Buss...Etthundrasjuttiotre...mot...Skarpnäck...via IKEA.

Startat av 5783, 24 augusti 2011, 11:36:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783

Åkte 173 igår från Skärholmen till Älvsjö. Och vid Skärholmen så ropade den utvändinga högtalaren ut: Buss 173 mot Skarpnäck - via IKEA. Det var ett bra initiativ eftersom alla som kör buss vid Skärholmen vet att det är väldigt många som frågar om bussen går till IKEA. Och jag vet att förarna är hemskt trötta på detta frågade gång på gång. Kanske iaf några hinner snappa upp meddelandet. Hoppas att det införs på de övriga linjerna som passerar IKEA också (707/710/740).

Det finns massor av möjligheter och förbättringar när det gäller det utvändiga uttropet. Hoppas inte SL ger upp projektet bara.

Nico


Får väl se, även 567 går förbi IKEA. Däremot inte faciliteten i Kungens kurva utan det i Barkarby!  :P  ;)

Sen är det lite på gott och ont med denna trafik för visserligen är det bra att folk får direkt besked och kan ta sig till och från, men det blir lite lätt löjligt och bussarna (och därmed övriga trafikanter) blir sena när folk mot bättre vetande även försöker att få med sig Billy, Ivar, Anna m.fl. modell större vid embarkering.

Detta är som sagt bussar och inga möbelbilar, men ibland gör sig folk dummare än vad de är bara för att spara lite pengar. Det är alltså inte bara själva destinationsförfrågningarna som är ett aber utan även detta ständiga krångel och tjafs om vad man kan och får ta med sig ombord.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Adrian Langemar

Citat från: Daniel S skrivet 24 augusti 2011, 11:36:16 AM
Åkte 173 igår från Skärholmen till Älvsjö. Och vid Skärholmen så ropade den utvändinga högtalaren ut: Buss 173 mot Skarpnäck - via IKEA. Det var ett bra initiativ eftersom alla som kör buss vid Skärholmen vet att det är väldigt många som frågar om bussen går till IKEA. Och jag vet att förarna är hemskt trötta på detta frågade gång på gång. Kanske iaf några hinner snappa upp meddelandet. Hoppas att det införs på de övriga linjerna som passerar IKEA också (707/710/740).

Det finns massor av möjligheter och förbättringar när det gäller det utvändiga uttropet. Hoppas inte SL ger upp projektet bara.
Är det verkligen bra att ropa ut/skylta "via IKEA" på linje 173 vid Skärholmen när 707/710/740/865 går mycket snabbare?

5783

Citat från: Adrian Langemar skrivet 24 augusti 2011, 17:43:52 PM
Är det verkligen bra att ropa ut/skylta "via IKEA" på linje 173 vid Skärholmen när 707/710/740/865 går mycket snabbare?

Det där har jag också tänkt på. Men eftersom gemene man inte är SL-nördar som en annan så bryr de sig inte om vilken buss som går snabbast utan om vilken buss som avgår när de skall åka. Folk verkar springa fram till första bästa buss som de ser. Så uppfattar jag iaf saken. Förövrigt så tycker jag att ingen SL-buss skall gå förbi IKEA. Herr kamprad kan ha en egen linje mellan IKEA och Skärholmen/Barkarby station det har han säkert råd med...

MartinMartin

Men det är ju bra om dom programmerar rätt...
Har suttit på 144:an och lyssnat på "Via Älvsjö station"
fast den redan är passerad   :o

tågluffaren

Skulle man inte kunna samla alla linjer via IKEA vid ett eller kandke två hållplatslägen och sätta upp stora skyltar; "Buss till IKEA hpl XX"?

Precis som man gjort vid Brommaplan med bussarna till Drottningholm.

Adrian Langemar

Citat från: Daniel S skrivet 24 augusti 2011, 20:38:37 PM
Det där har jag också tänkt på. Men eftersom gemene man inte är SL-nördar som en annan så bryr de sig inte om vilken buss som går snabbast utan om vilken buss som avgår när de skall åka. Folk verkar springa fram till första bästa buss som de ser. Så uppfattar jag iaf saken. Förövrigt så tycker jag att ingen SL-buss skall gå förbi IKEA. Herr kamprad kan ha en egen linje mellan IKEA och Skärholmen/Barkarby station det har han säkert råd med...
Det kanske är för att resenärerna inte vet att bussarna är olika snabba? Särskilt inte när det ser ut så här: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Trafikvardag/2007/05_Maj/slides/070517b_Busslink_3709-Swebus_6162_Skarholmen_Centrum.html