Vilse bland registreringsnr och bussar (SJ och SL)

Startat av Mikael T Nilsson, 09 augusti 2008, 11:44:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



1990 stod två bussar vid ett industriområde i södra Åkersberga. Den ena var en f.d. SJ-Buss, Volvo B58 / van Hol Vistadome, enligt obekräftade uppgifter kan det röra sig om vagn 1271. Av någon anledning har bussen fått registreringsskylten från SL H82 6786 (f.d. SJ 0786).



Det är möjligt att H82 6786 har fått SJ-bussens reg.skylt. Jag hittar inga uppgifter när jag söker på reg.nr. CHH 537. Och SJ-bussen har som sagt var fått 6786 reg.skylt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Björn Forslund

Kan vara så att någon har två bussar, men bara vill betala försäkring för en, eller slippa km-skatten (då). Alltså stämplar man kortet i den stillastående bussen och kör med den andra som "lånat" skyltarna. Båda är ju B58, så risken för upptäckt är i stort sett obefintlig.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 09 augusti 2008, 11:44:25 AM


1990 stod två bussar vid ett industriområde i södra Åkersberga. Den ena var en f.d. SJ-Buss, Volvo B58 / van Hol Vistadome, enligt obekräftade uppgifter kan det röra sig om vagn 1271. Av någon anledning har bussen fått registreringsskylten från SL H82 6786 (f.d. SJ 0786).



Det är möjligt att H82 6786 har fått SJ-bussens reg.skylt. Jag hittar inga uppgifter när jag söker på reg.nr. CHH 537. Och SJ-bussen har som sagt var fått 6786 reg.skylt.


Enligt van Hool-boken har CHH 537 suttit på SJ 1471, som är en Volvo B58 Vistadome från 1971. Så uppenbart har de bytt skyltar med varann. SJ 1271 var en Volvo B58 Säffle enligt SBH.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson


Mikael T Nilsson

Intressant! Tack för uppgifterna. Vid närmare granskning skulle naturligtvis bytet av reg.nr.-skyltar upptäckts.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.