Berusad, Drogpåverkad, Psykiskt labil eller bara en trafikvilde?

Startat av a32, 17 december 2012, 12:55:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32

Hade en incident med en buss på linje 74 i dag, jag kör själv spårvagn och vid nedfarten mot Mårtensdal och strax innan hållplatsen så svänger linje 74 in på banan och delar den fram till Sickla Udde där den åter går ut i övriga gatan.
Där ser jag när jag närmar mig att varningssignalerna går i gång ( gult blink samt ljudsignal ) skyltning förekommer också för att varna bussarna att det kommer en spårvagn i deras döda vinkel uppifrån rampen och att bussföraren SKALL lämna företräde, men denna förare väljer snabbt att svänga in framför vilket resulterar i att jag med mina ca 80 ton i nedförsbacke tvingas fullbromsa och folk får hålla i sig rejält för att inte ramla omkull.
Jag signalerar med en kort tutning för att göra honom uppmärksam om vad som ligger bakom  ???

Efter hållplatsen så börjar bussen kränga den far upp på mittsträngen/vallen mellan tvärbanans spår sladdar och far fram och tillbaks, o detta gott folk är ingen oförutsedd sladd utan slarvig livsfarlig körning med kunder medvetet gjort av bussföraren.
Detta resulterar i att en massa snö och annat som plogats upp i mittvallen far ut över spåren.
Nåväl, efter Luma var det samma visa igen slalomkörning mellan mötande körfält och sitt eget körfält så bussen hoppar, detta fortsätter även efter Sickla Kaj mot Sickla Udde.

Hur är det egentligen med alkotest innan man startar bussen, förekommer det på dom busstyper som går på Linje 74, denna buss var 7498.
Det spelar visserligen ingen roll då det systemet inte avgör om man är drogpåverkad, psykiskt labil eller bara en trafikvilde utan bara om man alkohol i utandningen.

Lars-Håkan_E

Citat från: a32 skrivet 17 december 2012, 12:55:25 PM
Hade en incident med en buss på linje 74 i dag, jag kör själv spårvagn och vid nedfarten mot Mårtensdal och strax innan hållplatsen så svänger linje 74 in på banan och delar den fram till Sickla Udde där den åter går ut i övriga gatan.
Där ser jag när jag närmar mig att varningssignalerna går i gång ( gult blink samt ljudsignal ) skyltning förekommer också för att varna bussarna att det kommer en spårvagn i deras döda vinkel uppifrån rampen och att bussföraren SKALL lämna företräde, men denna förare väljer snabbt att svänga in framför vilket resulterar i att jag med mina ca 80 ton i nedförsbacke tvingas fullbromsa och folk får hålla i sig rejält för att inte ramla omkull.
Jag signalerar med en kort tutning för att göra honom uppmärksam om vad som ligger bakom  ???

Efter hållplatsen så börjar bussen kränga den far upp på mittsträngen/vallen mellan tvärbanans spår sladdar och far fram och tillbaks, o detta gott folk är ingen oförutsedd sladd utan slarvig livsfarlig körning med kunder medvetet gjort av bussföraren.
Detta resulterar i att en massa snö och annat som plogats upp i mittvallen far ut över spåren.
Nåväl, efter Luma var det samma visa igen slalomkörning mellan mötande körfält och sitt eget körfält så bussen hoppar, detta fortsätter även efter Sickla Kaj mot Sickla Udde.

Hur är det egentligen med alkotest innan man startar bussen, förekommer det på dom busstyper som går på Linje 74, denna buss var 7498.
Det spelar visserligen ingen roll då det systemet inte avgör om man är drogpåverkad, psykiskt labil eller bara en trafikvilde utan bara om man alkohol i utandningen.

Finns det alkolås på vare sig bussar/spårvagnar eller tunnelvagnar i SL området?

Ett modernt alkolås reagerar både på alkohol och andra droger, och inte på förarens psykiska tillstånd :-)

Sedan är ju inte trafikupplägget i Sjöstaden helt optimalt där spårvagnen korsar bil o bussars körvägar kors o tvärs, eller i din synvinkel tvärtom.


a32

Bussarna på Arriva i Västerort har alkolås , men jag vet inte med dessa innerstadsbussar.

Dom har ju tydligen fått pris och utmärkelser för utmärkt och smart stadsplanering i H-S, men den juryn måste behövt alkolås tycker jag.


MartinMartin

Alla bussar i City (Frihamnen/Hornsberg/Söderhallen) har alkolås, men det funkar ju inte vid avlösningar
då ingen aktiverar låset på nytt. Endast den som kör ut på morgonen blåser i princip.

Ersa

A32: Har du tagit upp saken med SL samt berörd bussoperatörs trafikledning innan du skrev här? Bara en enkel fundering. Tänkte mest på att detta forum inte är någon "domstol" och att vi ska akta oss för att hänga ut känsliga saker här.

Även jag har råkat ut för rena vettvillingar som gett sig på mig trots att både de och jag har haft varsin SL-operatörs uniform på oss (dock från olika operatörer), men dessa händelser vill jag inte berätta närmare om här. Jag tog det direkt med den andre operatörens trafikledning.

Lars-Håkan_E

Citat från: MartinMartin skrivet 17 december 2012, 13:43:36 PM
Alla bussar i City (Frihamnen/Hornsberg/Söderhallen) har alkolås, men det funkar ju inte vid avlösningar
då ingen aktiverar låset på nytt. Endast den som kör ut på morgonen blåser i princip.

I princip :-)

Ett sådant system innebär ju att bara en bråkdel av personalen testas (inte för att jag tror att mörkertalet så speciellt stort) men det innebär ju att om man bara har tjänster med avlösningar testas man aldrig (med undantag för andra slumpmässiga test)
Det är ju lite farligt med ett sådant förutsägbart system och i tätortstrafik där bussen sällan eller aldrig står längre tider (förutom fordon som går på delade pass) måste man ha ett annat slumpmässigt intervall i systemen som kräver blåsning.

Sedan är ju mörkertalet betydligt större i sådan trafik där man sällan träffar kollegor flera gånger varje dag.

yngrot

Alkolås i all ära men inte 17 hjälper de om föraren är instabil av andra orsaker än alkohol .. de ger en falsk trygghet ..   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

HJP

Citat från: a32 skrivet 17 december 2012, 12:55:25 PM
Hade en incident med en buss på linje 74 i dag, jag kör själv spårvagn och vid nedfarten mot Mårtensdal och strax innan hållplatsen så svänger linje 74 in på banan och delar den fram till Sickla Udde där den åter går ut i övriga gatan.
Där ser jag när jag närmar mig att varningssignalerna går i gång ( gult blink samt ljudsignal ) skyltning förekommer också för att varna bussarna att det kommer en spårvagn i deras döda vinkel uppifrån rampen och att bussföraren SKALL lämna företräde, men denna förare väljer snabbt att svänga in framför vilket resulterar i att jag med mina ca 80 ton i nedförsbacke tvingas fullbromsa och folk får hålla i sig rejält för att inte ramla omkull.
Jag signalerar med en kort tutning för att göra honom uppmärksam om vad som ligger bakom  ???

Efter hållplatsen så börjar bussen kränga den far upp på mittsträngen/vallen mellan tvärbanans spår sladdar och far fram och tillbaks, o detta gott folk är ingen oförutsedd sladd utan slarvig livsfarlig körning med kunder medvetet gjort av bussföraren.
Detta resulterar i att en massa snö och annat som plogats upp i mittvallen far ut över spåren.
Nåväl, efter Luma var det samma visa igen slalomkörning mellan mötande körfält och sitt eget körfält så bussen hoppar, detta fortsätter även efter Sickla Kaj mot Sickla Udde.

Hur är det egentligen med alkotest innan man startar bussen, förekommer det på dom busstyper som går på Linje 74, denna buss var 7498.
Det spelar visserligen ingen roll då det systemet inte avgör om man är drogpåverkad, psykiskt labil eller bara en trafikvilde utan bara om man alkohol i utandningen.
****
Jag förutsätter att du OMGÅENDE tog upp detta med din trafikledning, INNAN du lade ut det här.
Misstänker du rattfylleri eller drogpåverkan, är det din skyldighet.
Någon bör, efter din rapport, ha ombesörjt avlösning, och en drog-/alkotest, medelst topsning.

Om du inte gjorde detta, så ta inte upp det här. Det är totalt meningslöst. Men jag tror att du gjorde det - eller hur?

HJP

a32

Lugn Lugn kollegor..... jag tog kontakt direkt med min trafikledning som jag hoppas tog kontakt med berörd trafikledning för bussen, jag fick iaf en fråga om inventarienumret på berörd buss av min trafikledare.

Vilket leder till nästa fråga; vad händer egentligen när "min" trafikledning kontaktar exempelvis Busslinks TL, tar bussförarens TL kontakt via radion med berörd förare eller väntar radiobilen vid någon ändhållplats för eventuellt samtal?

HJP

Citat från: a32 skrivet 17 december 2012, 17:47:19 PM
Lugn Lugn kollegor..... jag tog kontakt direkt med min trafikledning som jag hoppas tog kontakt med berörd trafikledning för bussen, jag fick iaf en fråga om inventarienumret på berörd buss av min trafikledare.

Vilket leder till nästa fråga; vad händer egentligen när "min" trafikledning kontaktar exempelvis Busslinks TL, tar bussförarens TL kontakt via radion med berörd förare eller väntar radiobilen vid någon ändhållplats för eventuellt samtal?
****
Utmärkt!
Det var länge sedan jag körde buss, men som lokförare har jag flera gånger tagits in för rutinkontroll.
På SJ gjordes testet före tjänstgöring, eller efter. Vid Stockholmtåg, kom en facklig förtoendevald lokförare, och avlöste. Därefter gick man till anvisad plats, där testpersonal väntade. Mycket smidigt.
Jag antar att avlösning väntar den berörde bussföraren, som topsas, alternativt blåser för alkotest.

HJP

MartinMartin

Varför hålla på och ropa på och kontakta trafikledningen? Ring polisen, tycker Jag.

Ersa

Polisen får nog svårt att räkna ut vart bussen är på väg, då de knappast är experter på linjesträckningar, inventarienummer och avlösningspunkter. Här är det nog bättre att operatören skickar ut ett "yttre befäl" samtidigt som de själva kontaktar polisen. Både TL och polis behövs på plats i varsin bil.

JDS

Oj, här var det många idéer om vem som ska göra vad. Men det är väl inte förbjudet att skriva ett inlägg i Bussnack och fråga om bussen har alkolås, det framgår ju inte vilken avgång det var eller vem som körde den så jag har svårt att se det som ett inlägg som "hänger ut" någon.

Nico

Inlägget om att ta det lite piano kring detta med alkolås och 'inte hänga ut någon' handlar som jag ser det mer om en slags brasklapp, dvs. att man kanske inte ska driva frågan vidare med spekulationer om vad som orsakat det ena eller det andra i vissa specifika fall. Däremot kan man givetvis ställa en fråga om utrustning osv.

I grund är detta en rent polisiär fråga så vad gäller kontroll av förare i dylika fall är det absolut bästa att själv ringa polisen för att undvika onödig fördröjning. De i sin tur har direktkontakt med berörda bolag och kommer snabbt fram till rätt ställe och information. Polisen kan då tillsammans med en yttre trafikledare eller motsvarande för aktuellt bolag sedan vänta in bussen på lämplig plats.

Den yttre trafikledaren i sin tur har ingen praktiskt befogenhet att på egen hand kräva somligt ute på stan (annat än att tillse att bussen inte rullar vidare) utan ska i fall som detta fungera som både stöd för föraren, men även assistera polisen ifall de har frågor eller behöver hjälp.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MartinMartin