Varbergs Buss

Startat av Richard1250, 05 augusti 2008, 23:14:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard1250

Här kommer nästa Hallandsbolag Varbergs Buss













Nästa bolag kommer en bit utanför Halland nämligen Hässleholm och Göingebussarna.

Ha det gott

Richard

Peter Andersson

Tackar så mycket för bilder på karl gustavs bussar  :) Men är de nån som vet om Scanian på bild 11 ägdes av sj buss eller swebus först?
De är ju en Aabenraa ascan karros och sådana hade swebus ett antal av

MVH Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Andersson skrivet 06 augusti 2008, 01:16:49 AM
Tackar så mycket för bilder på karl gustavs bussar  :) Men är de nån som vet om Scanian på bild 11 ägdes av sj buss eller swebus först?
De är ju en Aabenraa ascan karros och sådana hade swebus ett antal av

MVH Peter

Varbergs Omnibus köpte två sådana bussar fabriksnya, nr 24 och 25. Likaså köpte de två fabriksnya Alpus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Uppgick Varbergs buss i Linjebuss vid övertagande av trafiken eller köptes bolaget i annat sammanhang?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

OBSERVERA
Varbergs Buss AB var ett planeringsföretag motsvarande nuvarande Buss i Väst AB.
Officiellt ägde Varbergs Buss AB inga bussar.
Just nu har jag en del av pappren om Varberg nedpackade. Men företagets tidigare namn var Grundstenen+ nummer.

I Varberg fanns bussbolag AB Varbergs Omnibustrafik AB tätorten + Bua och Frillesås
KarlGustaf Bil AB /senare Buss AB ursprungligen tre delägare (Gustafsson+ Andersson+ ? (glömt namnet))
utanför Varberg  Dagsås Buss AB.
norrut fanns Kärra Buss AB ,ägare Östen Andersson och tog över trafik som kördes av bl a Nils Andersson körde i Derome. Även Segerholm tog över trafik från honom. Just nu kan jag inte kontrollera en mängd data.
Även i Valinge fanns det taxi "Pinna eric" Valinge Buss&Taxi ; Även i Tvååker fanns det taxi med buss. Jag vet inte om detta företag finns kvar. Mycket troligt är att en efterföljare var Långås Buss AB,vars buss inte höll till i Långås utan i Tvååker.
Kommunen utredde busstrafik och detta gjorde studierektorn på Hagaskolan Jonny Olsson. Det kom sedan en del förslag.

Ägaren till AB Varbergs Omnibustrafik avled. Han hette Lars Trulsson.
För att lösa det hela med busstrafik i Varberg tog kommun och skapade trafikplaner och planer på busstrafik. Det kom fram olika förslag och partierna röstade om saken. Varberg skulle ha privat busstrafik med stöd av kommun.
På så sätt kom Varbergs Buss AB till och planerade trafken. Ägdes av Bernt Johansson,Dagsås och Uno och Bernt Andersson (kusiner) och båda kan anses komma från Karls-Gustav Bil AB vars ägare var deras föräldrar. Uno A arbetade som ingenjör i hamnbolaget och blev chef för busstrafiken i Varberg.  AB Varbergs Omnibustrafik tog över Kärra-Buss AB och senare inordnades Karl-Gustaf Bil AB i AB Varbergs Omnibustrafik. (ägarna av Karl Gustav var då fam Andersson).
Linjebuss  tog över en del företag efter  detta.

Muk

Jag hittade följande notis om Linjebuss övertagande av Varbergs Buss:

"TT Nyhetsbanken
Lör 22 december 1990



LINJEBUSS KÖPER VARBERGS BUSS


STOCKHOLM (TT)

AB Linjebuss köper vid årsskiftet Varbergs Buss.

Företaget har 60 anställda som får fortsatt anställning i
Linjebuss.

Varbergs Buss omfattar Varbergs Omnibuss Trafik AB och Karl-
-Gustavs Buss AB, båda med traditioner från 20-talet. Företaget
har 30 bussar och omsätter 20 miljoner kronor.

AB Linjebuss bolagiserar från årsskiftet sin trafikdivision under
namnet Linjebuss Trafik AB. Linjebuss är Nordens största privata
bussbolag med ca 1 650 anställda. "

Att ett bolag har haft namnet grundstenen+nummer innebär bara att bolaget är ett lagerbolag köpt av http://www.standardbolag.se.

Mikael T Nilsson


Tusen tack för de fina Varbergsbilderna! Jag kan komplettera med ytterligare en vagntyp från Varberg, en Volvo B59/Säffle.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Har minnen från min barndom när jag åkte buss från Espevik till Varberg men vilket bolag körde ?? Kärrabuss nämdes i tråden kan det vara det?? Har för mig det var ljusblå bussar men minnet så här långt efteråt... ;)  året bör vara 1968-69
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Det var Kärrabuss som körde på den tiden. Jag är inte säker på exakt datum då Östan Andersson sålde detta. Möjligen åkte Du med en förare som tidigare kom från Svenljunga kommun.
Företaget hade ca 15 bussar när det blev högstadium i Veddige och i Varberg. Kärrabuss körde alltså Veddige(båda sidor Viskan)-Åskloster-Varberg samt till Norra Näs.

Utöver de företag jag tidigare nämnt fanns det ett företag som fanns alldeles bredvid Väröbacka järnvägsstation på västra sidan. Troligen ägd av någon Andersson (se GL linjeutredning 1974). Jag har någonstans nedpackad en förteckning + kopia av registerkort. Detta företag kom att kalla sig Stråvalla-Frillesås Taxi.
Någon gång sent 70 tal havererade detta företag och konkursförvaltaren valde att dela detta företag i en del i Varbergs kommun. Bua Taxi AB övertog alltså Väröbackadelen och kom att stärka sin bussdel. Kungsbackadelen  kom att återuppstå i Löfta Trafik AB och Löfta Buss AB.Det senare havererade när de förlorade skolkörningar. Alldeles i början så hade dessa båda företag en Scania Lathi som användes i beställing. Övertogs sedan av Lidbergs Horred och slutade hos Gustafsson i Limmared AB en vår.

Varbergs Buss AB övertogs alltså av de företag som brukar kallas Linjebuss. Företaget svarade för planering och Lidbergs i Horred var inte delägare men körde åt företaget. Linjerna 664 och 668 körde Lidbergs medan kompletteringskörningarna kördes av Linjebuss. När jag en gång pratade med företrädare för Karls-Gustav/Varbergs Omnibustrafik så berätade de att en buss som gick på skoltur var placerade utanför Åkulla (RV /anslutning till Åkulla). 6 bussar fanns i Skällinge och 1 buss fanns i Karl-Gustav.För de personer som läst deckare så förekommer ett tidigare garage i Karl-Gustav som brottsplats. mvh Sören S

yngrot

Finns det möjligen en bild från Kärrabuss??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter C

Oj, den färgsättningen kommer ja ihåg när ja va liten grabb på camping i Varberg  8)