När turen var framme i oturen

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 juli 2009, 11:59:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Interbus 1 gick tågersättning Göteborg-Trollhättan i går klockan 06.10 från Göteborg. När bussen kom in till Resecentrum i Trollhättan kände stationsvärden att det luktade bränt om bakre boggin. Bärgare tillkallades och han fann att ett lager var allvarligt skadat. Enligt hans bedömning hade det i värsta fall bara rört sig om några hundra meter till innan det skurit och det blev tvärstopp. Men nu tog sig alltså bussen ända fram och resenärerna nådde Oslo-tåget i god tid.


Det var 2,5 timmar kvar till returen så en reservbuss från Vänerborgs Linjetrafik hann inkallas. Interbus 1 kunde ta sig från platsen för egen maskin med ett bakhjul borta men det blev naturligtvis inget fartrekord på sträckan tillbaka till Grimbo. Väl där byttes lagret ut och hjulet monterades på igen. Bussen gick dock inte tågersättning i dag utan på en körning till Berlin.


Ett litet vardagsdrama som kunde fått betydligt värre följder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan Hansson

Tur att stationsvärden upptäckte problemet i tid....
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

GDG

En vanligt fel på ZF nav, samma nav som styraxeln som på stödaxeln. Tätningarna är för dåliga för att klara miljön vid drivaxeln.

Niclas Rosenius



   Där gäller det att vara på plats vid rätt tillfälle för att få bra bilder.

   //Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 07 juli 2009, 16:30:35 PM

   Där gäller det att vara på plats vid rätt tillfälle för att få bra bilder.

   //Niclas

Och så skall man väl ha lite tur som fotograf också. För övrigt minns jag en fotograf som var på rätt plats vid en bussbrand i Uppsala. Han sålde visst bilden till en branschtidning sedan . ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Både föraren och företaget får vara glada att de inte hände i Tyskland

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 07 juli 2009, 18:21:22 PM
Både föraren och företaget får vara glada att de inte hände i Tyskland

Var du också i Trollhättan?  ;) Det var nämligen förarens första kommentar eftersom det var samma förare och skulle vara samma buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Optimal

Du skrev bakre boggi. Är det samma sak som boggi. Eller finns det en främre boggi med?

Simon Bertilsson

Citat från: Optimal skrivet 07 juli 2009, 20:49:41 PM
Du skrev bakre boggi. Är det samma sak som boggi. Eller finns det en främre boggi med?

Det kunde ju ha varit en Mega- eller Jumboliner. ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Optimal skrivet 07 juli 2009, 20:49:41 PM
Du skrev bakre boggi. Är det samma sak som boggi. Eller finns det en främre boggi med?

Ja, i det här forumet kan man inte uttrycka sig tillräckligt tydligt. Så fick du ju tillfälle att göra en spydig kommentar också.   >:(
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

blubb

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 11:59:24 AM
Interbus 1 gick tågersättning Göteborg-Trollhättan i går klockan 06.10 från Göteborg. När bussen kom in till Resecentrum i Trollhättan kände stationsvärden att det luktade bränt om bakre boggin. Bärgare tillkallades och han fann att ett lager var allvarligt skadat. Enligt hans bedömning hade det i värsta fall bara rört sig om några hundra meter till innan det skurit och det blev tvärstopp. Men nu tog sig alltså bussen ända fram och resenärerna nådde Oslo-tåget i god tid.


Det var 2,5 timmar kvar till returen så en reservbuss från Vänerborgs Linjetrafik hann inkallas. Interbus 1 kunde ta sig från platsen för egen maskin med ett bakhjul borta men det blev naturligtvis inget fartrekord på sträckan tillbaka till Grimbo. Väl där byttes lagret ut och hjulet monterades på igen. Bussen gick dock inte tågersättning i dag utan på en körning till Berlin.


Ett litet vardagsdrama som kunde fått betydligt värre följder.


Ännu en rullande likkista på vägarna.

Optimal

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 21:08:30 PM
Ja, i det här forumet kan man inte uttrycka sig tillräckligt tydligt. Så fick du ju tillfälle att göra en spydig kommentar också.   >:(

Du kanske uttryckte dig lite väl tydligt, så att det missuppfattades av mig. Jag som inte vet något om dom delarna, hur ska jag kunna veta att det inte finns något som kallas främre boggi. Eftersom det inte fanns någon främre boggi ( Vad jag fattade av Simons inlägg) så när du skrev bakre så missuppfattade jag allt. Förlåt för att jag isåfall skrev en spydig kommentar

rattvrickaren

Citat från: blubb skrivet 07 juli 2009, 21:34:20 PM

Ännu en rullande likkista på vägarna.

Vad menar du med rullande likkista?
Dog någon vid tillfället eller menar du att kört lager skulle vara ovanligt?
Hände mig med min Setra 328 Dt för några år sedan. Kommer hända fler gånger.
Bara att byta och köra vidare. Lite svårt att förutse vid service.
/Magnus

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 18:05:33 PM
Och så skall man väl ha lite tur som fotograf också. För övrigt minns jag en fotograf som var på rätt plats vid en bussbrand i Uppsala. Han sålde visst bilden till en branschtidning sedan . ;)

   Får erkänna mig skyldig  ;D

   Hade en väldigt flyt den gången, men missade det jag skulle göra istället.

   //Niclas

Niclas Rosenius

Citat från: blubb skrivet 07 juli 2009, 21:34:20 PM

Ännu en rullande likkista på vägarna.

    Tycker att du får nog ta och förklara dig lite närmre med ditt uttalande.

    Att ett hjullager pajjar kan man inte förutse. Vet att vi hade ett haveri för ett antal år sen på ett hjullager på en månad gammal buss pga materialfel i ett hjullager.

   //Niclas