Några frågor om Scania-Vabis från -58

Startat av Mikael Ringmarck, 27 augusti 2008, 19:20:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

En kille jag känner köpte alldeles nyligen en gammal Scania-Vabis från 1958 med Hägglunds kaross. Den är ombyggd till husbuss och kallas "Diesel-Doris".

Hon skulle behöva nya remmar. Är det någon som har koll på vilka mått det ska vara på dessa eller har en susning om var man skulle kunna få tag på såna så vore det mycket tacksamt om ni ville dela med er av det.

Bussen har chassinummer 172175 och beteckningen Scania-Vabis B71 69 120 (förmodar att det har med chassit att göra efter en koll på SBH. Men någonstans florerar beteckningen B71 59 125 på samma buss. Vad betyder dessa siffror. Är 59 respektive 69 axelavstånd? Och vad står de andra siffrorna för?

Hoppas någon kan bringa lite klarhet  :D

Peter Öden

Hej !

Den rätta chassiteckningen torde vara B 71.59-125.
Siffrorna efter 71. är axelavståndet.
Vilket reg.nr har förresten denna buss ??

Mvh peter Ö

peter

Hej,
Det enklaste är antagligen att helt sonika mäta längden på remmen och gå in på nätet typ momentum (eller en bra industrihandel med verktyg etc.) och kolla vilka remmar som har den dimensionen.
Tänka bara på att du oftast mäter yttermått och får dra bort en del för att komma rätt.

Annars är det bara att plocka ut remmen och gå in till affärn och be att få en liknande.

Scania kanske har remmar t.ex.

Peter

Björn Forslund

Sista siffrorna är totalvikt, dvs 12,5 ton på detta fordon..

Jag har redan varit i kontakt med ägaren och sagt åt honom att det är enklast  att plocka bort befintliga remmar eller mäta upp dessa med snöre.

Mikael Ringmarck

Peter Ö, tack för klargörandet. Den har reg. nr. HBJ739.

Björn och Peter, tack för tipsen. Det är klart att det lättaste skulle vara att ta med befintliga remmar, men jag tyckte han nämnade något om att en rem saknas. Med ett snöre går det nog alldeles utmärkt att mäta upp längden.
Det ska nog lösa sig, annars får jag skriva en rad till här. Ägaren kanske själv skriver några inlägg i framtiden.

Björn Forslund

Det är parallella remmar (om ingen gjort något hempul) så saknas en måste den andra hursomhelst bytas också, så den kan plockas bort och mätas upp.

bastuper

Sök lite på Kebbe Kristofferson så kan du nog få upp nått telnr om ni behöver grejer, han har nog koll på det mesta.

Staffan Sävenfjord

Citat från: bastuper skrivet 30 augusti 2008, 19:23:26 PM
Sök lite på Kebbe Kristofferson så kan du nog få upp nått telnr om ni behöver grejer, han har nog koll på det mesta.

Karl-Erik Kristoffersson (i Örnsköldsvik) ger nog bättre resultat även om det bara är Eniro som kallar honom annat än Kebbe. Dock nog så viktigt i det här sammanhanget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)