El 14

Startat av Mr G, 07 juni 2008, 22:53:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



En elektrisk buss på linje 14 i Helsingfors kan väl passa att få beteckningen El 14. Eller får jag en ilsken norrman på halsen då?
吉先生

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 07 juni 2008, 22:53:51 PM


En elektrisk buss på linje 14 i Helsingfors kan väl passa att få beteckningen El 14. Eller får jag en ilsken norrman på halsen då?

Vad norrmän tycker struntar jag i ;D

Bilden är trevlig och intressant från en stad som jag inte vet så mycket om. Jag hade inte någon aning om att de har haft trådbussar i Helsingfors. Alltid lär man sig något nytt :)

Vilka är det som tillverkat denna buss och vilket år kan bussen vara ifrån?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

Tillverkningen  av  dessa  bussar  stod  väl   Valmet  för, men  den  elekriska  utrustningen  kom  från  "British Tomson Houston BTH".

Trafiken  inleddes  på  Helsingfors  enda  trådbusslinje  14  1949, och  avslutades  väl  1974.

/Peter

Lars Fredrik Andersen

Citat från: Mr G skrivet 07 juni 2008, 22:53:51 PM

En elektrisk buss på linje 14 i Helsingfors kan väl passa att få beteckningen El 14. Eller får jag en ilsken norrman på halsen då?

Neida; dessuten har El14 ratt den også!



/Lars Fredrik
Har aldri kjørt trolleybuss - dessverre.
For det teller vel ikke å bli slept bak tungberger?

Björn Forslund

Aaah...trevligt. Kanske ska vi tillägga att Helsingfors första trådbussar 601-603 kom från Stockholm Spårvägar begagnade och byggdes om till högertrafik. SSS fick tillbaks en vagn, som tyvärr sedan skrotades. Den hade ju varit perfekt idag att testa i Landskrona eller Tallinn, t ex.
Bodde som liten på somrarna ofta i mosters lägenhet på Sepänkatu (Smedsgatan) i Helsingfors, och blev trådbussdiggare på köpet, för de passerade precis utanför balkongen. Det blev mycket åkande, och även diggande vid garaget på Töölö.