Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 76 skrivet 03 januari 2009, 19:31:42 PM

Titel: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: 76 skrivet 03 januari 2009, 19:31:42 PM
CitatPassagerarna blir så störda av UL:s automatiska hållplatsutrop så att bussbolaget har tvingats stänga av ljudet. Men Länshandikapprådet kräver nu utropen tillbaka.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=848100,00.html

Bara för att klargöra, det handlar alltså om utropen på länstrafiken, stadsbussarna är det alltid utrop på.
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Björn Ax skrivet 03 januari 2009, 20:25:16 PM
Det som kan lösa denna fråga är att chaufförer kan reglera volymen. Det kunde man inte när jag körde för swebus. det enda man kunde ändra på utrop på eller av. Vissa bussar var volymen hög på och vissa låg. Man var tvungen att köra en hpl för att veta om man kunde ha utropet på.
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Ersa skrivet 03 januari 2009, 23:31:38 PM
Morgonkörningar med rena arbetspendlare som stiger på lite överallt, men som alla ska av vid ändhållplatsen: Sänk utropen till ett minimum. Vill någon osäker passagerare (handikappad eller ej) ha utrop kan denne gott berätta detta för föraren vid påstigning, så att föraren kan ställa upp volymen något.

Bara passagerarna kan kommunicera med föraren och varandra brukar det lösa sig. Passagerare kan ju faktiskt hjälpa varandra att hitta rätt hållplats. Betänk att det ju bara var några få år sedan som alla SL-bussar utanför innerstan saknade BussPC med utrop, och då klarade sig folk väldigt bra ändå. Idag är vi nog lite för beroende av tekniken.
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Richard1250 skrivet 04 januari 2009, 01:55:25 AM
Det problemet hade vi i Halmstad också när hållplatsutropen kom och förarna sänkte då volymen till minimum för att det inte skulle höras, men Hallandstrafiken krävde att utropen skulle höras och spärrade då förarnas möjlighet att höja och sänka hållplatsutropen.

Egentligen förstår jag inte vad det är sådant väsen för när jag åker till och från Halmstad till Oskarström det finns ca 40 hållplatser däremellan och även om jag åker tidiga morgnar eller på natten och jag känner för att vila lite så hör jag inte dom ändå, man är så van att  man märker inte av det.
Först när man tänker på det i bussen så hör man det, annars gör inte jag det.

// Richard
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: RoTe skrivet 04 januari 2009, 05:50:16 AM
"Hej, vill du vara så vänlig att slå på utropet? Jag ser så dåligt."

Ska det va så j***a svårt att säga? Eller är det diskriminerande att en synskadad ska behöva berätta att denne är synskadad?
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: 76 skrivet 04 januari 2009, 09:38:42 AM
Artikeln är borttagen och ersatt med denna:

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=848184,00.html
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Ersa skrivet 04 januari 2009, 10:21:01 AM
Citat från: RoTe skrivet 04 januari 2009, 05:50:16 AM
"Hej, vill du vara så vänlig att slå på utropet? Jag ser så dåligt."

Ska det va så j***a svårt att säga? Eller är det diskriminerande att en synskadad ska behöva berätta att denne är synskadad?

Jag hade inga konflikter med folk om utropens vara eller inte vara i Roslagen sedan PC:n kom. På morgonpendlarturerna sänkte man utropen till volymläge 1 (av 3), så folk kunde vila. Det fina med PC:n är ju att den automatiskt höjer volymen igen till läge 2 så fort en ny tur påbörjas, så det blir aldrig att man glömmer volymen i sänkt läge hela dagen. Så damen börjar ropa högre igen så fort man vänt ute i skogen.

De fåtal förvirrade utsoknes som inte riktigt visste vart de skulle stiga av brukade alltid fråga mig i samband med att de klev på, och därefter sitta långt fram i bussen för säkerhets skull. De kände sig inte diskriminerade av det vad jag vet, och dessutom kom de av på rätt ställen. Men vägrar man kommunicera med bussföraren och andra passagerare kan det ju leda till missförstånd och konflikter. Som t.ex när barnvagnsföräldrar trycker och trycker på den trasiga utvändiga barnvagnsknappen, och suckar djupt medan de tittar upp i himlen. Att gå fram till den folktomma öppna framdörren och artigt hälsa medan man visar upp sin barnvagn går ju inte, och då föraren ibland missat att de ens står där i mörkret... ja, då blir de ibland ifrånåkta. :(

På Umeås biljettmaskiner har man nu lagt in en spärr så en passagerare inte kan dra två resor i rad utan att föraren godkänner detta innan. Detta för att inte många resor ska dras av misstag. När passageraren sätter dit sitt kort för andra gången dyker texten "kontakta föraren" upp, vilket gör det jobbigt för de som vill åka två personer på ett rabattkort, men som samtidigt vägrar prata med föraren...
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Richard1250 skrivet 04 januari 2009, 12:45:51 PM
Citat från: RoTe skrivet 04 januari 2009, 05:50:16 AM
"Hej, vill du vara så vänlig att slå på utropet? Jag ser så dåligt."

Ska det va så j***a svårt att säga? Eller är det diskriminerande att en synskadad ska behöva berätta att denne är synskadad?

Alltså vad är detta för en diskussion om man har ett system som är till för att döva och synskadade ska kunna åka kollektivt så ska det systemet fungera, varför ska man behöva säga till föraren om man är synskadad eller hörselskadad?

Det finns många människor som kanske har svårt att ta den sociala biten och komminucera med andra och bara för att man lider av något handikapp så är det väl inte meningen att hela bussen ska höra det.

Dessutom så ska man kunna åka buss utan att behöva tala om för föraren om man lider av ett handikapp om systemet finns i bussen och det finns till så att det ska fungera efter dom regler och mål som länstrafiken har bestämt så ska man följa dom.

Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Ersa skrivet 04 januari 2009, 13:13:18 PM
Citat från: Richard skrivet 04 januari 2009, 12:45:51 PM
Alltså vad är detta för en diskussion om man har ett system som är till för att döva och synskadade ska kunna åka kollektivt så ska det systemet fungera, varför ska man behöva säga till föraren om man är synskadad eller hörselskadad?

Det finns många människor som kanske har svårt att ta den sociala biten och komminucera med andra och bara för att man lider av något handikapp så är det väl inte meningen att hela bussen ska höra det.

Dessutom så ska man kunna åka buss utan att behöva tala om för föraren om man lider av ett handikapp om systemet finns i bussen och det finns till så att det ska fungera efter dom regler och mål som länstrafiken har bestämt så ska man följa dom.

Visst kan man driva låggolvsvagnar, långa långsamma omvägar och hållplatsutrop till extremism för de 20% passagerare som behöver detta, men frågan är när de övriga 80% ledsnar och tar bilen istället för att bussen blivit alltför stötig, obekväm, långsam och dessutom har höga hållplatsutrop invändigt? Det får inte bli för mycket åt ena hållet.
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: RoTe skrivet 04 januari 2009, 13:24:46 PM
Citat från: Verspieder skrivet 04 januari 2009, 13:13:18 PM
Visst kan man driva låggolvsvagnar, långa långsamma omvägar och hållplatsutrop till extremism för de 20% passagerare som behöver detta, men frågan är när de övriga 80% ledsnar och tar bilen istället för att bussen blivit alltför stötig, obekväm, långsam och dessutom har höga hållplatsutrop invändigt? Det får inte bli för mycket åt ena hållet.

Precis min poäng! Passagerarna på regiontrafiken förväntar sig att sova då deras resor kan ta upp mot 90 minuter. Får dessa inte sova tror jag säkert vissa tar bilen istället.

Om det nu är diskriminerande att behöva säga till chauffören att slå på utropen kanske man kan lösa det på ett sätt så man startar utropet själv...
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Muk skrivet 04 januari 2009, 13:33:38 PM
Man kanske skulle kunna använda hörlurar. Ungefär som när man ser på film vid resor med exempelvis Norrlandskusten. Helt tyst för de som inte ser filmen.
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Jonas skrivet 04 januari 2009, 16:40:45 PM
"Dagens I-landsproblem"

Självklart ska utropen fungera utan att man ska behöva aktivera det själv!
Och JA, det är diskiminerande att säga till om att man har ett funktionshinder!

Sedan ska naturligtvis volymen vara sådan att utropet hörs utan att det stör.
Klarar man inte av att sova ändå  kan man ju försöka sova när man kör sin bil istället, ops det går visst inte...

Det här är ett typist "vaneproblem", självklart lägger man märke till/störs av ett utrop som inte funnits där tidigare, men efter bara några veckor kommer man inte att lägga märke till det!
Innan vi fick utrop på stadsbussarna var det ett j-la liv på förarna att det skulle bli störda och irriterade på utropen, men nu lägger man inte ens märke till det(förrutom när det är tyst! då hör man att det saknas!)
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Jan skrivet 04 januari 2009, 20:27:50 PM
Tänk om det fanns en knapp framme hos föraren, där passagerarna kunde aktivera utropet. DVS fanns någon som behöver så det som utropades det ut.
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Björn Ax skrivet 04 januari 2009, 22:35:01 PM
Citat från: Jan skrivet 04 januari 2009, 20:27:50 PM
Tänk om det fanns en knapp framme hos föraren, där passagerarna kunde aktivera utropet. DVS fanns någon som behöver så det som utropades det ut.

Tror inte jag skulle funka då dom som är helt blinda inte skulle hitta denna knapp då den troligen inte skulle kunna monteras på samma plats i alla bussar
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Richard1250 skrivet 05 januari 2009, 12:56:13 PM
Citat från: Verspieder skrivet 04 januari 2009, 13:13:18 PM
Visst kan man driva låggolvsvagnar, långa långsamma omvägar och hållplatsutrop till extremism för de 20% passagerare som behöver detta, men frågan är när de övriga 80% ledsnar och tar bilen istället för att bussen blivit alltför stötig, obekväm, långsam och dessutom har höga hållplatsutrop invändigt? Det får inte bli för mycket åt ena hållet.

Nu är det ju så att Hållplatsutrop med display finns ju inte bara till för folk med handikapp utan systemet är ju till för alla, kanske folk på besök, turister med andra.
Det får inte bli för mycket åt ena hållet, kan ju tyckas rimligt men eftersom det blivit svårare att få färdjänst just för att länstrafiken vill att folk med handikapp som kan åka vanlig kollektivtrafik ska göra det så ska vi ju inte stänga ner systemet för dom.

Det finns ju ingenting som säger att just dina 80% av passagerare ska tycka att just det sätt som dom tycker sig ha rätt att resa på är det rätta.

- när dom 80% ledsnar och tar bilen istället, ja då får dom göra det så vitt jag vet ännu så bestämmer var och en själv om man vill ta bil eller åka kollektivt så vill dom ta bilen bara för att dom störs av utrustning i busen som gör det möjligt för folk med funktionshinder att åka kollektivt så får dom göra det.
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Ersa skrivet 05 januari 2009, 19:06:01 PM
Citat från: Richard skrivet 04 januari 2009, 12:45:51 PM
Alltså vad är detta för en diskussion om man har ett system som är till för att döva och synskadade ska kunna åka kollektivt så ska det systemet fungera, varför ska man behöva säga till föraren om man är synskadad eller hörselskadad?

Ja, varför ska man ens behöva kommunicera?
-Varför ska coola grabben Lelle på 24 år behöva säga att man åker på ungdomsbiljett för 15 kr? Det räcker ju att slänga fram en tjuga och då knappar självklart inte föraren ut en vuxenbiljett på 20 kr (för 26-åringar och uppåt), då föraren självklart läst Lelles tankar.
-Varför ska jag som turist behöva fråga föraren om vart bussen går? Hellre hoppa på och hoppas att bussen går till just mitt resmål.
-Varför ska gamla tant Agda behöva säga till föraren var hon ska av, så att föraren från början vet att han/hon ska köra nära kanten och sänka bussen? Alla förare i staden bör ju veta var Agda bor, och att hon alltid åker till ICA Nära på onsdagar udda veckor.

Jag kör heldöva, blinda, synskadade, pensionärer, rullstolburna samt osäkra turister regelbundet i tätortstrafik, och ingen av dessa har hittills haft några större problem att kommunicera eller be om assistans, och alla kommer de av på rätt ställen. De som åker fel är i regel alltid friska yngre män som antar att linjen med rätt nummer går dit de ska, men som alltför sent inser att de åkt i fel åkriktning i 15-20 minuter.
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: virtual1 skrivet 05 januari 2009, 20:40:43 PM
Alltså, det här är ju bara jättespännande! Att diskussionen ens finns????? - Jag som åker sjukt mycket buss tror jag har blivit störd över för höga hållplatsutrop två eller tre gånger totalt under alla år, däremot har jag blivit toligt förbannad ett tjugo-trettiotal gånger då man fått sätta örat o istort sett pressa dem mot högtalarna för att höra utropen - detta dock aldrig i Stockholms län ska sägas! - vari ligger problemet? Ungdomar eller barn som skriker stör tusen ggr mer än vad hpl-utropen gör, o det har passagerare stått ut med i årtioenden utan att ge upp bussåkandet! Att utropen finns tycker jag är underbart, använd dem - de som klagar kanske inte ska åka buss överhuvutaget istället? Är jag på en ort som jag aldrig vart på tidigare o vet att jag ska av någonstans som jag än mindre vart på tidigare, då hjälper ju utropen sjukt mycket! Sheez...
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Richard1250 skrivet 05 januari 2009, 21:11:45 PM
Citat från: Verspieder skrivet 05 januari 2009, 19:06:01 PM
Ja, varför ska man ens behöva kommunicera?
-Varför ska coola grabben Lelle på 24 år behöva säga att man åker på ungdomsbiljett för 15 kr? Det räcker ju att slänga fram en tjuga och då knappar självklart inte föraren ut en vuxenbiljett på 20 kr (för 26-åringar och uppåt), då föraren självklart läst Lelles tankar.
-Varför ska jag som turist behöva fråga föraren om vart bussen går? Hellre hoppa på och hoppas att bussen går till just mitt resmål.
-Varför ska gamla tant Agda behöva säga till föraren var hon ska av, så att föraren från början vet att han/hon ska köra nära kanten och sänka bussen? Alla förare i staden bör ju veta var Agda bor, och att hon alltid åker till ICA Nära på onsdagar udda veckor.

Jag kör heldöva, blinda, synskadade, pensionärer, rullstolburna samt osäkra turister regelbundet i tätortstrafik, och ingen av dessa har hittills haft några större problem att kommunicera eller be om assistans, och alla kommer de av på rätt ställen. De som åker fel är i regel alltid friska yngre män som antar att linjen med rätt nummer går dit de ska, men som alltför sent inser att de åkt i fel åkriktning i 15-20 minuter.

Jag säger inte att man inte ska fråga föraren om man behöver hjälp, jag säger bara att det inte ska vara så att man måste göra det om det finns ett sytem i bussen som ändå ropar ut hållplatser.

Att kommunicera  med föraren är ju något som man själv väljer att göra och det är inget fel i det vill gärna göra klart att det inte är det jag menar, men det ska finnas möjlighet att åka utan att be om förarens hjälp om man har ett funktionshinder.
Att be föraren om hjälp är absolut inte fel det heller, finns många förare som är mer än hjälpsamma och hjälper resenärer till rätt avstigningshållplats.

Dessutom hur många gånger har man inte märkt när någon frågar föraren om var dom ska stiga av och föraren säger att det kan du kolla på displayen och hållplatsutropet

Nu så tycker jag att jag börjar återupprepa mina svar här så detta blir sitta kommentaren.

// Richard
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: RoTe skrivet 05 januari 2009, 22:59:22 PM
Bussen är till för alla...

Har ni tänkt på detta då? Rullstolsburna... De ska ju kunna åka buss är det bestämt, därför köper man lyftar osv för sjuka pengar. Men ingen använder dom! Varför? Det ska jag berätta.

För att lasta en rullstolsburen måste man (lågentrevagn):

Lås upp rampen, ta av skyddet.
Slå loss spärren för att fälla ut den, den sitter fast eftersom den aldrig används.
Fäll ut rampen och försök placera den i hålet i golvet.
Leta på en penna eller liknande för att peta bort gruset i hålet.
Placera rampen i hålet.
Leta reda på remmarna för surrning av rullstol. Har man tur finns alla.
Försök sätt fast dessa i golvet.
Leta reda på pennan eller vad du nu använde för att peta grus med.
Peta bort gruset i skenorna tills verktyget går av. Leta reda på nytt verktyg, peta grus.
Sätt fast remmarna i golvet.
Rulla på personen.
Spänn fast stolen.
Spänn fast midjebältet.
Fäll ihop rampen. Rampen kärvar.
Sparka på rampen så den går i lås.
Dörren går ej att stänga.
Fäll ut rampen, ta bort gruset som ligger i vägen.
Fäll ihop rampen.
Stäng dörren.
KÖR! Nu ligger du om du inte tidigare varit försenad ca 10-15 minuter sen.
Kontakta DL för att meddela att alla passagerare kommer missa sina anslutningar.
Ska nu den rullstolsburne av innan slutstationen måste proceduren upprepas och du blir 30 minuter sen. Ska denne av på slutstationen kan du i alla fall släppa av passagerarna först.
Att få av den rullstolsburne tar sedan ett antal minuter till och din vilotid kommer inte räcka. Ersättningsbuss måste ut för att ta din nästa tur.

Ja just ja, varför sker inte detta då? Jo, den rullstolsburne är fullt medveten om detta jag beskrivit ovan så denne tar färdtjänst istället. Men bussen är till för alla!
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: j-a skrivet 05 januari 2009, 23:14:21 PM
Citat från: RoTe skrivet 05 januari 2009, 22:59:22 PM
Bussen är till för alla...

Har ni tänkt på detta då? Rullstolsburna... De ska ju kunna åka buss är det bestämt, därför köper man lyftar osv för sjuka pengar. Men ingen använder dom! Varför? Det ska jag berätta.

För att lasta en rullstolsburen måste man (lågentrevagn):

Lås upp rampen, ta av skyddet.
Slå loss spärren för att fälla ut den, den sitter fast eftersom den aldrig används.
Fäll ut rampen och försök placera den i hålet i golvet.
Leta på en penna eller liknande för att peta bort gruset i hålet.
Placera rampen i hålet.
Leta reda på remmarna för surrning av rullstol. Har man tur finns alla.
Försök sätt fast dessa i golvet.
Leta reda på pennan eller vad du nu använde för att peta grus med.
Peta bort gruset i skenorna tills verktyget går av. Leta reda på nytt verktyg, peta grus.
Sätt fast remmarna i golvet.
Rulla på personen.
Spänn fast stolen.
Spänn fast midjebältet.
Fäll ihop rampen. Rampen kärvar.
Sparka på rampen så den går i lås.
Dörren går ej att stänga.
Fäll ut rampen, ta bort gruset som ligger i vägen.
Fäll ihop rampen.
Stäng dörren.
KÖR! Nu ligger du om du inte tidigare varit försenad ca 10-15 minuter sen.
Kontakta DL för att meddela att alla passagerare kommer missa sina anslutningar.
Ska nu den rullstolsburne av innan slutstationen måste proceduren upprepas och du blir 30 minuter sen. Ska denne av på slutstationen kan du i alla fall släppa av passagerarna först.
Att få av den rullstolsburne tar sedan ett antal minuter till och din vilotid kommer inte räcka. Ersättningsbuss måste ut för att ta din nästa tur.

Ja just ja, varför sker inte detta då? Jo, den rullstolsburne är fullt medveten om detta jag beskrivit ovan så denne tar färdtjänst istället. Men bussen är till för alla!
Jamen så är ju verkligheten,
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Jonas skrivet 06 januari 2009, 02:45:54 AM
Nu kanske man inte ska jämföra rullstolsramper med hållplatsutrop även om båda i viss mån är till för personer med funktionshinder (Utropet används dock av fler än bara funktionshindrande).

De ramper som du beskriver verkar onekligen krångliga att använda.
Här i Uppsala behöver föraren bara trycka på en knapp på instrumentpanelen så går rampen ut automatiskt, och inte behöver de spänna fast rullstolarna heller(de räknas som stående pass, se tidigare inlägg i frågan).
MEN precis som ni har problem med kärvande ramper förekommer det här med, just pga att de används väldigt sällan och kärvar våra kan man inte göra speciellt mycket åt det.
Tror nog att det är svårt att ta fram en ramp som fungerar i alla lägen om den inte används regelbundet.

Tanken på att hela samhället ska handikappanpassas är nog bra och alla håller nog med om att ALLA ska kunna ta del av de samhällsfunktioner som finns oavsett funktionhinder.
Men att sedan omsätta denna tanke till praktik blir nog väldigt väldigt dyrt eller helt omöjligt(iaf i vissa fall).
Frågan är ju också vem som ska betala?
T.ex en affärsinnehavare/fastighetsägare som äger en gammal fastighet(typ i gamla stan i sthlm) som behöver en helt ny entré för att kunna få in en rullstol (för x-antal 1000kr), vem betalar det?
Och om fastigheten är K-märkt och således inte får göras om till utseendet, hur gör man då?
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Ersa skrivet 06 januari 2009, 04:38:35 AM
Citat från: Richard skrivet 05 januari 2009, 21:11:45 PM
Jag säger inte att man inte ska fråga föraren om man behöver hjälp, jag säger bara att det inte ska vara så att man måste göra det om det finns ett sytem i bussen som ändå ropar ut hållplatser.

Det håller jag med om.

Visst ska ett utropssystem användas, men i lagom mängd. Om volymen är för låg för vissa situationer (eftermiddagstrafik) måste den höjas, och om den är för hög (morgonpendling) måste den kunna sänkas. Liksom innerbelysningen måste man kunna hitta ett läge som passar just den linje och tid man kör just då för att passagerarna ska trivas.

Citat från: Z skrivet 04 januari 2009, 16:40:45 PM
och JA, det är diskiminerande att säga till om att man har ett funktionshinder!

Och jag tycker inte att man är "diskriminerad" om man måste förklara sig pga att bussen helt saknar utrop, för då kan man ju som synskadad t.ex aldrig någonsin alls åka buss utanför städerna i Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. Eller norra Finlands landsbygd.
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Muk skrivet 06 januari 2009, 12:01:01 PM
Man behöver väl inte säga att man är handikappad för att få hjälp med att komma av på rätt ställe. Även med hållplatsutrop kan man behöva chaufförens hjälp. Om man ska till ett nytt ställe är inte alltid hållplatsnamnen helt logiska. Jag är inte handikappad, men nyttjar gärna den lokalkunskap som chauffören kan bistå med. Hållplatsutrop kan ju dessutom vara i ofas med själva resan. Jag har själv varit med om att utropet legat 2-3 hållplatser fel och då är det inte mycket till hjälp.  :)
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: RoTe skrivet 06 januari 2009, 13:21:28 PM
Fråga:

Hur kommer den synskadade på rätt buss utan att fråga vilken linje det är? Ska bussarna har externa högtalare som säger Linje 821 mot Tierp så fort man stannar?
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Ersa skrivet 06 januari 2009, 20:41:36 PM
Citat från: RoTe skrivet 06 januari 2009, 13:21:28 PM
Fråga:

Hur kommer den synskadade på rätt buss utan att fråga vilken linje det är? Ska bussarna har externa högtalare som säger Linje 821 mot Tierp så fort man stannar?

Vet inte hur det är med UL, men funktionen finns redan på andra håll. I Umeå har alla stadsbussar denna funktion, och då ropas t.ex "Linje 1 mot Umedalen" ut så fort framdörren öppnas när man stannat vid en hpl. Även SL:s BussPC lär även ha denna möjlighet att koppla in på alla SL-vagnar i länet, bara man monterar en högtalare. Denna funktion finns säkert på ännu fler ställen i landet.
Titel: SV: UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka
Skrivet av: Björn Ax skrivet 06 januari 2009, 21:04:21 PM
Dom enda swebus bussarna som hade externa högtalare var dom nya etanol scaniorna men dom e ju borta nu från swebus uppsala.

På GUB finns det några bussar med externa högtalare men dom används inte för det ändamålet iaf.