Nya vagnar till Saltsjöbanan littera X25

Startat av homer, 04 januari 2024, 19:34:45 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

homer

CitatPlaneringen för de nya vagnarna till Saltsjöbanan är klar – nu har regionens trafiknämnd tagit beslut om genomförandet av upphandlingen av 16 Littera X25-vagnar till Saltsjöbanan. Men innan dess ska ny depå i Neglinge, och en ny uppställningshall i Storängen, byggas.
Trafiknämnden i region Stockholm tog ett historiskt viktigt beslut i somras, då man avsatte 1,5 miljarder för att köpa in nya vagnar till Saltsjöbanan, samtidigt som man delade upp projektet i tåginköp, samt depå- och energiförsörjningsprojekt.
På sitt senaste möte, i december, tog trafiknämnden beslut att planeringsfasen är över, och nu går man över i den tidskrävande genomförandefasen av upphandling. Beslutet är att regionen ska inleda upphandlingen av 16 nya 35-metersfordon av typen Littera X25, liknande de som tidigare köpts in för Roslagsbanan, med den totala investeringsbudgeten för åren 2025 till 2033 om sammanlagt 1,476 miljarder kronor.
Planen är att upphandlingen och sedan inkörningen av vagnarna, som alltså är 35 meter och kan bli 105 meter långa tåg, ska kunna trafikera Saltsjöbanan år 2029. Vagnarna kommer dessutom att var bredare än dagens C10-vagnar, de ombyggda tunnelbanevagnar som använts på Saltsjöbanan sedan 1970-talet.

https://www.nvp.se/2024-01-03/16-nya-vagnar-for-15-miljarder


Ulf Berlin

Hmm...
Står det någonstans att det ska bli Stadler som ska tillverka dessa?
Bilden visar ju en bild av de kommande vagnarna till Roslagsbanan :D /Ulf

Bussmicke

Finns inget som säger man inte kan göra en likadan motorvagn för normalspårsprofil...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

roggek

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 januari 2024, 21:17:20 PMHmm...
Står det någonstans att det ska bli Stadler som ska tillverka dessa?
Bilden visar ju en bild av de kommande vagnarna till Roslagsbanan :D /Ulf

Bildtexten i NVP lyder
CitatMen exakt likadana kan vagnarna inte bli då Roslagsbanan har smalspår, vilket inte Saltsjöbanan har.

Bild: Region Stockholm

Bussmicke

Jag sa likadan, inte exakt lika. Så klart att en vagn för 1435 mm kommer se lte större ut..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Just nu är ju säkert mer än 50% av spåren på Saltsjöbanan borta så egentligen kanske man skulle lägga samma spårvidd som Roslagsbanan bara för att kunna använda samma vagnar, även om banorna inte är ihopkopplade på något sett skulle det säkert finnas samordningsvinster, alternativet är väl X60 vagnar?

Bussmicke

Skulle man spåra om till 891 som du säger måste jag ju köpa in fler vagnar än dessa 16 eller hur många det var...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: homer skrivet 07 januari 2024, 19:00:23 PMJust nu är ju säkert mer än 50% av spåren på Saltsjöbanan borta så egentligen kanske man skulle lägga samma spårvidd som Roslagsbanan bara för att kunna använda samma vagnar, även om banorna inte är ihopkopplade på något sett skulle det säkert finnas samordningsvinster, alternativet är väl X60 vagnar?

Det vore onekligen en kul idé. Därefter kan man börja planera en tunnel mellan Roslagsbanans framtida station under Centralen, och vidare söderut mot Saltsjöbanan.