Petterssons Buss, HUU 893, (CR 85 eller 145) ingen bild.

Startat av Ove Bojarp, 18 november 2008, 14:29:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Den saknar jag uppgiter på, den har endast texten
Petterssons Buss på fronten och är skyltad
Abonnerad. Är det ev Petterssons i Ljusdal?

Peter Öden

Hej !

HUU 893 är en Sc CR 145 TX-65 med chassinummer 543347 från 1975.
Har några noteringar på denna att bl.a. A-Buss Stockholm/Arlanda ägt den,
Petterssons Busstrafik/Skellefteå 1989- och även Älvsby Trafik.
Kanske Greger L. kan komplettera ??

Mvh Peter Ö

Greger Larsson

Dvs denna:


Det var Älvsby Trafik som försökte sig på en "filial" i Skellefteå med den här bussen i slutet av 80-talet.
Sedan hamnade den som sagt hos pitebesläktade A-buss i Rosersberg.



Mattias

http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Bussbusen


Ove Bojarp

De CR 145 jag har bilder på, ser alla ut att ha s.k gälar.
JWE 075 har det,
JKE  782 har det,
CPD 487 har det,

yngrot

Var det inte en sån här som brann i Jönköpingsbacken för ett tag sen ...  rätt länge sen iof... åren går... ;)   nån mer än jag kanske minns.. :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 19 november 2008, 20:46:01 PM
Var det inte en sån här som brann i Jönköpingsbacken för ett tag sen ...  rätt länge sen iof... åren går... ;)   nån mer än jag kanske minns.. :)

Ett tag sen var det, ja. Närmare bestämt den 16 februari 1976. Det var mycket riktigt en Scania CR145 som tillhörde Lindkvists Bussar i Kungälv. Branden inträffade på riksväg 40 i backen upp från Jönköping i närheten av Axamo. Bussen var på väg hem från en pälsresa till Tranås (sådana var vanliga på den tiden) och det var mest pensionärer i bussen. 15 personer omkom, 28 kunde rädda sig ur bussen. Att så många omkom anses ha berott på att de absolut skulle ha med sig sina pälsvaror ut ur bussen.
Branden torde ha börjat vid bakaxeln. När föraren märkte att det brann öppnade hon såväl den främre som bakre dörren. Den bakre var en sedandörr som bara med svårighet kunde öppnas inifrån. Oftast fick man först fälla fram två stolar, sedan skulle man trycka in en knapp samtidigt man öppnade dörren som en vanlig bildörr. Denna hjälpsamhet från förarens sida visade sig dock ödesdiger, eftersom branden snabbt spred sig i luftdraget.
Jag har för mig att man kom fram till att branden inte hade något direkt samband med busstypen, men den här branden blev i princip dödsstöten för vidare försäljning av Scania CR145.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 november 2008, 21:00:37 PM
Ett tag sen var det, ja. Närmare bestämt den 16 februari 1976. Det var mycket riktigt en Scania CR145 som tillhörde Lindkvists Bussar i Kungälv. Branden inträffade på riksväg 40 i backen upp från Jönköping i närheten av Axamo. Bussen var på väg hem från en pälsresa till Tranås (sådana var vanliga på den tiden) och det var mest pensionärer i bussen. 15 personer omkom, 28 kunde rädda sig ur bussen. Att så många omkom anses ha berott på att de absolut skulle ha med sig sina pälsvaror ut ur bussen.
Branden torde ha börjat vid bakaxeln. När föraren märkte att det brann öppnade hon såväl den främre som bakre dörren. Den bakre var en sedandörr som bara med svårighet kunde öppnas inifrån. Oftast fick man först fälla fram två stolar, sedan skulle man trycka in en knapp samtidigt man öppnade dörren som en vanlig bildörr. Denna hjälpsamhet från förarens sida visade sig dock ödesdiger, eftersom branden snabbt spred sig i luftdraget.
Jag har för mig att man kom fram till att branden inte hade något direkt samband med busstypen, men den här branden blev i princip dödsstöten för vidare försäljning av Scania CR145.
Detta är väl fortfarande den svåraste bussolyckan i Sverige hittills.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Oj det var längre sen än jag trodde men visst minns jag den ändå... tragiskt att så många dog.... man undrar hur folk tänker när man till varje pris ska ta med som i detta fall pälsar och då riskera livet....är det eld på gång är det ju bara rusa ut så fort som möjligt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 november 2008, 12:17:02 PM
Oj det var längre sen än jag trodde men visst minns jag den ändå... tragiskt att så många dog.... man undrar hur folk tänker när man till varje pris ska ta med som i detta fall pälsar och då riskera livet....är det eld på gång är det ju bara rusa ut så fort som möjligt...

Antagligen var det väl bara någon eller några som letade efter sina pälspaket i paniken och chocken. Dessa blockerade då för dem bakom så att de inte kunde komma ut. Eftersom brandhärden var alldeles vid bakdörren kunde den inte användas för utrymning utan alla måste ut genom framdörren.
En bussförare från Borås hade just tankat färdigt sin privatbil när bussen kom förbi. Han hörde något som tjöt från bussen och satte därför av i full fart efter för att försöka stoppa bussen. Men han hann inte fram innan bussen redan var övertänd. Han berättade om maktlösheten han kände för det fanns inget han kunde göra för att rädda dem som var kvar inne i bussen. De som lyckades ta sig ut blev dock snabbt omhändertagna och satta i säkerhet.
Jag skrev att den här branden blev dödsstöten för försäljningen av Scania CR145. Den blev också dödsstöten för pälsresorna om än på lite sikt. Men de populära resorna minskade kraftigt i popularitet efter branden. När det var som värst, det vill säga strax innan branden, kunde det vara ett rally på 15-20 bussar som försökte hinna först till Päls-Bruno, Ydre ost och några andra affärer som ingick i rutten.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej! Det spekuleras ofta efter sådana händelser om orsaken. En kollega till mig vid GDG ansåg att det kan ha varit en överhettad cirkulationspump i värmesystemet som kan ha varit orsak. Han hade uppmärksammat ett sådant fenomen vid ett tillfälle på en av de två CR 145:or vi hade i Ludvika. F ö var busstypen känslig för varmgång. Körde man sommartid i 100 km/tim på motorvägen in mot Stockholm började summern låta och man såg att motortempen var 100 grader, bara att släppa av. Jag har en gång sett en buss, CR 110 lång, där skiten på motorn börjat brinna sedan bussen gått varm genom vattenläckage.
Mvh Jan G