Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: larslengberg skrivet 03 augusti 2021, 21:36:26 PM

Titel: Rädda 16-plussare från skrotdöden..?
Skrivet av: larslengberg skrivet 03 augusti 2021, 21:36:26 PM
Hej på er!

Jag och sonen inser att en del gamla trotjänare i SL-trafiken kommer att trilla över 16-årstrecket snart... Scania OmniLink (inte minst Keolis 4701!) och Volvo B9S bl.a.. Frågan är om/hur några av dessa räddas till eftervärlden? Har SvOf nån strategi - och möjligheter (pengar, tid, uppställningsplats..) - att göra insatser för busshistorien? Har SvOf tidigare köpt 16-plussare som fått "mogna" och blivit veteranbussar på sikt? Eller är det privatpersoner som köper loss enstaka bussar, och så letar de sig fram till SvOf senare i livet? (Vad kostar förresten en buss som rullat 16 år för SL - snackar man symboliska 1 kr, eller har de faktiskt ett högre värde?)

Blev visst många frågetecken ovan ser jag... :)

Mvh

Lars (och Edvin) Lengberg

PS. Apropå "rädda" - överlevde någon dubbelledbuss från Göteborg? Volvo själva kanske behöll nån..? Vore synd och skam om de blivit konservburkar allihop.. DS.



EDIT: Ändrade öknamnet till det korrekta Volvo B9S, då det nämnda öknamnet är känsligt i vissa sjukdomskretsar och inget som SvOf vill ha (ännu mera) kritik för.
/Admin
Titel: SV: Rädda 16-plussare från skrotdöden..?
Skrivet av: Kjell Niklasson skrivet 03 augusti 2021, 21:48:25 PM
Angående dubbelledarna, så finns iallafall en kvar, Transdev 4107. Numera ägd av Ringlinjen. Sist jag såg den stod den inne i "hangaren" vid Kvillegaraget i Göteborg.

https://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=44983
Titel: SV: Rädda 16-plussare från skrotdöden..?
Skrivet av: Ersa skrivet 03 augusti 2021, 22:05:45 PM
Att köpa loss en sliten gammal normallång B9S med 200 000 mil på mätaren är nog inget större problem. Men att som ideell förening hålla den och dess fel, brister och krånglande elektronik vid liv, det blir knappast en billig historia med åren.
Däremot skulle ju en minst en röd B9S verkligen behöva stå stillastående inomhus på t.ex Spårvägsmuseet i framtiden. Vad man än tycker om modellen, var den ju en tidstypisk symbol för hela SL-trafiken runtom i länet i halva 00-talet och hela 10-talet.