H81 och kommande H84-modell – hjälp önskas

Startat av Peter Bolin, 08 augusti 2023, 21:56:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Bolin

Som utlovat kommer här ett par bilder av den H81:a i 1970 års utförande jag beställde av Jörgen Edgar.


Här syns den tillsammans med den H80-modell jag köpte av Jörgen på Hjulmarknaden 2021. Bilden skulle kunna vara tagen i Råstagaraget omkring 1970. Snart får bussarna sällskap av en H84:a i samma tidsutförande.








Här är modellen placerad i Kent Fernströms modell av Kapellgatan i Huvudsta på 1960-talet. Visserligen gick det aldrig någon busslinje på just Kapellgatan, men jag vill minnas att linje 505 trafikerade Ängkärrsgatan alldeles intill under en period på 1960-talet.

Nästa modell blir en H84:a, även kallad "raket". H84:orna var jag intresserad av som barn eftersom de var så sällsynta på Solnalinjerna, undantaget linje 501. De var nästan uteslutande tursatta på Sollentuna- och Järvalinjerna, men jag minns att den kortlivade linje 514 (Norra bantorget–Johan Enbergs väg) i början av 1970-talet tursattes en hel del med raketer. Min modell ska vara skyltad linje 527.

Jag har redan en del bildmaterial när det gäller raketer, men bilder från de första åren efter SL:s övertagande av Solnalinjerna i februari 1969 skulle uppskattas. Är det någon som kan hjälpa till?

Stort tack till Gunnar Berglund för hjälp med ett stort antal H81-bilder.

Hälsningar
Peter Bolin