En katastrof för den svenska kollektivtrafiken väntar!

Startat av Adrian Langemar, 03 maj 2009, 15:59:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Citat från: Johnny skrivet 21 maj 2009, 10:27:23 AM
Förhoppningsvis slutar det med en bra kompromiss, där man tar det bästa ur båda förslagen. Det måste till en förändring i dagens system för att vi skall kunna uppnå den ökning av kollektivtrafikens marknadsandel som vi så ofta talar om. Båda förslagen ger kommersiella aktörer möjlighet att gå in. Det kanske är så att helhetstänkandet gör LHM lite blinda och att resenärerna går miste om en del bra trafik som kanske inte passar in i helhetens mallar?
8)

Enligt WSP:s utvärdering skulle ett införande av utredningens affärsmodell leda till en kraftig minskning av både utbud och resande. Man skulle kunna tolka det som att de skattemedel som idag läggs på kollektivtrafik är bortkastade pengar. (Se sidorna 98 och framåt.) Rapporten innehåller dock en stor motsägelse: dels uppskattas utbudet och resandet minska med ca 20 % i Örebro stad, dels uppskattas utbudet öka i Örebro stad.

Anders

Johnny

Citat från: Anders Noren skrivet 21 maj 2009, 11:28:06 AM
Enligt WSP:s utvärdering skulle ett införande av utredningens affärsmodell leda till en kraftig minskning av både utbud och resande. Man skulle kunna tolka det som att de skattemedel som idag läggs på kollektivtrafik är bortkastade pengar. (Se sidorna 98 och framåt.) Rapporten innehåller dock en stor motsägelse: dels uppskattas utbudet och resandet minska med ca 20 % i Örebro stad, dels uppskattas utbudet öka i Örebro stad.

Anders

WSP:s analys av Örebro län bygger på antagandet att all trafik skall vara företagsekonomiskt lönsam, bilaga 6 sid. 132-146. Utredningen har inget sådant förslag utan skattefinansierad trafik kommer under lång tid framöver vara basen i svensk kollektivtrafik.
8)


Anders Noren

Citat från: Johnny skrivet 21 maj 2009, 11:58:12 AM

WSP:s analys av Örebro län bygger på antagandet att all trafik skall vara företagsekonomiskt lönsam, bilaga 6 sid. 132-146. Utredningen har inget sådant förslag utan skattefinansierad trafik kommer under lång tid framöver vara basen i svensk kollektivtrafik.
8)

Utredningens förslag kan lika gärna innebära att företagsekonomiskt lönsam trafik ska vara basen i svensk kollektivtrafik och att skattefinansierad trafik får förekomma om, och endast om, den inte försämrar möjligheterna att bedriva företagsekonomiskt lönsam trafik. Vid varje inskränkning av den fria marknaden, t.ex. i form av fastställda minimiturtätheter eller maximipriser, måste myndigheten motivera varför den samhälleliga vinsten av utökad trafik är större än den skada som marknaden vållas. Berörda företag kan överklaga myndighetens beslut. (Utredningen s. 206 och framåt.)

Jag gissar att i vilken grad myndigheterna kommer att få lägga sig i trafiken på linjer där det är möjligt att hålla ett litet men lönsamt trafikutbud är något som kommer att avgöras i domstol och sannolikt överklagas så långt upp det går.

Anders

Johnny

Citat från: Anders Noren skrivet 21 maj 2009, 13:27:03 PM
Utredningens förslag kan lika gärna innebära att företagsekonomiskt lönsam trafik ska vara basen i svensk kollektivtrafik och att skattefinansierad trafik får förekomma om, och endast om, den inte försämrar möjligheterna att bedriva företagsekonomiskt lönsam trafik. Vid varje inskränkning av den fria marknaden, t.ex. i form av fastställda minimiturtätheter eller maximipriser, måste myndigheten motivera varför den samhälleliga vinsten av utökad trafik är större än den skada som marknaden vållas. Berörda företag kan överklaga myndighetens beslut. (Utredningen s. 206 och framåt.)

Jag gissar att i vilken grad myndigheterna kommer att få lägga sig i trafiken på linjer där det är möjligt att hålla ett litet men lönsamt trafikutbud är något som kommer att avgöras i domstol och sannolikt överklagas så långt upp det går.

Anders

Genom att plocka ut enskilda stycken ur betänkandet skulle man kunna visa vad som helst. Läs betänkandet noga, när det gäller det du skriver ovan är begreppet trafikförklaring centralt. I trafikförklaringen talar den lokala myndigheten vilken trafik man vill ha, därefter får kommersiella aktörer tala om vilken trafik de vill köra. Det kommer exempelvis inte att kunna gå att bara vilja köra trafik enbart i rusningstid om det inte står så i trafikförklaringen.

I sammanhanget ställer jag mig ofta frågan om den struktur för kollektivtrafiken som lades fast i slutet av 1970-talet verkligen är den optimala för att nå en fördubbling av resandet på 2010-talet. Det är naturligtvis inte så.

8)


Bou

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 maj 2009, 17:54:45 PM
... ex taxi, tele, el och flyg är avreglerade med i stort sett bra resultat....



brrr... >:(

Hur kan du ta med taxibranschen som ett bra bevis på att avreglering ger positiva effekter?

Har du kört förbi Stureplan nattetid så förstår du vad jag menar. Taxikö blev ett nytt begrepp för mig när jag tog mitt busskort. Drömmen för varje busschaufför är väl att på sin sista arbetsdag, innan pensionen, "råka" köra på en taxi.

Den avreglerade marknaden har lett till desperata taxichaufförer som gör vad som helst för att få köra hem en full stekare från Östermalm. Varför? för att de får betala mer för att få köra taxi än vad de på normala arbetstider kan lyckas få in på körningar. Nä, jag ser inget positivt med avregleringen inom taxi. Taxiföraryrket är en mardröm.

groenis

Bou
Har du själv kört Taxi?
Jag har gjort mina år i både som anställd och egen åkare totalt 22år
jag har varit med om avregleringen 1/7-90 och har sett desperata människor kastade sig i första lediga bil bara för att konstatera körningen i vanliga fall som kostar 120:- helt plötsligt var uppe i 480:- dessutom så kunde de inte klaga för fri prissättning råder.

Min självbevarelsedrift hindrade både mig och min kund att inte stanna på Sibyllegatan när den som yrade mest om att Taxi skulle avregleras kastar sig ut i gatan i försök att stoppa mig samma man skrek högt på barrikaderna när Tyska DB ville etablera sig här i Sverige 2004 under påståendet att de inte vet hur man bedriver järnväg.

Så jag tror att om man tänker igenom alla de olika scenarier samt kraschtestar det här förslaget så kan det kanske fungera självklart så kommer det att vara många problem i början innan allt sätter sig men förhoppningsvis så detta vara eliminerat vid situationstester.

/Lennart
Ps Tyska DB firar 175 år som järnvägsbolag Ds

HJP

Citat från: michael k skrivet 03 maj 2009, 16:09:20 PM
vad är detta för kommunistisk skrämselpropaganda
vad kommer du med härnäst att bara konsum ska finnas och att volvo ska va den enda bilen att köpa
samt att swebuss ska sköta all beställningstrafik
****
Man behöver väl inte vara kommunist för att reagera på detta. Du har nog missat något.
Konsum är f.ö. som vilken ICA-butik som helst.
Däremot ska man tänka på att detta - som redan påpekats - endast är en utredning, men visst är det bra att vara på sin vakt.

HJP

ch

groenis & co:

Taxi har fri prissättning vilket innebär att varje bolag är fri att sätta sitt eget pris, det kallas för marknadsekonomi ;-) En taxibil kan ta 100 kronor för en resa, en annan 200 kronor. Men det är väl egentligen inte konstigare än att en 1.5 liters Cola-flaska kan kosta allt från 4.95 kr till 38 kr beroende på märke och inköpsställe?

Enligt lag ska taxibilar skylta med sina taxor samt ett jämförpris. Det är alltså upp till kunden att räkna ut om en taxi är dyr eller inte. Precis som om du känner dig lite hungrig så stegar du väl inte in på bästa första matställe och säger "Jag är hungrig. Ge mig mat!"? Du kollar väl först vad det kostar och vad de erbjuder? Är det rimligt att betala 295 kronor för en pyttipanna som lunch på finkrogen eller ska du kanske kolla vad stället runt hörnet erbjuder?

Fri konkurrens på buss lär innebära att fler bolag får möjligheten att trafikera sträckor som det idag finns monopol på. Teoretiskt sett lär det innebära att operatörerna blir mer serviceminded samt erbjuder extratjänster osv. Kanske man kan förboka speciell plats? Kanske man kan be att få ett påminnelse-SMS 5 minuter innan bussen ska gå så man inte missar tiden? Kanske man kan få ett SMS om bussen är försenad så att man vet om det, om man registrerar sina resvanor på bolagets hemsida?

Tyvärr känner jag hur en hel del inlägg i denna tråden andas nån slags strävan om att det ska gå tillbaka till att man endast har en post, en bank, en affärskedja, ett bussbolag etc. Kunden är ointressant utan företaget bestämmer själva när de tycker att kunden ska åka, eller vad kunden ska handla. Det är dags att känna kaffedoften och vakna upp i 2000-talet.

Nico


Konkurrens i sig är oftast av godo, men som med alla avtal och liknande så måste man ändå ha vissa spelregler (möjlighet till ansvarsutkrävning) för att få det hela att fungera. Det man alltså bör ha i åtanke är att fri konkurrens och ytterligare avreglering inte får bli synonymt med en i stort sett total avsaknad av antingen regler i sig eller avsaknad av system/möjligheter för att se till att reglerna följs och att avarter beivras.

Lite där är det som skon fortfarande klämmer för taxi, dvs. man avreglerade för 20 år sedan, men fortfarande finns det inte någon bra kontroll och regelverket har mängder med luckor. Det finns inget övergripande ansvar någonstans utan det blir ofta upp till aktörerna själva att försöka att begränsa sig... vilket ofta slår fel. Lite av en sådan utveckling är det nog som man bör vara rädd för kan komma att drabba även kollektivtrafiken om detta inte görs på ett kompetent vis.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Observera att den här tråden är lyft från maj 2009 (att det skall vara så omöjlgt att följa regeln att inte lyfta trådar) och kolla därför datum innan du riktar dig direkt till någon debattör. Det är inte säkert att denne är kvar i forumet och kan svara för sig.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bou skrivet 10 augusti 2010, 05:14:39 AM

brrr... >:(

Hur kan du ta med taxibranschen som ett bra bevis på att avreglering ger positiva effekter?

Har du kört förbi Stureplan nattetid så förstår du vad jag menar. Taxikö blev ett nytt begrepp för mig när jag tog mitt busskort. Drömmen för varje busschaufför är väl att på sin sista arbetsdag, innan pensionen, "råka" köra på en taxi.



Världen är större än Stockholm...

När jag skrev att avregleringen av taxi varit bra är det ur kundernas perspektiv. Men på köpet har man också fått många lönsamma och välskötta taxibolag om man lyfter blicken en gnutta ovanför Stureplan. Utan avreglering av taxi hade man haft motsvarande problem med svarttaxi.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Eftersom ämnet fortsätter på en gammal tråd
Staffan problemet med svarttaxi fortsätter dessvärre.
Ta gärna en nattlig promenad från Stureplan via Birger Jarlsgatan mot Nybroplan fortsätt sedan Hamngatan upp mot Sergels Torg till Centralen Via Klarabergsgatan och du passerar minst ett 60 tal bilar som erbjuder ett förmånligt pris.
Problemet med svarttaxi har eskalerat efter avregleringen.

CH
Prisjämförelsen det tog länstyrelsen över tio år att ta fram den,
Prismedvetna kunder frågade först andra åkte och fick en överraskning hade en incident för två veckor sedan med en Fribilsförare som ansåg att kunden som var turist skulle betala 40 Euro sträckan City - Frihamnen
Normalpriset ligger på 10-15 Euro orsaken till det höga priset ansåg föraren var för att kunden inte prata Svenska.

Det är därför som jag anser att all avreglering skall kraschtestas innan den genomförs.

Taxis avreglering är ett misslyckande som ingen vill ta ansvar för,
Branchen ställde dessa kriterier när den skulle avregleras
1.växeltillhörighet
2.godkänd av myndighet
3.Svensk medborgare

Punkt 1 var ett krav från branchen men utredningen ansåg inte det för det fungerade i Danmark dit man åkt för att se hur det fungerade,
Passus Danmark har återreglerat Taxi sedan ett antal år tillbaka
de ansåg att Taxibranchen inte var mogen ett sådant genomförande alla bilar fick 6 månader på sig att visa upp växeltillhörighet de som inte kunde blev av med nummerplåtar och taxameter samt kontrollerade av myndigheter man gjorde även hembesök hos de som inte var i trafik.

Avreglering av bussbranchen skulle kunna fungera om alla har samma taxesystem inom länet vilket nog skulle vara ett krav.

/Lennart

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 augusti 2010, 08:03:11 AM
Observera att den här tråden är lyft från maj 2009 (att det skall vara så omöjlgt att följa regeln att inte lyfta trådar) och kolla därför datum innan du riktar dig direkt till någon debattör. Det är inte säkert att denne är kvar i forumet och kan svara för sig.


SORRY!
Uppmärksammade inte att det var en så gammal tråd. Trodde att den var ny  :-[

HJP

Jonas1968

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2009, 09:15:03 AM
Det framgår klart av utredningen att den som kör är skyldig att ansluta sig till ett gemensamt biljettsystem.
I framtiden torde väl kortbetalning vara något som även vi gamla stofiler liksom moster Agda måste anpassa oss till. Vilken dag som helst upptäcker Arbetsmiljöverket att det inte bara är bussförare som är utsatta för risker vid kontanthantering.

Nej det är någon som förvånar mig väldigt mycket att det blir kontantstopp i busstrafiken så fort det sker ett rån men att det inte händer ett dugg när t ex en servicebutik rånas. Om arbetsmiljöverket förbjuder kontanthantering på bussar så borde dom ju förbjuda kontanthantering i t ex servicebutiker. Är garanterat en lika otrevlig upplevelse för en ensam expidit på Seven-eleven att bli rånad som det är för en bussförare.

Jonas1968

Citat från: groenis skrivet 11 augusti 2010, 13:30:39 PM
Eftersom ämnet fortsätter på en gammal tråd
Staffan problemet med svarttaxi fortsätter dessvärre.
Ta gärna en nattlig promenad från Stureplan via Birger Jarlsgatan mot Nybroplan fortsätt sedan Hamngatan upp mot Sergels Torg till Centralen Via Klarabergsgatan och du passerar minst ett 60 tal bilar som erbjuder ett förmånligt pris.
Problemet med svarttaxi har eskalerat efter avregleringen.

CH
Prisjämförelsen det tog länstyrelsen över tio år att ta fram den,
Prismedvetna kunder frågade först andra åkte och fick en överraskning hade en incident för två veckor sedan med en Fribilsförare som ansåg att kunden som var turist skulle betala 40 Euro sträckan City - Frihamnen
Normalpriset ligger på 10-15 Euro orsaken till det höga priset ansåg föraren var för att kunden inte prata Svenska.

Det är därför som jag anser att all avreglering skall kraschtestas innan den genomförs.

Taxis avreglering är ett misslyckande som ingen vill ta ansvar för,
Branchen ställde dessa kriterier när den skulle avregleras
1.växeltillhörighet
2.godkänd av myndighet
3.Svensk medborgare

Punkt 1 var ett krav från branchen men utredningen ansåg inte det för det fungerade i Danmark dit man åkt för att se hur det fungerade,
Passus Danmark har återreglerat Taxi sedan ett antal år tillbaka
de ansåg att Taxibranchen inte var mogen ett sådant genomförande alla bilar fick 6 månader på sig att visa upp växeltillhörighet de som inte kunde blev av med nummerplåtar och taxameter samt kontrollerade av myndigheter man gjorde även hembesök hos de som inte var i trafik.

Avreglering av bussbranchen skulle kunna fungera om alla har samma taxesystem inom länet vilket nog skulle vara ett krav.

/Lennart
Ja åtminstone gemensamma rabatt och periodkort. Att bolagen tillåts konkurrera på kontantbiljetterna och på hur mycket en rabattkortsresa kostar är ju en sak men om man inte kan åka alla linjer i t ex en tätortstrafik på samma periodkort så skulle det bli kaos.