En tjugufem år gammal buss i mycket gott skick

Startat av BD, 10 augusti 2008, 09:00:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD


På grund av banarbeten var trafiken inställd dagtid mellan Elva och Valga i Estland.
Bussen har ARNA-kaross vilken trots sina 25 år var i det närmaste skrammelfri och bussen maskinellt i toppskick.

Föraren tillämpade det österut ända bort till Kina tillämpade körsättet att så fort tillfälle gavs låta bussen rulla med växeln i friläge.
Uppskattningsvis frirullades 15 km under 1½ timmes körning.
Notera kassalådan av trä.



yngrot

De har inte lärt sig ecodriving ännu då.. ;)  biljettmaskin ser ju modern utiaf...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

m.e.


Citat från: BD skrivet 10 augusti 2008, 09:00:31 AM

På grund av banarbeten var trafiken inställd dagtid mellan Elva och Valga i Estland.
Bussen har ARNA-kaross vilken trots sina 25 år var i det närmaste skrammelfri och bussen maskinellt i toppskick.

Föraren tillämpade det österut ända bort till Kina tillämpade körsättet att så fort tillfälle gavs låta bussen rulla med växeln i friläge.
Uppskattningsvis frirullades 15 km under 1½ timmes körning.
Notera kassalådan av trä.




Detta var et godt gjennsyn med en buss som jeg har noen mil bak rattet på! :) :) :)

Dette er eks: Østfold Bilruter AS Buss 157.

Du så ikke flere busser med dette fargeskjemaet vel???

AL

Hmmm, jag kommer ihåg att man faktiskt kunde se bussar med just denna lackering i Kristinehamn.  Bussarna var från Norge och eftersom lacken i sig var väldigt lik den man hade just i Kristinehamn på den tiden, noterade jag detta speciellt. 

Bussarna återkom ständigt och det kan ha varit inför helger eller liknande, men jag är inte säker.  Kan det vara så att bolaget som ägde bussarna hade nå'n sorts veckoslutstrafik in i Sverige?

m.e.

Citat från: AL skrivet 11 augusti 2008, 00:56:43 AM
Hmmm, jag kommer ihåg att man faktiskt kunde se bussar med just denna lackering i Kristinehamn.  Bussarna var från Norge och eftersom lacken i sig var väldigt lik den man hade just i Kristinehamn på den tiden, noterade jag detta speciellt. 

Bussarna återkom ständigt och det kan ha varit inför helger eller liknande, men jag är inte säker.  Kan det vara så att bolaget som ägde bussarna hade nå'n sorts veckoslutstrafik in i Sverige?

Østfold Bilruter hadde weekend buss mellom Oslo og Stockholm i samarbeide med SJ Buss/Swebus.
En buss fra vært sted på fredagen og retur på søndag, sjåførbytte i Karlstad.

Det var flere busser fra Østfold Bilruter som kjørte disse turene bla. disse som ble kjøpt inn spesielt for å kjøre på denne strekningen.

ØBR 158, Fra 1983: http://s177.photobucket.com/albums/w238/bus-coach-vans-trukcs/N%20Norway%20AD-AE%20registration/?action=view&current=NO-AD53932a.jpg

Øbr 159, fra 1986: http://s177.photobucket.com/albums/w238/bus-coach-vans-trukcs/N%20Norway%20AD-AE%20registration/?action=view&current=NO-AD60693a.jpg

Fargene er litt feil men, jeg vet at Staffan har bilder på ØBR 158 i hvertfall.

AL

Tack!  :)  Känner igen dom!  Vilket/vilka årtal pratar vi om?  Borde ha varit nå'n gång på 80-talet om jag minns rätt. Kommer i vart fall ihåg att bussarna stannade på N:a Hamngatan tillsammans med övriga lokala landsbygdslinjer, eftersom det på den tiden inte fanns nå'n "riktig" busstation i Kristinehamn.

m.e.

Citat från: AL skrivet 11 augusti 2008, 19:06:21 PM
Tack!  :)  Känner igen dom!  Vilket/vilka årtal pratar vi om?  Borde ha varit nå'n gång på 80-talet om jag minns rätt.

Østfold Bilruter fikk tilståndet at bedriva internasjonal linjetrafikk i desember 1976 og så starte vel ruta ganske snart etter det. Er ikke sikker på om weekend ruta gikk frem til at det det ble startet daglig ekspressbusser Oslo -Stockholm (Stocholmekspressen-Linje 845 senere 888 hos Swebus) i 1997 eller om den ble lagt inn i samarbeids linje 100 Oslo - Karlstad som hadde to turer/returer daglig hver vei, med lokaltrafikk hele veien. Swebus kjørte (Årjäng)- Karlstad- Oslo- Karlstad- (Årjäng) Og Østfold Bilruter kjørte (Ørje)- Oslo- Karlstad- Oslo- (Ørje).
Husker desverre ikke når den startet.(Linje 100 altså)