Frontalkrock i Sjöberg (Sollentuna)

Startat av F.Å, 29 november 2019, 16:35:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

F.Å

Två SL-busar ska ha frontalkrockat i halkan. Flera skadade

https://www.dn.se/sthlm/bussar-har-krockat-i-sollentuna-flera-skadade/

Enligt ett inlägg på Facebook verkar det röra sig om en VDL och en B9S

https://m.facebook.com/204911496812494/posts/474416509861990/?d=n&substory_index=0

Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

buskörare

Citat från: Knut skrivet 29 november 2019, 18:07:37 PM
Ser dom ganska bra här
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPJ4Ao/halka-pa-flera-hall-i-landet--flera-skadade?fbclid=IwAR0AjXvX7Ed9C9okCh4ZV-3rO3fGEn9YzidPXtE0RUTalHaJ-29ysNFzeSU
Blir nog en B9S mindre. VDL kan kanskje bygges opp igjen


Undrar hur det gick med förarna  :'(
Vette 17 om man gör iordning VDL:en heller. Kunskapen finns absolut, men det handlar ju om miljoner på en snart 7 år gammal buss.

igel

Volvon ser ju ut att ha tagit krocken som man förväntar sig, medans VDLn inte ser så rolig ut. Ser utr som om Volvon har gått upp på ramen och skrapat den ren. 


Railmaster

Det infördes krav på vinterdäck för tunga fordon i år, de ska vara monterade 1 december, undrar vad det var för däck på olycksbussarna.

zjbus

Citat från: Railmaster skrivet 29 november 2019, 18:56:16 PM
Det infördes krav på vinterdäck för tunga fordon i år, de ska vara monterade 1 december, undrar vad det var för däck på olycksbussarna.
Det finns inget som säger att man inte får montera vinterdäcken före 1 december och det får man verkligen hoppas att fordonsinnehavare är ansvarsfulla och gör innan halkan kommer speciellt om den inte kom som en överraskning.

scaniaolsson

På TV4 nyheterna kunde man se att det var en Volvo Ledbuss (B9S ?) på linje 607 med vagnsnummer 8103 som ena parten.
Fordonsintresserad elmontör.

Lars-Håkan_E

Och var det isgata/underkylt etc. så gör vinterdäck varken till eller från.

Dubb (nya) eller kedjor behöver man då.

Vinterdäck (på drivande axel) har varit lagkrav tidigare, nu utökas det till att gälla även rullande axlar och med vinterdäck avses däck märkta M+S + snöstjärna

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 november 2019, 19:11:28 PM
Och var det isgata/underkylt etc. så gör vinterdäck varken till eller från.

Dubb (nya) eller kedjor behöver man då.

Vinterdäck (på drivande axel) har varit lagkrav tidigare, nu utökas det till att gälla även rullande axlar och med vinterdäck avses däck märkta M+S + snöstjärna

Så det nya är att på M+S-däck måste det finnas en snöstjärna? Förr har ju M+S-däck varit godkända även för vinterväglag.

zjbus

På blank is/underkylt har aldrig M+S fyllt någon funktion oavsett snöstjärna.

Ulf Berlin

Citat från: igel skrivet 29 november 2019, 18:31:17 PM
Volvon ser ju ut att ha tagit krocken som man förväntar sig, medans VDLn inte ser så rolig ut. Ser utr som om Volvon har gått upp på ramen och skrapat den ren.
Huvva så 8740 ser ut.../Ulf

larslengberg

..och vad gjorde bussarna där? Är ingen expert på Sollentuna, men när jag kollat linjesträckning och identifierat platsen på Google Maps kan jag inte se att en 607 hade där att göra... Trafikomläggning? Felkörning? (Eller har jag fel?)

Mvh

Lars Lengberg

buskörare

Citat från: larslengberg skrivet 30 november 2019, 01:24:32 AM
..och vad gjorde bussarna där? Är ingen expert på Sollentuna, men när jag kollat linjesträckning och identifierat platsen på Google Maps kan jag inte se att en 607 hade där att göra... Trafikomläggning? Felkörning? (Eller har jag fel?)

Mvh

Lars Lengberg

Självklart är det en trafikomläggning.

Fredde

Enligt polisens hemsida är en förundersökning om misstänkt grov vårdslöshet i trafik inledd.
Kan en av bussarna ha kört så illa på denna plats och under dessa förutsättningar?
Nåväl, vi får låta utredningen ha sin gång.