerstadsvariant av H12, 1+2-sittning och dörr 2+2+1. 5461-5470 10 st placerade i Söderhallen
H14 var fyra-fem bussar som skilde sig från H12 på bredden(eller var det dörrbredden?). Nummer mitt i 55-serien (5547-5550?) placerade i Kallhäll
H15 fanns dels i Söderhallen i form av 5475 som från början var provbuss H15T med tryckackumulatordrift. På Lidingö fanns 5522-5528.
Rätta mig! Jag har säkert fel någonstans. :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2007, 11:03:46 AM
Takluckorna tillkom senare, i slutet på -80 talet?
Urspr fanns 5882-5927, 5931 vxl GAV 762, 5928-5930 vxl GAV 762R
//Lars
Ah! Och skillnaden mellan GAV762 och GAV762R var att den senare även hade backväxel? ;)
Och där fick jag svar på något jag undrat sedan den gamla onda tiden när det tjyvkördes H11 i Söderhallen. Tack!