Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: AO skrivet 02 februari 2022, 15:01:03 PM

Titel: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: AO skrivet 02 februari 2022, 15:01:03 PM
Kommer 676 att fortsatt trafikeras med dubbeldäckare? Vad för slags fordon kommer 677 att trafikeras med?
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: Buzzlover skrivet 02 februari 2022, 16:41:56 PM
Volvo 9700DD har Transdev beställt för trafik på 670 samt 676, 677 är oklar det kanske Ersa har mer insikt i.
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: Ersa skrivet 03 februari 2022, 09:44:59 AM
Inget är officiellt bekräftat för 677, men en gissning som återkommer är båa MAN ledvagnar. Lion's City som lågentréledvagn kanske? Nu är ju halvtomma ledvagnar ganska onödiga på en linje som har färre resenärer än röda 639, samt har begränsad framkomlighet med drivsnö vintertid på gärdena runtom Gottröra vintertid, men det kanske är ett huvudmannakrav att man måste ha ledvagnar på stomlinjer?
Det kommer då att bli röda MAN ledvagnar på andra långa linjer som bl.a 637 och 639 (till/från Hallstavik).
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: Gano skrivet 03 februari 2022, 11:26:50 AM
MAN har ingen lågentré ledbuss. Blir det ledbussar blir det i praktiken stadsbussar med bälten.
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: buskörare skrivet 03 februari 2022, 11:41:16 AM
Tror man köpt likadana som Råsta har. Dvs låggolv, hybrid.
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: Ersa skrivet 03 februari 2022, 14:23:23 PM
Rena stadsbussar med låggolv är ju inget som kommer passa speciellt bra in på den 1½ timme långa 677:an, där resenärerna idag förväntar sig en högre standard/komfort i framtiden, jämfört med dagens B9S. Det kanske är dags för Trafikförvaltningen att själva se över sina fordonskrav, om det nu kommer bli deras krav som kan leda till både sämre komfort och sämre framkomlighet med "släpvagnsdriften".
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: buskörare skrivet 03 februari 2022, 14:34:58 PM
Vi kör ju den fast äldre variant på 670 hela dagarna. Mina resenärer  är generellt rätt "onöjda" med dessa bussar, de skramlade sönder på ett drygt år och stolarna i våra är inte sköna för längre turer. Sätter man i ordentliga stolar, kan det nog bli lite bättre.
Samma komfort som en höggolvad, lär man dock aldrig få.
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: Buzzlover skrivet 03 februari 2022, 14:38:38 PM
Man får väl hoppas att det satsas på bättre komfort, i dagsläget tror jag det bara är Scania som erbjuder regions-ledbussar
https://www.scania.com/se/sv/home/products/buses-and-coaches/urban-transport-operations/scania-citywide-le.html
Scania Citywide LE går att får i Ledbuss variant och sätena på dom som håller på att levereras idag till diverse avtal ser ändå rätt bekväma ut och det finns möjlighet att luta sätena om företaget väljer den extrakostnaden.
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: buskörare skrivet 03 februari 2022, 17:11:57 PM
Bussarna är ju redan beställda, så lär inte bli nått annat närmsta åren.
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: Ersa skrivet 03 februari 2022, 20:09:55 PM
Jag har ingen koll på vad som tillverkas i ledvagsväg nuförtiden, men hade inte Solaris en lågentréledvagn i sitt utbud för några få år sedan?
Nu är ju Solaris och Scania ändå inte aktuellt för det nordvästra nya stora trafikområdet, då bussarna som sagt är beställda, och dessa blir Volvo, MAN samt VDL.
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 03 februari 2022, 21:13:58 PM
Trist om 677an skall få stadsbussar. Känns verkligen som att kraven som ställs inte är rätt för Norrtälje. Tänker också på andra långa linjer som körs med en hel del ledbussar, t ex 637an eller 639an. Skall de också köras med MAN-ledbussar a la Norrort eller Råsta?

Hade hellre sett Scania, liknande de Citywide som kör i Märsta. De har ju kanske inte den bästa komforten heller sett ur passagerarperspektiv, men åtminstone bättre än vad MAN har de gånger jag åkt 670, där man blir lycklig om det kommer en Scania Omnilink. Sen har jag noll koll på tekniska data och sådant, utan det är bara mina egna erfarenheter.

Däremot finner jag att MANs bussar passar i stads- och närförortstrafik. De sväljer väldigt många människor, och in- och utflödet är bra. Men långa skärgårdslinjer känns mer tveksamt, men det är mitt tycke.
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: Ersa skrivet 03 februari 2022, 23:22:33 PM
Enligt vad jag förstått ska alla ledvagnarna i Nordost bestå av enbart MAN, ja.
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: buskörare skrivet 04 februari 2022, 03:33:40 AM
Det man beställt är Volvo och MAN. Åtminstone vad man gått ut med att man köpt nytt. Volvo i form av dubbeldäckare, och boggi/kortvagn. Och MAN ledvagn. Det kommer väl troligen några äldre från andra håll med, men vad jag läst jär, är det bara VDLoch ev Volvo man pratat om då. Märsta har väl Scania-leder, men än så länge vet vi ju inte mycket. Norrtäljes förare kan ju ta upp det med Transdev och kolla hur man tänkt.
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2022, 09:26:07 AM
Blå boogievagnar på 15 meter, oavsett tillverkare, är den typ som skulle passa bäst på 677. Dvs samma busstyp som körts på de flesta andra motsvarande UL-linjer i många år. Keolis hade ju två blålackade 15-meters fd Södermanlandsvagnar på 677 sina sista år i Norrtälje, och det fungerade bra.
Egentligen borde linjen återgå till rött, då man skulle kunna skifta bussarna mera. Eller rentav återgå ännu längre tillbaka, till UL-regi, åtminstone mellan Uppsala och Långhundra-Åby, medan 677 styrs om till Arlanda med boogievagnar.
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: Gano skrivet 04 februari 2022, 09:33:16 AM
Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2022, 20:09:55 PM
Jag har ingen koll på vad som tillverkas i ledvagsväg nuförtiden, men hade inte Solaris en lågentréledvagn i sitt utbud för några få år sedan?
Nu är ju Solaris och Scania ändå inte aktuellt för det nordvästra nya stora trafikområdet, då bussarna som sagt är beställda, och dessa blir Volvo, MAN samt VDL.

I dagsläget är det bara Scania som erbjuder ledvagn i lågentré-utförande. Väldigt märkligt att man inte köpte det, men beställningen kan vi inte göra mycket med idag. Både gamla generationen Citywide och den nya har ledbussar i lågentré.
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: Buzzlover skrivet 04 februari 2022, 11:43:36 AM
Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2022, 20:09:55 PM
Jag har ingen koll på vad som tillverkas i ledvagsväg nuförtiden, men hade inte Solaris en lågentréledvagn i sitt utbud för några få år sedan?
Nu är ju Solaris och Scania ändå inte aktuellt för det nordvästra nya stora trafikområdet, då bussarna som sagt är beställda, och dessa blir Volvo, MAN samt VDL.
Du tänker nog på denna
http://phototrans.pl/15,281491,50.html
Denna modell satsade aldrig Solaris mer på och det jag tycker är mest förvånande är att den inte ens rullade i linjetrafik.
Finns hursomhelst bara en av denna från all den forskning jag har gjort, en ren testbuss som enligt stolstyget att döma var tänkt för Keolis stombusslinjer.

Edit: Nu när jag letade lite till igen upptäckte jag en icke Lågentré som också var SL-beredd http://phototrans.pl/15,288764,191.html
Solaris verkar varit väldigt sugna på att komma in i SL-Trafiken men efter floppen 2009 kanske det var svårt?
Titel: SV: Transdevs bussar på SL 676 och 677
Skrivet av: buskörare skrivet 04 februari 2022, 12:39:55 PM
Troligen inte så märkligt alls att man valde MAN istället för Scania. Pengar brukar vara den avgörande faktorn och det finns nog en anledning till att MAN säljer bra, och det kan inte bero på kvaliteten dom håller.