Snöbilder: 15/12 Rovaniemi (Finland)...

Startat av Patrik, 26 december 2008, 01:01:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Nu har det blivit måndag och en ny vecka och då skulle jag åka till Rovaniemi i Finland men vi börjar med en fikapaus för föraren i Muonio.


















































Ersa

95% finsktillverkat verkar det som, även om ingen stad är komplett utan minst en MaxCi! ;)

L-G Lassander

Härligt med härliga vinterbilder från en av mina favoritstäder!
Maxcin är relativt ny i Rovaniemi, kom under sommaren 2008 från Sverige. Känner dock inte till dess historia, tyvärr.

Muk

Citat från: Patrik skrivet 26 december 2008, 01:01:18 AM





Den här bussen blir man ju lite nyfiken på. Det skriker ju norrbotten om den på alla sätt och vis. Polcirkelns åkeri överlät sin svenska busstrafik på Carls bussar, så vitt jag vet. Är det här den finskregistrerade bussen som användes för linjetrafik i Sverige och har Polcirkelns Åkeri kvar busstrafik i Finland?

Fredrik Gelin

Tack för trevliga bilder Patrik!

Även denna tycker jag skriker Norrbotten, någon som vet om den har någon svensk historia?
//Fredrik

Greger Larsson

RSF-217 är fd Tapanis(senare >Radkvist) ASX992. Torde ha en del mil på mätaren..

Patrik

Kul att ni vet var bussarna kommer ifrån. Polcirkel-bussen verkar vara skyltad för en Övertorneå-linje som Carls numera kör.

Jonas Gustafsson

Citat från: L-G Lassander skrivet 26 december 2008, 10:23:01 AM
Härligt med härliga vinterbilder från en av mina favoritstäder!
Maxcin är relativt ny i Rovaniemi, kom under sommaren 2008 från Sverige. Känner dock inte till dess historia, tyvärr.

Den kan inte möjligen komma från Orusttrafiken eller Borås Lokaltrafik med tanke på färgen? Eller kanske Swebus i Skaraborg?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

yngrot

Ingen från Borås iaf alla finns kvar här än som väl är... :D  sen har B-Ls inte heller belysning över bakdörrar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cyklisten


yngrot

Och även rullband till destskylt  ovanligt med matris även på ganska nya bussar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 27 december 2008, 21:10:40 PM
Och även rullband till destskylt  ovanligt med matris även på ganska nya bussar..

Dubbla rullband är vanligt pga att man ofta skyltar både start- och slutdestination i Finland. Kanske kan de nya diodskyltarna i framtiden konkurrera med rullbanden. Idag verkar dock matrisskyltarna inte uppfylla rullbandens krav.

yngrot

Jag minns de första Wiima som kom till Kålleredsbussarna där var oxå 2 rullband fram och ett på sidan. DEt fanns planer att skylta som i Finland  men jag har för mig att det inte blev nått med det utan vanlig "svensk" variant..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina