UNT.se: Stadsbuss körde med öppen dörr

Startat av 76, 05 oktober 2009, 21:32:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-AV_ID=964355,00.html?from=puff

CitatChristian Wadén filmade när stadsbussen på linje 91 körde hela vägen mellan Ekeby och Akademiska sjukhuset med öppna dörrar. Gamla Uppsala Buss skyller på en "tankevurpa" hos chauffören.

Christian W var (är?) ju en kändis på forumet.

Björn Ax

CitatHans förklaring till vad som visas på Christian Wadéns film är att föraren, som nyligen anställts på företaget, måste ha gjort en "tankevurpa" och stängt av dörrbromsen

Ja eller hur. Dörrbromsen har aldrig fungerat på näbbmusarna. Inte dom jag kört iaf.

lil-sis

Jag har faktiskt bytt en näbbmus pga fel. Fast det var iofs dörren som inte GICK att stänga.

Och jag har iaf kört två bussar som på eget initiativ öppnat dörrarna under körning utan att bromsen gått i  :-X (som tagits ur trafik, förstås).

Björn Ax

Ja skulle aldrig köra en buss där dörrarna inte gick att stänga eller åker upp under körning.

Men jag kan hålla med om att vissa förare är ganska farliga. Speciellt på 170-186 bussarna där det faktiskt går att öppna främre framdörren under körning. Dom öppnar den dörren innan dom stannat vid en hpl. Förstår faktiskt inte varför man gör det? Innan jag öppnar dörrarna så ska bussen stå stilla.

lil-sis

(Det var alltså inte jag som öppnade dörrarna. Bakdörrarna gick upp under färd, ena gången vid Trädgårdsgatan och andra gången på 55:an  :o )

Ersa

Citat från: 76 skrivet 05 oktober 2009, 21:32:00 PM
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-AV_ID=964355,00.html?from=puff

Citat från: Kommentar under artikeln i UNT.seDet bör väl glädja alla att dessa bussar förvinner from nästa sommar. Nästa höst kommer det vara nya bussar på 91/95 och flexbussen, som förhoppningsvis fungerar bättre.

Vad ska ersätta dessa fu.. originella bussar? Korta MAN/Neoplan likt Norrtäljes och Umeås småbussar?

Fredrik Mattsson

Citat från: Björn Ax skrivet 05 oktober 2009, 23:03:24 PM
Ja eller hur. Dörrbromsen har aldrig fungerat på näbbmusarna. Inte dom jag kört iaf.

du har inte provat att knäppa över knappen i dörrbromsläge ;) och för mig har det
fungerat utmärkt om jag skulle velat använt den funktionen :)

Fredrik Mattsson

Citat från: lil-sis skrivet 06 oktober 2009, 00:30:12 AM
Jag har faktiskt bytt en näbbmus pga fel. Fast det var iofs dörren som inte GICK att stänga.

Och jag har iaf kört två bussar som på eget initiativ öppnat dörrarna under körning utan att bromsen gått i  :-X (som tagits ur trafik, förstås).

det kan hända ibland, då är det bara öppna och stänga med vredet så brukar det ge med sig, oftast när framdörren "råkat" släpa lite backen.. och
då går dörren upp igen och är tjurig.

Niclas Rosenius

Citat från: Verspieder skrivet 06 oktober 2009, 12:18:35 PM
Vad ska ersätta dessa fu.. originella bussar? Korta MAN/Neoplan likt Norrtäljes och Umeås småbussar?

   Dom blir som Landskronas MAN A22. Med plats för ett x-antal rullatorer och rullstorar.

   //Niclas

lil-sis

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 06 oktober 2009, 14:13:14 PM
det kan hända ibland, då är det bara öppna och stänga med vredet så brukar det ge med sig, oftast när framdörren "råkat" släpa lite backen.. och
då går dörren upp igen och är tjurig.

Inte jag som haft sönder den, då hade jag gjort det ordentligt  ::) Var första uppdraget som reserv i somras :p

yngrot

Såna problem upplevde jag aldrig på våra Ontario i Borås, eller som ni säger näbbmöss..  Men era är kanske mer slitna??  Länge sen det rulla såna här nere .. Eller glömmer förare att sätta dörrbromsknappen i rätt läge??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina