Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Börje skrivet 16 december 2010, 22:59:10 PM

Titel: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Börje skrivet 16 december 2010, 22:59:10 PM
http://www.busslink.se/Sve/NV/Pdfer/Bussar%20best%C3%A4llda%20till%20Nacka.pdf (http://www.busslink.se/Sve/NV/Pdfer/Bussar%20best%C3%A4llda%20till%20Nacka.pdf)

Det var ju intressant! Björknäs blir visst ett scaniagarage igen! Och så kan man konstatera att det blir fler boggievagnar än i dagsläget. Tre olika bränsletyper och tre olika tillverkare. Intressant var ordet!
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Karsten skrivet 16 december 2010, 23:09:02 PM
Intressant sa Bull!

Man kan undra om det är rätt väg att gå med fler boggivagnar än idag, men nu för tiden skiljer det inte så mycket i sittplatskapacitet på boggi och led. Boggivagnarna är ju oftast bättre vintervagnar än ledvagnarna i stort.

Det ryktas om att det inte ska finnas några normalvagnar i Keolis N/V, det borde innebära boggi (eller led) på linje 71. Linje 469 kan ju bli intressant med boggi, men den kanske Söderhallen får äran att köra?
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 16 december 2010, 23:17:47 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 december 2010, 23:12:59 PM
Det kan ju lika enkelt innebära att utsättningen på 71:an sker från Söder :-) 15 meters boggibussar rimmar ju illa med stadens krav....

Så kan det ju bli... Men 71an är i behov av ledbussar, framförallt M-F i rusningstid och dagtid på helger med tanke på den enorma inflyttningen i Hammarby sjöstad.

Bra f.ö att man kostar på bussarna Regionalstandard! Och att det blir fler boggi kommer knappast många gråta över...

Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Omnilasse skrivet 16 december 2010, 23:31:17 PM
Det är ju krav på 40 sittplatser i dimensionerad tid för 71:an, så det kan vara svårt att klara det med normalbuss (jo, jag vet att det kan bero på hur noga man är med sittplatser- men SL:s mening var nog att man skulle köra med boggi vid den tidpunkten. Det kanske är det som 13,7 metrarna är till för - finns ju gränsen på 14 meter i innerstaden. I annat fall verkar de 10 bussarna helt onödiga i inköp.

Och visst när det nu visar sig att man beställt 14.8 meters boggi, så borde man ju klara 55-platskravet utan problem. Vegorna på 676 som exempel är ju bara på 14.5 meter...

Och när det ändå är sittplatsgaranti (även om SL verkar på väg att släppa deras fundamentalistiska hållning kring den), så finns det ju ingen anledning att ha kapacitet för stående.


Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 16 december 2010, 23:45:52 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 16 december 2010, 23:31:17 PM
Det är ju krav på 40 sittplatser i dimensionerad tid för 71:an, så det kan vara svårt att klara det med normalbuss (jo, jag vet att det kan bero på hur noga man är med sittplatser- men SL:s mening var nog att man skulle köra med boggi vid den tidpunkten. Det kanske är det som 13,7 metrarna är till för - finns ju gränsen på 14 meter i innerstaden. I annat fall verkar de 10 bussarna helt onödiga i inköp.

Och visst när det nu visar sig att man beställt 14.8 meters boggi, så borde man ju klara 55-platskravet utan problem. Vegorna på 676 som exempel är ju bara på 14.5 meter...

Och när det ändå är sittplatsgaranti (även om SL verkar på väg att släppa deras fundamentalistiska hållning kring den), så finns det ju ingen anledning att ha kapacitet för stående.




Om man spånar vidare, en inte allt för vågad gissning är att man kommer köra 13,7 meters på 462an också...

Och 28st Lion's City GL CNG låter som blå. Stomlinjerna skulle det väl vara biogas på?

Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Ersa skrivet 16 december 2010, 23:52:12 PM
Inte en enda B9S i den listan. Frågan är om ledvagnarna från MAN och Scania är bättre vintervagnar än B9S.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 16 december 2010, 23:57:20 PM
De har ju ett stort antal B9S som kommer rulla vidare.
/J
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: AO skrivet 17 december 2010, 00:22:52 AM
Intressant är ju att man beställt MAN-lederna i 18,7 m versionen vilket väl blir de första i Sverige? Vanligtvis är ju de 18 m. Med 18,7 m tar bussen 58-60 passagerare beroende på hur stor barnvagnsplats man beställer.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 17 december 2010, 00:26:11 AM
Var hamnar 401? Tillhör den Swebus i Tyresö eller hamnar den hos Sköldpaddan i N/V?
/J
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Omnilasse skrivet 17 december 2010, 00:37:52 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 16 december 2010, 23:45:52 PM
Om man spånar vidare, en inte allt för vågad gissning är att man kommer köra 13,7 meters på 462an också...

Och 28st Lion's City GL CNG låter som blå. Stomlinjerna skulle det väl vara biogas på?


Är dock spontant inte lika säker på 28 st Lions för stomlinjerna. Det är inget krav på vilka linjer man kör med biogas. Visst B9SALE är verkligen ingen bra regionalbuss, men MAN Lion är ju närmast värdelös (dock väldigt bra i stadstrafik), just för att den är en låggolvsbuss rakt igenom. B9Sale fungerar alltså bättre på särskilt 474. Dessutom är ju bussarna från början beställda för att trafikera de linjerna. Man skulle ju dessutom behöva en extra omlackering.

För att kunna få plats med tillräckligt många sittplatser måste man ju har rätt få dörrar. Det är ju för det ändamålet ledbussar krävs - det vill säga när antalet barnvagnsplatser och dörrar tar för många sittplatser. Dessa krävs alltså på linjer med hög belastning och många stopp. Skulle nog alltså främst sätta in dem på Nackalinjerna (alltså 410-414 och möjligen 422 som bas). Det gäller förstås ändå att kunna skapa bra omlopp - men det är nog där de skulle göra bäst nytta. Första åren kommer det - som jag förstått det  - endast att finnas biogas i Björkvik. Vilket också talar för en sådan lösning för de här avsedda bussarna.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Ted Selander skrivet 17 december 2010, 08:11:46 AM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 17 december 2010, 00:26:11 AM
Var hamnar 401? Tillhör den Swebus i Tyresö eller hamnar den hos Sköldpaddan i N/V?
/J

401 ligger i Tyresöavtalet (Nobina), och sköldpaddan är begraven.

/Ted
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: IntresseTrafik skrivet 17 december 2010, 09:39:01 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 17 december 2010, 00:37:52 AM
Är dock spontant inte lika säker på 28 st Lions för stomlinjerna. Det är inget krav på vilka linjer man kör med biogas. Visst B9SALE är verkligen ingen bra regionalbuss, men MAN Lion är ju närmast värdelös (dock väldigt bra i stadstrafik), just för att den är en låggolvsbuss rakt igenom. B9Sale fungerar alltså bättre på särskilt 474. Dessutom är ju bussarna från början beställda för att trafikera de linjerna. Man skulle ju dessutom behöva en extra omlackering.

För att kunna få plats med tillräckligt många sittplatser måste man ju har rätt få dörrar. Det är ju för det ändamålet ledbussar krävs - det vill säga när antalet barnvagnsplatser och dörrar tar för många sittplatser. Dessa krävs alltså på linjer med hög belastning och många stopp. Skulle nog alltså främst sätta in dem på Nackalinjerna (alltså 410-414 och möjligen 422 som bas). Det gäller förstås ändå att kunna skapa bra omlopp - men det är nog där de skulle göra bäst nytta. Första åren kommer det - som jag förstått det  - endast att finnas biogas i Björkvik. Vilket också talar för en sådan lösning för de här avsedda bussarna.

SL brukar ha krav på lågentré på motorväg. I Nacka Värmdö åker de flesta omloppen på motorväg någon gång. Så jag gissar på att dessa bussar är utav lågentrémodell. Så gissningsvis är det en ny modell av Lion`s City i ledversion som Keolis kommer att sätta in i Nacka Värmdö. Boggivarianten  av Lion´s City finns sedan i sommras i en lågentré version.http://www.neoplan.se/sv/nyheter/man-liona26 (http://www.neoplan.se/sv/nyheter/man-liona26)
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: bisquit skrivet 17 december 2010, 17:07:30 PM
Men varför envisas de med att blanda fabrikat, så pass mycket?? Samt att blanda bränsledriften.Visst om har 2 olika bränsletyper. Men 3?? Samt så många modeller. Har de inte lärt sig att, ju färre bussmodeller. Ju lättare att få förare som lär sig bussen. Samt bättre underhåll m.m. Okej om man har olika modeller och fabrikat, på olika depåer/garage. Men detta är ju komplett vansinne.. >:(
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: MrX skrivet 17 december 2010, 17:24:14 PM
Är det bara jag som inte kan öppna länken?
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 17 december 2010, 17:48:42 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 december 2010, 09:53:00 AM
SL har redan tidigare accepterat låggolv på linjer som delvis går på motorväg, typ 749.
Att MAN skulle ta fram en lågentreledbuss för den ytterst begränsade svenska marknaden är knappast troligt, ledbussar är ju på tillbakagång annat än i tätortstrafik och då eftersträvar man lågt golv

Hur vanligt är det med regionalutrustade låggolvsledbussar? Nobina har väl några dito MAN i Södertälje, men annars?

Citat från: MrX skrivet 17 december 2010, 17:24:14 PM
Är det bara jag som inte kan öppna länken?

Testa denna:
http://keolis.se/Sve/NV/Pdfer/Bussar%20best%C3%A4llda%20till%20Nacka%203.pdf (http://keolis.se/Sve/NV/Pdfer/Bussar%20best%C3%A4llda%20till%20Nacka%203.pdf)
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Carl Eric skrivet 17 december 2010, 18:00:03 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 december 2010, 23:52:12 PM
Inte en enda B9S i den listan. Frågan är om ledvagnarna från MAN och Scania är bättre vintervagnar än B9S.

Ojojojojoj, vilket ljuv musik detta var! Bättre start på helgen kunde man ju knappt ha fått!!!!  :D
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Leo skrivet 17 december 2010, 18:41:47 PM
Vågar man hoppas på att de 10 st Volvo blir nya 8900?
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 17 december 2010, 18:57:56 PM
Citat från: Leo skrivet 17 december 2010, 18:41:47 PM
Vågar man hoppas på att de 10 st Volvo blir nya 8900?

Troligen ja, den ska väl ersätta 8500 fullt ut under våren 2011?

Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Marc skrivet 17 december 2010, 20:42:49 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 december 2010, 09:53:00 AM
Att MAN skulle ta fram en lågentreledbuss för den ytterst begränsade svenska marknaden är knappast troligt ...
Säker?
Det har funnits långt gångna planer att ta fram just en sådan lågentrébuss för vår marknad.  ;)
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: homer skrivet 17 december 2010, 20:49:08 PM
38 ledbussar med svansmotor har man beställt, men borde dem inte lägga in en order på en egen tungbergare också? för de lär nog behövas... :P :P :P
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Leo skrivet 17 december 2010, 21:07:35 PM
Vore kul med en lista över vilka bussar som skall köpas in till Huddinge/Botkyrka/Söderort.

Bara det inte blir Scania OmniLink boggi på 172...  Då tror jag mer på MAN 18,7 meters kanske?
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Ersa skrivet 17 december 2010, 21:14:48 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 december 2010, 20:50:17 PM
Ja det betyder att SL har förhandlat om inköp av ett stort antal dylika antar jag, eftersom det inte finns någon större marknad utanför SL området med något enstaka undantag.

MB tog ju som bekant fram en lågentreversion av den tvåaxliga Citaron mot en stor order så det är säkert möjligt om nu SL går in och köper typ 100+ sådana MAN, isf kan man nog räkna med den modellen i såväl Söderort/Botkyrka som i en del andra avtal.

Men att ta fram modellen enbart för en så här liten order tror jag intes ens MAN gör

Hur ser det ut utanför rikets gränser? Är det vara vi som kör med lågentré på landsbygden och i förorten, och hur uppfyller man då EU:s handikappkrav utanför ren stadsbusstrafik där man inte har låggolv i hela bussen?
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Omnilasse skrivet 17 december 2010, 21:17:00 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 december 2010, 20:50:17 PM
Ja det betyder att SL har förhandlat om inköp av ett stort antal dylika antar jag, eftersom det inte finns någon större marknad utanför SL området med något enstaka undantag.

MB tog ju som bekant fram en lågentreversion av den tvåaxliga Citaron mot en stor order så det är säkert möjligt om nu SL går in och köper typ 100+ sådana MAN, isf kan man nog räkna med den modellen i såväl Söderort/Botkyrka som i en del andra avtal.

Men att ta fram modellen enbart för en så här liten order tror jag intes ens MAN gör
Och problemet som jag förstått det är att man ju snarare gått åt andra hållet. Visserligen hjälper man till att finansiera miljövagnarna, men det är allt utföraren som får bestämma vilket märke och modell man ska köpa in. Ser vi trenden nu med Tyresö etc så går man ju i hela SL-området ifrån ledbussar, annat än i tätortstrafik, just för att det inte finns något skäl att köra bussar som inte tar fler sitttande passagerare när man ändå har sittplatsgaranti. Därför vore det mycket konstigt om SL gick och styrde upp detta. Det är faktiskt i ganska få trafikområden där det är speciellt lämpligt med lågentréledbussar. Däremot har man väl haft lite drömmar om en BRT-lösning, men då nöjer man sig knappast med 18-metersvagnar.

Även för det nya Huddinge/Botkyrka/Söderort tror jag nog vi kommer få se att man köpt in ett antal av de ovan nämnda Manledbussarna i låggolvsvariant (säkerligen är 28 en del av en större beställning som man beställt - är på rak arm osäker på var 18 metersgränsen för Stockholm går - vilket förvisso kan vara att det är den något kortare varianten som är aktuell). Det är ju få linjer även inom det området där man egentligen har något intresse av att köra med regionalledbussar. Så det är klart om Neoplan tror sig kunna konkurrera med att skapa en lågentréledbuss så får de nog ha väldigt liten marginal på dem, för någon större marknad i SL-området kan jag inte se att det skulle finnas. Särskilt inte som det finns så många trängelbussar som nästan täcker det behovet för hela länet. Men det är möjligt att man sagt detta utan att känna till marknaden och hur den förändrats de senaste åren.

Edit:18.75 är väl den gräns som SL får dispens för och borde gälla i hela området - alltså även där man har tillstånd i Söderort. Enligt avtalet för N/V måste man köra med låggolv (alltså inte lågentré) på de vagnar som inte går i över 70 km annat än undantagsvis, vilket förklarar att man behöver låggolvsmanar...
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Nico skrivet 17 december 2010, 21:18:53 PM

Citat från: Ersa skrivet 17 december 2010, 21:14:48 PM
Hur ser det ut utanför rikets gränser? Är det vara vi som kör med lågentré på landsbygden och i förorten, och hur uppfyller man då EU:s handikappkrav utanför ren stadsbusstrafik där man inte har låggolv i hela bussen?

EU:s krav handlar väl bara om tillgänglighet och inget annat som jag förstått det. I så fall går det ju att lösa på andra vis än strikt enbart med lågentré/låggolv. T.ex. då med hjälp av handikappramper, liftar, extra breda insteg med ordentliga handtag/ledstänger osv.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Gabi94 skrivet 17 december 2010, 23:02:10 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 december 2010, 09:53:00 AM
SL har redan tidigare accepterat låggolv på linjer som delvis går på motorväg, typ 749.
Att MAN skulle ta fram en lågentreledbuss för den ytterst begränsade svenska marknaden är knappast troligt, ledbussar är ju på tillbakagång annat än i tätortstrafik och då eftersträvar man lågt golv



Menar du 748 eller 749?
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Ersa skrivet 17 december 2010, 23:09:27 PM
Citat från: Nico skrivet 17 december 2010, 21:18:53 PM
EU:s krav handlar väl bara om tillgänglighet och inget annat som jag förstått det. I så fall går det ju att lösa på andra vis än strikt enbart med lågentré/låggolv. T.ex. då med hjälp av handikappramper, liftar, extra breda insteg med ordentliga handtag/ledstänger osv.

Med tanke på att begreppet lågentré nästan verkar saknas helt utanför Sverige är jag lite nyfiken på hur det fungerar i andra EU-länder. Är det rent låggolv i alla städer och normalgolv med lyft på landsbygden i t.ex Frankrike och Tyskland? Danskarna har ju länge kört med normalgolv + bakplattform, men det verkade inte fungera här i landet där lågentré verkar blivit en slags "lag" på landsbygden.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 17 december 2010, 23:40:38 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 17 december 2010, 17:48:42 PM
Hur vanligt är det med regionalutrustade låggolvsledbussar? Nobina har väl några dito MAN i Södertälje, men annars?

Kallhäll har ett gäng dylika fordon.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Gabi94 skrivet 17 december 2010, 23:46:14 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 17 december 2010, 23:40:38 PM
Kallhäll har ett gäng dylika fordon.

Är det inte Nobina 6560-6568 det är låggolvsled, fast på 6568 så har dom rivit ner alla gardiner förrutom ett.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 17 december 2010, 23:52:41 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 17 december 2010, 23:40:38 PM
Kallhäll har ett gäng dylika fordon.

Okej, men dessa är väl inte Regionalvagnar? Trodde Kallhäll bara hade kortvagnar med gardiner...

Citat från: Gabi94 skrivet 17 december 2010, 23:46:14 PM
Är det inte Nobina 6560-6568 det är låggolvsled, fast på 6568 så har dom rivit ner alla gardiner förrutom ett.

Jo vill minnas att det går en gräns vid 6560...
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Gabi94 skrivet 17 december 2010, 23:57:06 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 17 december 2010, 23:52:41 PM
Okej, men dessa är väl inte Regionalvagnar? Trodde Kallhäll bara hade kortvagnar med gardiner...

Jo vill minnas att det går en gräns vid 6560...



Vilken gräns?
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 17 december 2010, 23:59:06 PM
Citat från: Gabi94 skrivet 17 december 2010, 23:57:06 PM


Vilken gräns?

Gränsen mellan regional och icke.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 00:02:50 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 17 december 2010, 23:59:06 PM
Gränsen mellan regional och icke.


Så du menar dom som är under 6560 är city bussar.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 18 december 2010, 00:06:29 AM
Citat från: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 00:02:50 AM

Så du menar dom som är under 6560 är city bussar.

Jag menar att 6560 och uppåt har regionalstandard, oavsett om de är led eller kortvagnar. Detta gör väl att dessa (led) är några av få med den standarden i Sverige..
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 18 december 2010, 00:12:31 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 december 2010, 00:10:37 AM
Södertälje hade ju vid avtalsstart MAN leder med regionalinredning, vilket snart ledde till en viss debatt om deras vara eller icke vara på 749 -;)

Okej! Men du menar väl 748an?
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 18 december 2010, 00:14:59 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 december 2010, 00:14:04 AM
Ja just ja, men den hette 749 "på min tid"  ;D

Vilket innebär att den benämningen numera är utdöd ;)
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 00:17:02 AM
Dom bussarna kör inte bara på 748, den kör på t.ex 780, 780X, 787,  753, 754, alla dom där 6560-6568 kör på alla linjer i Södertälje förutom 750.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 00:19:15 AM
När började dom sätta 90 km/h som topfart?
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Börje skrivet 18 december 2010, 00:53:14 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 17 december 2010, 21:17:00 PM
...

Enligt avtalet för N/V måste man köra med låggolv (alltså inte lågentré) på de vagnar som inte går i över 70 km annat än undantagsvis, vilket förklarar att man behöver låggolvsmanar...

Det här var nytt! Är det alltså så att man kräver låggolv på de linjer som går lokalt i Nacka? 71, 404, 409-414 och 422? Är någon av boggieserierna också låggolv och inte lågentré? Gäller låggolvskravet även på andra linjer som inte går i 70 km/h, såsom matarlinjer?

Titel: Nya MAN-ledvagnar till Keolis (SL)
Skrivet av: Leo skrivet 18 december 2010, 10:05:17 AM
Är det denna typ av bussar som skall köpas in till Keolis Nacka/Värmdö?

http://www.man-last.se/se/Bus/Stadtbusse/Lions_City_GL.jsp?key=86762
Titel: SV: Nya MAN-ledvagnar till Keolis (SL)
Skrivet av: Ersa skrivet 18 december 2010, 10:37:28 AM
18,75 meter är de, så det borde stämma.
Dock har 18 st sådana även beställts till Huddinge/Botkyrka/Söderort:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41287.0
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: at1981 skrivet 18 december 2010, 10:46:01 AM
Citat från: Börje skrivet 16 december 2010, 22:59:10 PM
http://www.busslink.se/Sve/NV/Pdfer/Bussar%20best%C3%A4llda%20till%20Nacka.pdf (http://www.busslink.se/Sve/NV/Pdfer/Bussar%20best%C3%A4llda%20till%20Nacka.pdf)

Det var ju intressant! Björknäs blir visst ett scaniagarage igen! Och så kan man konstatera att det blir fler boggievagnar än i dagsläget. Tre olika bränsletyper och tre olika tillverkare. Intressant var ordet!


Hejsan!

Det skulle enligt listan inte köpas in några nya normalvagnar. Skall man slopa användandet av normalvagnar eller
skall normalvagnarna komma någon annanstans ifrån för trafik på t.ex. linje 462? (Var ifrån skall normalvagnarna komma ifrån i sådana fall tro?)

Är det ev. aktuellt att Keolis tar över nuvarande MAN-vagnar (normalvagnar) av Nobina fört forsatt trafik i Nacka/Värmdö?


En sak som gjorde mig riktigt glad är att det kommer vara regional komfort på samtliga nyinköpta fordon :D
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 18 december 2010, 11:13:16 AM
Citat från: Gabi94 skrivet 17 december 2010, 23:46:14 PM
Är det inte Nobina 6560-6568 det är låggolvsled, fast på 6568 så har dom rivit ner alla gardiner förrutom ett.
Jahaja det får väl bli en noggrannare koll vid nästa resa, jag har inte kollat så noga vid mina resor utan bara satt mig ner och åkt.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 11:25:55 AM
Jag kollade på ritningen, men vilken motor ska den ha EEV på 310 hk eller 360 hk, och vilken växelåda den ska ha?
Titel: SV: Nya MAN-ledvagnar till Keolis (SL)
Skrivet av: Jo skrivet 18 december 2010, 12:22:07 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2010, 10:37:28 AM
18,75 meter är de, så det borde stämma.
Dock har 18 st sådana även beställts till Huddinge/Botkyrka/Söderort:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41287.0

55 "linjesäten" på 18,75m, lika dålig sittplatskapacitet som B9S med andra ord. Apropå att man valt många olika märken följer väl detta trenden rätt väl som gällt med beställningar den senaste tiden från bolagen. Diesel/RME-fordon beställs från Volvo och Scania och gasbussarna från Solaris eller Man med några få undantag.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Nico skrivet 18 december 2010, 13:52:43 PM

Citat från: Ersa skrivet 17 december 2010, 23:09:27 PM
Med tanke på att begreppet lågentré nästan verkar saknas helt utanför Sverige är jag lite nyfiken på hur det fungerar i andra EU-länder. Är det rent låggolv i alla städer och normalgolv med lyft på landsbygden i t.ex Frankrike och Tyskland? Danskarna har ju länge kört med normalgolv + bakplattform, men det verkade inte fungera här i landet där lågentré verkar blivit en slags "lag" på landsbygden.

Hur det ser ut i andra EU-länder vad gäller anpassning och tolkning av direktivet har jag själv ingen större koll på. Däremot är det som sagt ett EU-direktiv som ligger i botten för detta och finessen med direktiven är att de är mål som satts av EU. Sen är det upp till medlemsländerna själva hur man tolkar och därmed uppfyller målen. Det som är tvingande är direktivet sen måste anpassas och införlivas i respektive stats lagstiftning. Man har då bara en viss tid att göra det på, däremot har man i samband med detta rätt att ta hänsyn till nationella särdrag osv. Man ska inte heller blanda ihop direktiv med förordningar.

De senare är allmänna och bindande till samtliga delar för alla medlemmar. En förordning är även direkt tillämplig, vilket betyder att den övergår till att gälla som lag och är då omedelbart tillämplig i alla medlemsländerna. Den är alltså likvärdig med nationell lagstiftning och de nationella myndigheterna behöver inte göra något på sitt håll utan implementering sker automatiskt. Tanken med direktiven, som då inte heller behöver omfatta alla medlemsstater, däremot är att de primärt är till för att samordna lagstiftning mellan medlemsstaterna. T.ex. då sådant som produktsäkerhetsnormer, typgodkännanden mm. men då även sådant som just handikappanpassning och liknande.

Ser man till det ovanstående så kan man nog till viss del anta att man från land till land valt att se hur man ska implementera direktivet om tillgänglighet, men vissa större stater kan nog ha samarbetat även här. Bl.a. Tyskland och Frankrike har hållit på så pass länge att de på vissa håll är mycket samspelta. Sverige å andra sidan har ofta varit käringen mot strömmen. Visserligen har vi tidvis varit bäst i klassen på att implementera direktiv, men det är nog inte alltid så att våra tolkningar varit de bästa. Inte sällan har det nog berott på att politiker fattat beslut på egen hand utan att rådfråga folk från respektive bransch. 
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Ersa skrivet 18 december 2010, 14:51:44 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 17 december 2010, 18:57:56 PM
Troligen ja, den ska väl ersätta 8500 fullt ut under våren 2011?

Nya fronten blir det hur som helst, då alla 8500 som görs nu på slutet redan fått 8900:ans front.
Frågan är om/när B9S får 8900-fronten, och när vi får se en sån i SL-lack.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 14:58:21 PM
Hur skulle dom göra 7500:ans front, den har samma front som den gamla 8500:a fronten?
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Ersa skrivet 18 december 2010, 15:20:37 PM
Citat från: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 14:58:21 PM
Hur skulle dom göra 7500:ans front, den har samma front som den gamla 8500:a fronten?

Även 7500 lär nog få 8900:ans front. Om inte 7500-modellen ersätts helt av en låggolvad 8900-version.
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 15:24:32 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2010, 15:20:37 PM
Även 7500 lär nog få 8900:ans front. Om inte 7500-modellen ersätts helt av en låggolvad 8900-version.


Men 7500 är en city bussa har 8900 en city buss eller kommer dom göra 7900?
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Ersa skrivet 18 december 2010, 15:27:06 PM
Citat från: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 15:24:32 PM
Men 7500 är en city bussa har 8900 en city buss eller kommer dom göra 7900?

Det får framtiden utvisa. Här är dagens aktuella hemsida, där dock 7500 saknas helt:
http://www.volvobuses.com/BUS/SWEDEN/SV-SE/PRODUCTS/Pages/Products.aspx
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 18 december 2010, 19:17:21 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2010, 14:51:44 PM
Frågan är om/när B9S får 8900-fronten, och när vi får se en sån i SL-lack.

Förhoppningsvis aldrig!
/J
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Ersa skrivet 18 december 2010, 19:54:14 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 18 december 2010, 19:17:21 PM
Förhoppningsvis aldrig!
/J

Haha! Hade jag haft kunskaperna hade jag fixat fram en i Photoshop direkt! ;D
Titel: SV: Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö
Skrivet av: Omnilasse skrivet 19 december 2010, 20:52:44 PM
Citat från: Börje skrivet 18 december 2010, 00:53:14 AM
Det här var nytt! Är det alltså så att man kräver låggolv på de linjer som går lokalt i Nacka? 71, 404, 409-414 och 422? Är någon av boggieserierna också låggolv och inte lågentré? Gäller låggolvskravet även på andra linjer som inte går i 70 km/h, såsom matarlinjer?

Hm, kontrollerade med underlaget och måste medge att jag läste något fel (eller det stod oklart formulerat), däremot gör kravet på 3 barnvagnsplatser på tätortsbussarna, nästan att man måste ha ledbussar för att klara kraven.