Flixbus vill börja köra tåg i Sverige

Startat av Ersa, 15 maj 2019, 00:29:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 16 maj 2019, 16:43:31 PM
Nej det har du inte skrivit, det var min egen tydligen felaktiga slutsats. Här är det ju en stor skillnad, vägskatt betalas av svenskregistrerade fordon och att tillfälligt köra på ett annat lands vägnät det blir ju lika för alla oavsett om man kör i sitt hemland eller någon annanstans men att permanent bedriva trafik i ett annat land blir väl annorlunda.
Bilar betalar ju inte bara vägskatt utan också bränsleskatt samt moms på denna. Detta får betalas även av utlandsregistrerade bilar.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 maj 2019, 17:46:28 PM
Bilar betalar ju inte bara vägskatt utan också bränsleskatt samt moms på denna. Detta får betalas även av utlandsregistrerade bilar.
Liksom vi får betala andra länders många gånger lägre skatter och moms när vi tillfälligt kör där men permanent trafik bedrivs väl vanligtvis av utövare i respektive land.

Lars-Håkan_E

Flixbus lär ju inte köra i egen regi utan på samma sätt som i busstrafiken agera resebyrå och sälja biljetter där ett flertal entreprenörer utför själv trafiken, både inhemska och utländska.

På spåret kan det ju faktiskt vara SJ som kommer att utföra trafiken som någon annan operatör, ett annat alternativ är att man köper platser i befintliga tåg

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 maj 2019, 18:08:38 PM
Flixbus lär ju inte köra i egen regi utan på samma sätt som i busstrafiken agera resebyrå och sälja biljetter där ett flertal entreprenörer utför själv trafiken, både inhemska och utländska.

På spåret kan det ju faktiskt vara SJ som kommer att utföra trafiken som någon annan operatör, ett annat alternativ är att man köper platser i befintliga tåg
Jag vet inte om de ska köra i egen regi men det får man ju hoppas att de inte ska, det blir ju inte det lämpligaste upplägget i några avseenden.

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 16 maj 2019, 18:15:41 PM
Jag vet inte om de ska köra i egen regi men det får man ju hoppas att de inte ska, det blir ju inte det lämpligaste upplägget i några avseenden.

Knappast, inte deras affärsupplägg alls.

Jag ser inte det som alls otänkbart att det blir SJ AB som blir/är tilltänkt partner.

virtual1

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2019, 07:49:10 AM
Knappast, inte deras affärsupplägg alls.

Jag ser inte det som alls otänkbart att det blir SJ AB som blir/är tilltänkt partner.

Knappast, troligare isf att nån annan aktör som redan kör tåg men inte kör fjärrtåg (Arriva?) blir partner. Tror inte SJ vill konkurrera med sig själv.